• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
15

“طرح رونق تولید” کم‌رمق‌تر و مایوس‌کننده!

  • کد خبر : 14058
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۸:۰۲
“طرح رونق تولید” کم‌رمق‌تر و مایوس‌کننده!

بازدهی نامناسب طرح رونق تولید در سال جاری به دلایل مختلف از جمله عدم استقبال واحدهای تولیدی و سخت‌گیری‌های نظام بانکی موجب شده موجب شده تا با انتقادات تند و تیزی در این راستا همراه باشیم و تولیدکنندگان این طرح را در عمل ناموفق بدانند. به گزارش ایسنا، در سال گذشته طرح رونق تولید اقتصادی […]

بازدهی نامناسب طرح رونق تولید در سال جاری به دلایل مختلف از جمله عدم استقبال واحدهای تولیدی و سخت‌گیری‌های نظام بانکی موجب شده موجب شده تا با انتقادات تند و تیزی در این راستا همراه باشیم و تولیدکنندگان این طرح را در عمل ناموفق بدانند.

به گزارش ایسنا، در سال گذشته طرح رونق تولید اقتصادی با پرداخت تسهیلاتی معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان به ۱۷ هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و پس از آن تصمیم بر این شد که در سال جاری نیز این طرح به عنوان مکمل طرح قبلی در جهت پرداخت تسهیلات به ۳۰ هزار میلیارد تومانی به ۱۵ هزار واحد صنعتی مدنظر قرار گیرد.

در طرحی مذکور تحت عنوان رونق تولید اقتصادی در سال جاری ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جهت پرداخت به ۱۰ هزار واحد صنعتی در راستای بهبود وضعیت فعلی و نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ۵۰۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ به منظور نوسازی و بهسازی تعریف شده است.

بر اساس اطلاعاتی آخرین اطلاعات منتشر شده توسط ایسنا، تا ابتدای مهرماه سال جاری ۲۶ هزار و ۴۱۸ بنگاه تولیدی کوچک و متوسط جهت در قالب طرح رونق تولید از ابتدای سال تا مهرماه سال جاری ثبت نام کرده‌ که از این تعداد ۷۶۳۴ واحد به بانک معرفی و مبلغی حدود ۵۹۰۰  میلیارد تومان برای آن‌ها در نظر گرفته شده‌ است. علاوه بر این ۱۳۱۶ واحد تولیدی مبلغی حدود ۱۱۸۸ میلیارد تومان  دریافت کرده‌اند.

با گذشت شش ماه از آغاز سال ۱۳۹۶ تنها ۳.۹۶ درصد از تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی مربوط به طرح رونق تولید به واحدهای تولیدی پرداخت شده است، رقمی که با توجه به فرصت باقی مانده تا پایان سال نگرانی بسیار زیادی را در ارتباط با محقق شدن پرداخت رقم مذکور ایجاد کرده است.

ترس و واهمه از دریافت تسهیلات بانکی توسط واحدهای تولیدی

در این راستا، عبدالوهاب سهل‌آبادی -رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران– با انتقاد از وضعیت وضعیت ارائه تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی متقاضی اظهار کرد که بانک‌ها از تمامی اهرم‌های فشار در راستای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی استفاده می‌کنند که موجب شده واحدهای تولیدی از دریافت تسهیلات ترس و واهمه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در سال جاری شاهد استقبال پایین تولیدکنندگان از طرح رونق تولید هستیم، گفت: آن گونه که ما اطلاع داریم، در نیمه اول سال کمتر از چهار درصد مربوط به تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی به واحدهای تولیدی جهت رونق و نوسازی پرداخت شده و در سال جاری شاهد هستیم که بر خلاف سال گذشته استقبال مطلوبی صورت نگرفته است.

سهل آبادی وضعیت تولید را مناسب ندانست و در این رابطه بیان کرد که به طور حتم باید جهت بهبود وضعیت تولید در کشور چاره‌اندیشی شود، چرا در غیر این صورت با بار سنگین بدهی بانکی و بهره‌های مربوط به آن تولید و حرکت درنمی‌آید و همین مسئله موجب خواهد شد کماکان از طرح رونق تولیدی توسط واحدهای تولیدی استقبال مطلوبی صورت نگیرد.

طرح رونق تولید در عمل موفق نبوده است

بیژن پناهی زاده -معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران- نیز با صحه‌گذاری بر اینکه تسهیلات بانکی اندکی به واحدهای صنعتی در طرح رونق تولید تعلق گرفته است، طرح رونق تولید را در عمل موفق ندانست و اعلام کرد که در این رابطه تنها شعارهای مختلفی داده می‌شود و باید بدانیم که دسترسی راحتی برای واحدهای تولیدی جهت دریافت تسهیلات وجود ندارد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه دولت می‌خواهد به صورت مصنوعی امید را در بین واحدهای تولیدی زنده نگهدارد، خاطرنشان کرد که متاسفانه در عمل دسترسی به منابع بانکی ارزان قیمت وجود ندارد و علی‌رغم شعارهای مختلفی که در این رابطه داده می‌شود دسترسی به دریافت تسهیلات برای واحدهای تولیدی راحت نیست.

چرا معادن را نادیده‌ گرفته‌اند؟

معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با انتقاد از نادیده گرفته شدن معادن در طرح رونق تولید، گفت که یکی از نقاط ضعف قابل اشاره در طرح رونق تولید این است که واحدهای معدنی در این طرح دیده نشده‌اند و شاهد هستیم که دو سال پیاپی این واحدها از دریافت تسهیلات محروم ماندند.

پناهی‌زاده همچنین واحدهای معدنی را زودبازده‌تر از واحدهای صنعتی خطاب و بیان کرد که متاسفانه در بخش معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضعف وجود دارد و این واحدها طی دو سال اخیر از دریافت تسهیلات محروم مانده‌اند و ما باید معادن را در کشور به بچه یتیم سر راهی تشبیه کنیم که با محرومیت‌های مختلف مواجه شده‌اند و کسی حاضر نیست وضعیتشان را پیگیری کند.

تمدید طرح رونق تولید با چه هدفی؟

در حالی معاون اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه از در نظر گرفتن طرح رونق تولید به عنوان یکی از بسته‌های حمایتی در سال ۱۳۹۷ خبر داده، اما مساله مهم این است که این طرح با چه هدفی در سال آتی به اجرا در خواهد آمد، چرا که علی‌رغم موفق بودن طرح مذکور در سال ۱۳۹۵ شاهد عدم استقبال تولیدکنندگان از این طرح در سال جاری هستیم تا جایی که با گذشت نیمی از سال تنها کمتر از چهار درصد تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی واحدهای تولیدی پرداخت شده و تولیدکنندگان معتقدند که به هیچ وجه روند مطلوبی در زمینه پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی وجود ندارد، بنابراین به نظر می‌رسد طرح مذکور نیازمند بازنگری در فرآیند اجراست چرا که با ادامه همین روند به طور حتم باز هم شاهد عدم استقبال واحدهای صنعتی جهت دریافت تسهیلات از بانک‌های عامل خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=14058

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.