• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
11

سید محمد رضا مرتضوی در گفت وگو با ایرنا: اقدامات مغفول مانده بخش کشاورزی در دوره حجتی کلید خورد

  • کد خبر : 17544
  • ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۵:۳۷
سید محمد رضا مرتضوی در گفت وگو با ایرنا: اقدامات مغفول مانده بخش کشاورزی در دوره حجتی کلید خورد

دبیر کل خانه صنعت، معدن وتجارت ایران و رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران کارنامه وزارت جهادکشاورزی در چهار سال اخیر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اقدامات و کارهای مغفول مانده بخش کشاورزی در دوره های گذشته، در چهار سال اخیر آغاز شد و مورد توجه قرار گرفت. «سید محمدرضا مرتضوی» امروز (چهارشنبه) […]

دبیر کل خانه صنعت، معدن وتجارت ایران و رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران کارنامه وزارت جهادکشاورزی در چهار سال اخیر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اقدامات و کارهای مغفول مانده بخش کشاورزی در دوره های گذشته، در چهار سال اخیر آغاز شد و مورد توجه قرار گرفت.

«سید محمدرضا مرتضوی» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: حجم انبوهی از اقداماتی که باید در گذشته در زمینه های آبیاری تحت فشار، اصلاح بذر و نهال، اقدامات زراعی، اصلاح روش های آبیاری، بهینه سازی زمین های کشاروزی و کشت گلخانه ای انجام می شد و مغفول مانده بود، با حضور «محمود حجتی» در وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گرفت.
دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران  در این زمینه توضیح داد: در گذشته برخی از آفت های گیاهی در حال تبدیل شدن به یک معضل بود اما در چهار سال گذشته با اتخاذ روش ها و اقدامات مناسب، آفتی مانند سن گندم تقریبا به حد کنترل رسید.
رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران اظهار کرد: سن گندم در سال های ۸۶ تا ۸۸ زراعت گندم را به خطر انداخته بود و امروز شاهدیم، همان آفت های غیرقابل کنترل، اکنون کنترل شده است.
مرتضوی با تاکید بر اینکه وزارت جهادکشاورزی در زمینه های تخصصی، کارنامه ای موفق و قابل قبول دارد، گفت: اگر انتقادهایی نسبت به وزارت جهادکشاورزی وجود دارد، بیشتر در حوزه بازرگانی مرتبط با کشاورزی است.
وی ادامه داد: وظایف اضافی در حوزه های تنظیم بازار و بازرگانی برعهده وزارت جهادکشاورزی گذاشته شده که می توان در آن بخش نسبت به عملکرد این وزارتخانه ایرادهایی داشته باشیم.
به اعتقاد دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، ماموریت های تنظیم بازار و بازرگانی، کارهای اضافی برای جهادکشاورزی است که باید از دوش این وزارتخانه برداشته شود.
رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران اظهار کرد: در صورتی که اقدامات تخصصی به وزارتخانه های تخصصی محول شود، کارنامه وزارت جهادکشاورزی موفق تر از این هم خواهد بود.
مرتضوی تاکید کرد: وزارت جهادکشاورزی در حوزه های تخصصی خود قدم های مثبتی برداشته است اما دخالت در امور غیرتخصصی می تواند به این کارنامه مثبت لطمه بزند؛ بنابراین، خوب است ما وزارت جهادکشاورزی و عملکرد وزیر جهادکشاورزی را در کار تخصصی خود مورد نقد قرار دهیم.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) تقاضای استیضاح محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی را بررسی می کنند.
در این جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهوری و عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست شرکت دارند.
محمود حجتی از ابتدای دولت یازدهم سکاندار وزارت جهاد کشاورزی بوده است، وی با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت کرد.
از مهمترین اقدامات حجتی در دوران وزارتش در دولت یازدهم، خودکفایی در گندم بوده است.
وی برای اجرای طرح افزایش تولید، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داد تا عامل افزایش تولید گندم باشد. با اجرای این طرح، تولید گندم با ۷۳ درصد رشد از ۸ میلیون به ۱۴ میلیون تن رسید و واردات بیش از ۶٫۴ میلیون تن گندم در سال به صفر رسید و خودکفایی در تولید این محصول اساسی حاصل شد.
از دیگر اقدامات حجتی را می توان تولید شکر و کاشت چغندر قند و نیشکر در کشور را نام برد. با اقدامات حجتی در دولت یازدهم پیش بینی خودکفایی در شکر و مواد غذایی قوت گرفته و به مرز ۸۰ درصد رسیده است.
از آغاز برداشت گندم در سال ۹۶ تا کنون ۸ میلیون و ۲۷ هزار تن گندم مازاد از کشاورزان خریداری شده که این میزان امکان صادرات این محصول را به کشورهای متقاضی فراهم کرده است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=17544

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.