• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
10

اعلام نتایج پایش ملی فضای کسب‌و‌کار در تابستان ۹۶؛ اوضاع بدتر شد

  • کد خبر : 14767
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۷:۳۸
اعلام نتایج پایش ملی فضای کسب‌و‌کار در تابستان ۹۶؛ اوضاع بدتر شد

نتایج پایش ملی فضای کسب‌و‌کار در تابستان ۹۶ نشان می‌دهد که وضعیت شاخص‌ها در این فصل بدتر از فصل بهار بوده است در حالی که در سه فصل قبل از تابستان، وضعیت کسب‌و‌کار رو به بهبود حرکت کرده بود. به گزارش بازنیوز به نقل ازجهان صنعت نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران از فعالان اقتصادی […]

نتایج پایش ملی فضای کسب‌و‌کار در تابستان ۹۶ نشان می‌دهد که وضعیت شاخص‌ها در این فصل بدتر از فصل بهار بوده است در حالی که در سه فصل قبل از تابستان، وضعیت کسب‌و‌کار رو به بهبود حرکت کرده بود.
به گزارش بازنیوز به نقل ازجهان صنعت نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران از فعالان اقتصادی که از سوی مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد در فصل تابستان امسال، فضای کسب‌و‌کار بدتر از فصل بهار ارزیابی شده است.
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای چهارمین فصل متوالی پایش ملی محیط کسب‌و‌کار را طبق قانون بهبود محیط کسب‌و‌کار انجام می‌دهد و در این زمینه مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران به عنوان مرجع تهیه آمار جایگزین مرکز پژوهش‌های مجلس شده است.
طی چهار فصل گذشته‌ این برای اولین بار است که نمره شاخص ملی کسب‌و‌کار وضعیت بدتری را نسبت به فصل قبل نشان می‌دهد.
بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب‏وکار ایران در تابستان ۱۳۹۶، رقم شاخص ملی‌ ۷۷/۵ (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) محاسبه شده که تا حدودی بدتر از وضعیت این شاخص نسبت به ارزیابی فصل گذشته (بهار ۱۳۹۶ با میانگین ۶۹/۵) است. همچنین این ارزیابی بیانگر آن است که از دید فعالان اقتصادی مشارکت‌‌کننده در این پایش، وضعیت اکثر مولفه‌های موثر بر محیط کسب وکار ایران در تابستان ۱۳۹۶‌ تا حدودی نامساعدتر شده است.
زیرشاخص‌های قبلی
به گزارش مهر به نقل از اتاق بازرگانی ایران، در تابستان ۱۳۹۶، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، سه مولفه ۱- دشواری تامین مالی از بانک‌ها ۲- بی‏ثباتی و غیرقابل پیش‏بینی بودن قیمت‏ها (مواد اولیه و محصولات) و ۳-رویه‏های غیرمنصفانه و ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات را نامناسب‌ترین و سه مولفه‌ ۱- محدودیت‌ دسترسی به برق ۲- محدودیت‌ دسترسی به سوخت (گاز، گازوییل و…) و ۳- محدودیت‌های دسترسی به ارتباطات (تلفن همراه و اینترنت) را مناسب‌ترین مولفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مولفه‌ها ارزیابی کرده‌اند. قابل ذکر است که در هر چهار دوره اجرای طرح، دشواری تامین مالی از بانک‌ها و محدودیت‌ دسترسی به برق به‌ترتیب نامساعدترین و مساعدترین مولفه کسب‌وکار ارزیابی شده‌اند.
فضای کسب‌و‌کار در استان‌ها
‌بر‌ اساس یافته‌های این طرح در تابستان ۱۳۹۶، استان‌های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و لرستان به‌ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب‏وکار و استان‌های گیلان، فارس و مرکزی به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب‏وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده‌اند. قابل ذکر است که عدد شاخص در چهار استان کشور دارای نوسان قابل توجه (بیش از ۱۰ درصد) نسبت به فصل گذشته بوده که عمدتا به دلیل تغییر در تعداد پرسشنامه‌های تکمیل‌شده در آن استان‌ها بوده است.
شرایط در بخش‌های اقتصادی
براساس نتایج این پایش در تابستان ۱۳۹۶‌ وضعیت محیط کسب‏وکار در بخش کشاورزی در مقایسه با بخش‌های صنعت و خدمات مناسب‌تر ارزیابی شده است. در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی، رشته فعالیت‌های‌ ۱- آموزش ۲- ساختمان و ۳- اداری و خدمات پشتیبانی، به ترتیب دارای بدترین وضعیت کسب‏وکار و رشته فعالیت‌های‌ ۱-خدمات مربوط به تامین جا و غذا ۲- املاک و مستغلات و ۳- آبرسانی‌ مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه، به ترتیب بهترین وضعیت کسب‏وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور داشته‌اند.
لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=14767

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.