• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
10

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: اقتصاد لحظه‌ای آفت صنایع کوچک

  • کد خبر : 31130
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: اقتصاد لحظه‌ای آفت صنایع کوچک

نایع کوچک نه مانند صنایع بزرگ نفتی و پتروشیمی امکان صدور مواد خام و کسب درآمدهای ارزی را دارند و نه مانند بخش تجارت امکان واردات کالا با ارزهای نفتی و تزریق آن‌ها به بازار را. همین مسئله سبب شده است این صنایع در هر بحران اقتصادی به‌اصطلاح مرغ عزا و عروسی شوند، به‌طوری‌که به‌صورت […]

نایع کوچک نه مانند صنایع بزرگ نفتی و پتروشیمی امکان صدور مواد خام و کسب درآمدهای ارزی را دارند و نه مانند بخش تجارت امکان واردات کالا با ارزهای نفتی و تزریق آن‌ها به بازار را. همین مسئله سبب شده است این صنایع در هر بحران اقتصادی به‌اصطلاح مرغ عزا و عروسی شوند، به‌طوری‌که به‌صورت متداول، اولین تکانه‌های اقتصادی بر صنایع کوچک وارد می‌شود. حدود ۲هزار و ۶۰۰واحد صنعتی با اشتغال ۷۵هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان مستقر هستند. این صنایع با وجود نقش مهمی که در تولید و اشتغال استان دارند، به‌دلیل نوسانات اقتصادی یک سال گذشته، این روزها با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی معتقد است اقتصاد لحظه‌ای این روزها بیش از هر فاکتور دیگری، صنایع کوچک را تحت فشار قرار داده است. حسن حسینی می‌گوید: در ماه‌های اخیر سرعت تصمیم‌گیری‌های اقتصادی از ماه و هفته گذشته و بعضا به روز رسیده است. براین‌اساس ممکن است امروز بخشنامه‌ای در حوزه تولید صادر و فردا آن بخشنامه منتفی اعلام شود. این تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و اداره‌کردن اقتصاد براساس روزمرگی سبب بی‌ثباتی در محیط تولید شده است. اقتصاد لحظه‌ای که برای خرید زمان صورت می‌گیرد، نه‌تنها کمکی به تولید نمی‌کند، بلکه به آن ضربه می‌زند.

وی ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی امکان برنامه‌ریزی برای تولید، از صنایع کوچک گرفته شده است و آن‌ها نمی‌توانند برای ماه‌های آتی خود برنامه‌ریزی کنند.

نایب‌رئیس خانه صمت کشور به نوسانات قیمت ارز نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: نوسان قیمت دلار سبب می‌شود مدام قیمت مواد اولیه صنایع کوچک تغییر کند و این مسئله بر هزینه تمام‌شده تولید بیفزاید. وی با بیان اینکه بخش تولید خراسان رضوی برای توسعه نیاز به استقرار یک صنعت پیشران دارد، می‌گوید: برای تحقق این مسئله باید به ظرفیت‌ها و شرایط استان توجه کرد. به‌عنوان مثال اکنون سال‌هاست که درحال برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای استقرار صنایع فولادی در استان هستیم. این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که این صنایع آب‌بر هستند و چندان با وضعیت آب و هوایی استان تطبیق ندارند.

وی تاکید می‌کند: صنعت پیشران در خراسان رضوی باید براساس کار کارشناسی و بررسی توانمندی‌های استان مستقر شود. اکنون لحاظ‌نکردن این مسائل سبب شده است در شهرستان‌های مختلف استان چندین واحد فولاد دایر شود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=31130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.