• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
14

آغاز رایزنی با بانک‌ها در جهت ارائه تسهیلات به واحد و صنایع کوچک

  • کد خبر : 37665
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
آغاز رایزنی با بانک‌ها در جهت ارائه تسهیلات به واحد و صنایع کوچک
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۶۷ واحد صنعتی راکد با کمک مشاوران این سازمان، استانداری‌ها و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به چرخه تولید برگشت که یک‌هزار و ۳۲۰ مورد آن از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم بوده است.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران علی رسولیان مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۱۲ هزار واحد راکد و غیرفعال در داخل و بیرون شهرک‌های صنعتی مورد بررسی و پایش قرار گرفتند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: در نهایت با کمک مشاوران این سازمان، استانداران و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ۲ هزار و ۶۷ واحد احیا شد که نسبت به سال ۹۹ رشد ۴۰ درصدی داشته است.
رسولیان خاطرنشان‌کرد: یک‌هزار و ۶۰۰ مورد از این واحدها در داخل شهرک ها و ۴۵۰ واحد در بیرون از شهرک‌ها احیا شدند که ۳۶ هزار شغل جدید از محل راه‌اندازی مجدد این واحدها ایجاد شد.

وی، برنامه امسال این سازمان را احیا ۲ هزار واحد راکد و غیرفعال عنوان کرد و بیان‌داشت: با اقدامات انجام شده در سال گذشته، ۱۵ درصد از تعداد واحدهای راکد زیرمجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی کاسته شد.

این مقام مسئول  با اشاره به شفاف‌سازی و حذف امضاهای طلایی در این سازمان، گفت: مقدمه این کار، شناسایی فرآیندهای سازمان و در مرحله بعد حرکت دادن آنها به سمت الکترونیکی کردن و قرار دادن آنها در اختیار همه است.

وی تصریح کرد: در این راستا در مرحله نخست فرآیند واگذاری اراضی الکترونیکی شد.

شرکت‌های دانش‌بنیان از حضور در مزایده واگذاری زمین معاف شدند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان‌داشت: سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان از حضور در مزایده واگذاری زمین این سازمان معاف شدند و اراضی موجود با اولویت به آنها واگذار شد.

وی ادامه‌داد: همچنین اقساط طولانی‌مدت تا ۶۰ ماه و تخفیف ۱۰ درصدی برای حق ارائه خدمات به این شرکت‌ها داده شد.

رسولیان اظهار کرد: پارسال ۴۸ هکتار زمین طی ۱۴۸ فقره قرارداد به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار و در مراکز فناوری و کسب وکارهای این سازمان نیز دفاتر با اولویت به این شرکت‌ها واگذار شد.

به گفته این مقام مسئول اکنون ۸۴۱ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور فعال است و یک‌هزار و ۳۰ مورد شهرک و ناحیه صنعتی و منطقه ویژه صنعتی مصوب در کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: ۴۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در این مناطق مستقر و فعال هستند و حدود یک میلیون نفر به صورت مستقیم در این شهرک‌ها، نواحی و مناطق ویژه صنعتی اشتغال دارند.

معاون وزیر صمت گفت: سال گذشته هفت هزار و ۴۰۰ قرارداد بهره برداری با افراد مختلف در این شهرک‌ها منعقد شد که پنج‌هزار و ۳۰۰ مورد آنها در دولت سیزدهم بوده است. در این راستا سه‌هزار و ۵۰۰ هکتار زمین به افراد متقاضی واگذار شد که حدود ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار آن در دولت جدید انجام شد.

وی یادآور شد: در سال گذشته ۲ هزار و ۸۸۰ واحد جدید صنعتی در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به بهره‌برداری رسید که در مقایسه با سال ۹۹ رشد ۱۳ درصدی داشته است.

رسولیان همچنین از ورود به فرآیند فسخ قرارداد ۱۹ هزار هکتار از اراضی در شهرک‌های صنعتی خبر داد که با وجود اینکه مدت‌های مدیدی از دریافت زمین آنها گذشته بود، اما به بهره برداری نرسیده بودند و گفت: سال گذشته ۷۷۰ هکتار از این اراضی بازپس گرفته شد و در اختیار فعالان جدید اقتصادی قرار خواهد گرفت.

وی درباره تامین زیرساخت‌ها برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی، خاطرنشان‌کرد: سال گذشته هفت‌هزار هکتار به وسعت شهرک‌ها و نواحی صنعتی اضافه شد که در هم‌سنجی با سال ۹۹ رشد ۲۸۸ درصدی داشته است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ دبی ۷۴۰ لیتر بر ثانیه‌ای آب (رشد ۵۸ درصدی) و یک‌هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه پساب (معادل حدود ۴۰ میلیون متر مکعب) برای شهرک‌های صنعتی تامین شد.

وی بیان‌ کرد: همچنین در سال گذشته ۸۵۰ مگاوات برق برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی تامین شد که در مقایسه با سال ۹۹ رشد ۱۰۴ درصدی داشته است.

پارسال یک‌هزار و ۴۳۰ کارگاه صنعتی ایجاد شد

معاون وزیر صمت با اشاره به برنامه نهضت کارگاه‌سازی و ایجاد یک‌هزار کارگاه صنعتی در سال گذشته، خاطرنشان‌کرد: در این زمینه عملکردی بهتر از برنامه ثبت و در پایان سال ۱۴۰۰ تعداد یک‌هزار و ۴۳۰ کارگاه صنعتی ایجاد شد که بخشی از آنها در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین شرکت‌های کوچک و متوسطی که در حوزه فناوری کار می‌کردند قرار گرفت.

معاون وزیر صمت اضافه‌کرد:‌ امسال برای ایجاد یک‌هزار کارگاه جدید با اولویت کارگاه‌های دانش‌بنیان همراه با ارائه تخفیفات ارائه خدمات برای آنها برنامه‌ریزی شده است.

رسولیان با بیان اینکه به دنبال راه‌اندازی شهرک‌های خورشیدی هستیم اظهار کرد: فرآبند شناسایی شهرک‌ های مساهد در این راستا را آغاز کردیم اما مسئولیت اصلی در این حیطه بدون شک به عهده وزارت نیرو است.

وی درباره میزان صادرات انجام شده از صنایع کوچک افزود: طبق آمارهای ما ۱۰ درصد از صادرات مربوط به صنایع و شهرک‌ های صنعتی است که مبلغی حدود ۲/۵ میلیون دلار است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه کمبود نیروی کار در صنایع کوچک و شهرک‌ های صنعتی وجود دارد تصریح کرد: ما درصدد که زمینه اسکان در شهرک‌ های صنعتی را فراهم کنیم در این راستا حدود ۳۵۰ هزارنفر را شناسایی کردیم و در آینده امیدواریم با همکاری وزارت مسکن موضوع اسکان را حل کنیم.

رسولیان با اشاره به معرفی صاحبان ۱۹۰۰ طرح به قوه قضائیه خاطرنشان کرد: ما توانستیم با کمک دستگاه قضایی ۷۰۰ هزار هکتار زمین را پس بگیریم.

وی درباره ایجاد شهرک‌ های صنعتی مشترک با کشورهای دیگر تاکید کرد: باعراق، ارمنستان و ترکیه صحبت‌ هایی درباره ایجاد شهرک‌ های مشترک مطرح شده اما اگر نهایی شود نیاز به اصلاح قانون است و امیدوارم به نتیجه برسیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پاسخ به سوال پیرامون همراهی بانک‌ ها در جهت  ارائه تسهیلات به شهرک‌ های صنعتی گفت: به نظر بنده موضوع همراهی و همکاری با بانک‌ ها در بهبود کار واحدهای صنعتس بسیار مهم است از این رو ما جلساتی را با بانک‌‌ ها به منظور حمایت از صنایع کوچک و شهرک های صنعتی آغاز کرده و در حال رایزنی در این حیطه هستیم.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=37665

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.