• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
18

مترو و فرودگاه از نیازمندی‌های ضروری و اولیه استان قزوین است

  • کد خبر : 38715
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۴۷
مترو و فرودگاه از نیازمندی‌های ضروری و اولیه استان قزوین است
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: احداث مترو هشتگرد به قزوین و فرودگاه از نیازمندی‌های ضروری و اولیه استان است که در سفر رییس جمهور به دیار مینودری مورد تاکید قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، سفر رییس جمهور به استان قزوین در هفتم اردیبهشت ماه در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف، دستاوردها و برکات زیادی داشت که تحقق همه جانبه آنها موجب اشتغالزایی، رونق اقتصادی و تحول در منطقه و استان می شود.

رییس جمهور در بیستمین سفر استانی و سومین سفر سال ۱۴۰۱ به دیار مینودری سفر کرد و با انجام مصوباتی در ۹ فصل و تخصیص اعتبارات از محل منابع عمومی دولت برای ۱۹۱ طرح و پروژه اولویت دار، مایۀ خیر و برکت برای این استان کهن شد.

در سفر رییس جمهور به استان مصوبات خوبی برای توسعه قزوین در فصل زیربنایی، فصل صنعت و معدن، فصل فرهنگی و آموزشی و ورزشی، حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، حوزه بهداشت و درمان، حوزه آب و خاک کشاورزی، حوزه اشتغال، حوزه امنیتی، انتظامی و قضایی و سرمایه گذاری با تأمین منابع ارزی و ریالی صورت گرفت که با توجه به شاخص‌ها و مزیت‌های کشاورزی، صنعتی و گردشگری استان قزوین مصوب شدند.

با توجه به اینکه قزوین یکی از قطب های صنعتی کشور است رییس جمهور در این سفر بر این موضوع تاکید ویژه داشت و بر دانش‌پایه و علم پایه شدن صنایع آن، تامین اعتبارِ بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومانی برای حمایت از صنایع بزرگ، متوسط و کوچک قزوین و تکمیل طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد تاکید کرد.

رییس جمهور همچنین با تاکید بر فعالسازی واحدهای تولیدی تعطیل یا راکد گفت:”وقتی کارخانه و زیرساخت موجود است باید مشکل وقفۀ آن را پیگیری کنیم و اولویت ما این است که صنایع نیمه‌تعطیل فعال شوند که در این راستا ستاد احیای واحدهای صنعتی را راه اندازی کرده ایم و این کار در قزوین، حتماً باید با جدیت دنبال شود. “

خبرنگار ایرنا برای بررسی بیشتر دستاوردهای صنعتی و اقتصادی سفر رییس جمهور به استان قزوین با علی محمد زمانی فعال اقتصادی و رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در این باره به گفت و گو پرداخته است.

ایرنا. طرح های مترو و فرودگاه قزوین در این سفر مورد تاکید رییس جمهور قرار گرفتند، این دو طرح چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی استان خواهند داشت؟

قزوین به دلیل موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در چهارراه گذرگاهی شمال و جنوب، دارای شرایط ویژه استراتژیک است که بستر ارتباط بین پایتخت با مرکز، غرب و جنوب غرب کشور را فراهم می‌کند.

 این موقعیت خاص ایجاب می‌کند در جهت توسعه و شکوفایی و رسیدن به توسعه پایدار، قزوین را از این گذرگاه به ایستگاه و مقصد گردشگری تبدیل کنیم.

با توجه به این موضوع، خانه صنعت استان طی نامه ای به مسوولان استان مسائل زیرساختی، کلان و تحول آفرین از جمله طرح مترو سیستم ریلی برقی و سریع السیر تهران(هشتگرد) – قزوین، طرح فرودگاه قزوین (باری و مسافری)، طرح هاب لجستیک و طرح بندر خشک و طرح منطقه ویژه اقتصادی را در کنار مسائل مهم و زیربنایی اساسی دیگر از جمله تامین آب شرب و کشاورزی استان و معضل عقب ماندگی های ۲۰ ساله در مدیریت، سرمایه گذاری صنعت برق و ارتقای شرکت توزیع برق قزوین به برق منطقه ای درخواست کرد.

مترو و فرودگاه از نیازمندی‌های ضروری و اولیه استان قزوین است

این طرح ها از نیازمندی های ضروری و اولیه استان است و همه این درخواست ها رونق اقتصادی استان و نیز توسعه صنعت و زیر شاخه های آن را در پی دارد.

طرح مترو هشتگرد به قزوین با توجه به برخوردار بودن مصوبه دولت و کارکرد بالا در شکوفایی و رونق اقتصادی استان با مزیت های ۱۴ گانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

طرح فرودگاه قزوین هم با توجه به موقعیت استراتژیک قزوین و به عنوان استان معین تهران در سوانح طبیعی و نیز تسهیل صادرات و سفرهای قابل توجه ساکنین از ضروریات توسعه استان است که خوشبختانه با پیگیری های ۱۸ ساله ما به عنوان طراح ایده مترو و فرودگاه و نیز همت نمایندگان مجلس، مورد توجه رییس جمهور قرار گرفت.

آیت الله رییسی در این باره گفتند: ” احداث فرودگاه و مترو از نیازهای اساسی استان قزوین است. فرودگاه کارکرد خود را دارد و نزدیکی قزوین به پایتخت دلیل خوبی برای فقدان فرودگاه در استان نیست و باید احداث فرودگاه و مترو که از نیازهای اساسی قزوین می باشد در دستور کار قرار بگیرد. “

ایرنا. گردشگری استان هم در این سفر مورد تاکید قرار گرفت که در توسعه استان در کنار مزیت های کشاورزی و صنعتی مطرح است، لطفا نظر خود را بفرمایید.

بله، دکتر رئیسی با بیان اینکه “قزوین قطب گردشگری است اما در معرفی آن غفلت شده است” دولتخانه صفوی را یک اثر تمدنی ایران اسلامی دانست که باید ترمیم و آزادسازی این مجموعه صورت گیرد و ساخت و سازی متناسب با گردشگری در آن انجام شود.

مترو و فرودگاه از نیازمندی‌های ضروری و اولیه استان قزوین است

در این راستا باید ذکر کرد که تکمیل و بهره برداری از طرح مترو هشتگرد به قزوین و فرودگاه قزوین می تواند شتابگر گردشگری استان باشند.

سفر رییس جمهور به استان قزوین در سایر بخش ها نیز دستاوردهای خوبی داشت که در کنار حوزه صنعت، تکمیل کننده پازل توسعه استان محسوب می شود.

از جمله در بخش بهداشت و درمان، اختصاص هزار میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین از نکات بسیار مهم این سفر است.

همچنین موضوع کم آبی استان هم در این سفر مورد توجه و پیگیری قرار گرفته است و چنانچه وزیر نیرو علی اکبر محرابیان اعلام کرد، آبرسانی از سد طالقان به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان قزوین نیاز به ۳۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که طی فراخوانی، از سرمایه‌گذاران دارای اهلیت برای اجرای این طرح استفاده می‌شود.

ایرنا. لازمه تحقق تصمیمات مهم دولت جهت پشتیبانی از صنایع استان قزوین چیست؟

در تصمیمات مهمی که دولت جهت پشتیبانی از صنایع استان اتخاذ کرده باید دید آیا بسترهای لازم و زمینه های اجرای صحیح و موثر این تصمیمات از ناحیه برخی مدیران متولی استانی تا چه اندازه فراهم است.

مسلم است که تصمیمات خوب یا اختصاص اعتبارات به خودی خود مشکلی را حل نمی کند و ضمن بهره گیری از ظرفیت های همه جانبه بخش خصوصی به مدیران متخصص مجرب و کارآزموده میدانی با توصیف رهبر انقلاب نیازمند است که همه مسئولان ذیربط باید به آن توجه کنند.

رهبر معظم انقلاب فرموده اند: “کار جهادی و انقلابی می‌تواند اقتصاد را شکوفا کند”  که رئیس جمهور نیز به صراحت دولت خود را بر آن پایه استوار ساخته و در سفر به قزوین نیز بر موضوع مردمی بودن و مدیریت جهادی تاکید ویژه داشتند که این دو ویژگی موجب رونق و تسهیل فعالیت تولیدکنندگان و کارآفرینان می شود.

مترو و فرودگاه از نیازمندی‌های ضروری و اولیه استان قزوین است

رییس جمهور در سفر به قزوین تاکید کردند که”امروز تولید نیاز جدی کشور است. تولید در صنعت و کشاورزی محور است و همه باید نسبت به تولید حساس باشیم. ” ولی ما در مواجهه با دستگاه متولی تولید و اجرا کننده اصلی این تصمیمات کلان، ویژگی های بارز اعلامی رئیس دولت و همسویی با آن را مشاهده نمی کنیم درحالیکه باید با ایجاد تحول و تلاش برای نزدیک کردن هر چه بیشتر وضع موجود به وضع مطلوب تلاش کنند.

دستگاهی که باید اولین انتصاب را داشته باشد، همچنان با رویکرد دولت سابق مدیریت می شود که گویی عملا تولید در این استان در اولویت نیست در حالی که به  قول آیت الله رئیسی “ما امروز به یک تحول نیاز داریم. “

شایسته و بایسته است که وزیر صنعت، معدن و تجارت، به رغم گذشت مدت طولانی، قزوین را در اولویت بازسازی، انتصاب مدیر با توصیف رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور قرار دهند که امید است در اسرع وقت، شاهد تحول و پویایی در دستگاه مهم متولی صنعت استان باشیم.

ایرنا. حمایت از مدیران فعال میدانی و بهره گیری از تجارب آنها چه تاثیری بر عملکرد اقتصادی استان دارد؟

رییس جمهور در این سفر توصیه هایی به مسؤلان داشتند و بر روحیه انقلابی و مجاهدت مدیران، تسهیلگری دولت و گره گشایی از زندگی مردم تاکید کردند که نقش فعالان اقتصادی و استفاده از تمام ظرفیت ها در این زمینه بسیار مهم است.

آیت الله رییسی به مسوولان قزوین تاکید کردند که” از مدیران فعال میدانی نیز حمایت ویژه شود” که این دستور هوشمندانه از اشراف ایشان برعملکرد برخی از مدیران خبر می دهد که درهای مشارکت و هم افزایی و پاسخ گویی را به روی خود و فعالان میدانی بسته اند و با خط مشی توصیفی رئیس دولت در تضاد است.

قطعا حمایت از مدیران فعال میدانی و بهره گیری از تجارب و ظرفیت های آنان مانع تبعات فرصت سوزی و تکرار آزمون و خطا  می شود.

امید است با تجدید نظر در شیوه های منسوخ مدیریتی، این گفته رییس جمهور که” باید دانایی‌ها را زمینه‌ توانایی‌ها کنیم” سرلوحه عملکرد مدیران استان قرار گیرد.

ایرنا. قزوین به عنوان یک استان مستعد و پرجاذبه در حوزه سرمایه گذاری محسوب می شود، در سفر رییس جمهور چه تاکید و مصوبه ای در این زمینه صورت گرفت؟

آیت الله رئیسی به موضوع سرمایه گذاری و افزایش سقف اعتبارات مصوب متکی به آن اشاره داشت که باید یادآور شویم قزوین از استان هایی است که با جاذبه های فراوان در ردیف اولین انتخاب های سرمایه گذاری به شمار می رود ولی ما همواره به جای جذب سرمایه شاهد دفع آن و سرمایه گذاران واقعی و توانمند از استان بوده ایم.

مسؤلان ذیربط باید به آمار دفع شدگان با اهلیت هم که بیش از جذب شدگان است بپردازند و این نکته مهمی است که از آن غفلت شده است.

در سفر استانی هیات دولت به قزوین، منابع مالی خوبی برای طرح های مختلف تخصیص پیدا کرد که باید هرچه سریعتر برای تامین آنها پیگیری لازم صورت گیرد.

مسلما به درازا کشیده شدن تامین اعتبارات و طولانی شدن اجرای مصوبات و عملی شدن آن مایوس کننده خواهد بود چون مشکلات و تنگناهای اقتصادی و معیشتی مردم با توجه به تاکیدات مکرر و مؤکد مقام معظم رهبری و رئیس جمهور تنها با حرف و سخنرانی حل نخواهد شد.

مترو و فرودگاه از نیازمندی‌های ضروری و اولیه استان قزوین است

بنابراین راهکار آن است چنانچه بستر مناسب سرمایه گذاری استان، تسهیل، تسریع و مانع زدایی شود با مشارکت دادن عینی ظرفیت های بالقوه توانمندی بخش خصوصی استان با مدیریت جهادی و فراگیر، به دور از ذهنیت ها و سیاست های بسته و پرهیز از انحصار غیرضرور می توانیم این زمان را کاهش داده و تحقق مصوبات را تسریع نماییم.

تحقق این امر، قطعا موجب افزونی امید و اعتماد به مسوولان و کمک به رفع تنگناهای اقتصادی استان و کشور خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=38715

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.