• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 7187اخبار امروز : 6
8
گفتگوی اختصاصی با شهرام شریعتی دبیر کمیسیون معدن و صنایع معدنی خانه صنعت،

دولت تمام صنایع و معادن را گران اداره می‌کند / هنوز نمی دانیم فولاد را کجا بسازیم

  • کد خبر : 40103
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳
دولت تمام صنایع و معادن را گران اداره می‌کند / هنوز نمی دانیم فولاد را کجا بسازیم
دبیر کمیسیون معدن و صنایع معدنی خانه صنعت براین باور است: یک زمانی اشخاص در مدیریت کشور قدرت داشتند. الان حرف وزیر، حرف وکیل، حرف رئیس‌جمهور، حرف رئیس فلان ستاد و غیره برش ندارد. به دلیل اینکه بدنه ضعیف شده است.

شهرام شریعتی دبیر کمیسیون معدن و صنایع معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، در گفتگو با صفحه اقتصاد، در پاسخ به این سوال، مجموعه صنعتی و معدنی سال گذشته با تبلیغات سنگین دولت مدعی شدند در حال انجام پروژه‌های بزرگ در قالب پیشرانان پیشرفت هستند، با گذشت یکسال مشخص شد بیشتر شعار بوده و دولت هم نتوانست موضوع را مدیریت کند. بدقولی های صورت گرفته چه پیامدها و زیان‌هایی برای مردم دارد؟ گفت: بدقولی چنین شرکت‌هایی قطعاً قابل توجیه نیست. وقتی یک مجموعه‌ای با مالیات مردم کار می‌کند و با منابع مالی مردم و منابع طبیعی و انسانی که اسم آن ملت است کار می‌کند و برخلاف قانون اساسی بنگاه‌داری هم می‌کند و قول و وعده‌ هایی نیز می‌دهد، خواه ناخواه این وعده ها عملی نشود پسندیده نیست.

وی در خصوص پیامدهای این بدقولی ها بیان کرد: متاسفانه ۴۴ سال به مردم قول می‌دهیم که اصل ۴۴ قانون اساسی را عملیاتی می‌کنیم و این اصل می‌گوید بخش دولتی، تعاونی و خصوصی داریم. متاسفانه دولت کشور را گران اداره می‌کند. میلیاردها دلار گران‌تر از چیزی که بخش خصوصی اداره می‌کند. وقتی وارد موضوعی تحت عنوان موضوع سرمایه‌گذاری می‌شویم یا موضوع بنگاه‌داری، اولین کاری که انجام می شود طرح فنی و اقتصادی برای خود می‌نویسم. متاسفانه دولت تمام صنایع و معادن را گران اداره می‌کند.

شریعتی تصریح کرد: به نظر من، راهکاری که باید پیاده شود این است که اداره این بخش ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شود. متاسفانه بخش خصوصی واقعی در این سال‌ها با موضوعات مختلف تکرار شده که در حال شکسته شدن است. بخش خصوصی افرادی هستند که بتوانند صنایع را در قالب بخش خصوصی مدیریت کنند و قابل ارائه به بورس باشند که سازوکار شفاف و مشخصی دارند. بعنوان مثال، فولاد خوزستان را به بخش خصوصی واقعی واگذار کنیم و از آن مالیات سنگین نیز بگیرید. ببینیم حاکمیت بهتر اداره می‌کند، یا بخش خصوصی بهتر اداره می‌کند. اسم تمام صنایع بزرگ را انفال گذاشتند و حاکمیت و یا دولت دست انداخته و همه اینها را تصاحب کرده اند که باید آزاد کنیم.

دبیر کمیسیون معدن و صنایع معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار کرد: نه تنها در این دولت که در دولت‌های قبلی هم این چنین بوده است یعنی فکر نکنید آنها برای خود طیب و مطهر بودند. ۴۴ سال وضعیت همین بوده است. به جای اینکه به بخش خصوصی واگذار شود، به جای اینکه بخش خصوصی واقعی را تقویت کنیم کارخانه ارج را تعطیل می‌کنیم.

او با اشاره به نقش دولت در زمینه ضرر و زیان شرکت ها پاسخ داد: دولت نقش بسیار پررنگی دارد. این سوال را کسی قطعاً پاسخ نخواهد داد مبنی بر اینکه آیا معادن و صنایع بزرگ را تحت عنوان سرمایه‌گذاری خارجی واگذار می کنید و ثروت کشور را به کشورهای دیگر واگذار می کنید؟ آیا این کار را می‌کنید یا منابعی ندارید و مجبور هستید درآمدهای حاصل از معادن و صنایع بزرگ را به نوعی از مردم مخفی کنید

شریعتی در ادامه افزود: مس سرچشمه یا گلگهر سیرجان یا دیگر معادن بزرگ سوددهی بزرگ‌تری دارند ولی دولت نمی‌خواهد این سوددهی و این عایدی را نشان بدهد، برای همین واگذار نمی‌کند. فلذا دولت و حاکمیت قطعاً مقصرند.

او اضافه کرد: موضوع به جایی رسیده که نقش آدم‌ها و افراد کاملاً ضعیف است. یک زمانی اشخاص در مدیریت کشور قدرت داشتند. الان حرف وزیر، حرف وکیل، حرف رئیس‌جمهور، حرف رئیس فلان ستاد و غیره برش ندارد. به دلیل اینکه بدنه ضعیف شده است. اگر بزرگ‌ترین مربی فوتبال دنیا را سرمربی دسته سومی بگذارید فایده‌ای ندارد به غیر از اینکه منابع را اسراف کنیم نتیجه دیگری به دست نمی آید. بدنه ضعیف شده و از بین رفته است. متاسفانه سر بسیار سنگین برروی بدن بسیار نحیف داریم. با تغییر وزیر اتفاقی نمی‌افتد.

دبیر کمیسیون معدن و صنایع معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص راهکاری که دولت باید در این زمینه پیاده کند گفت: باید مدیریت را درست کنیم. بدنه وزارتخانه ضعیف شده است. تصمیم گیری و تصمیم سازی در کشور نداریم و با این تصمیمات اشتباه می‌خواهیم همه را ورشکست اعلام کنیم. اگر می‌خواهید این کار را کنید به ملت بگوئید. چرا همه چیز را با ندانم‌کاری به سمتی می برید که منابع همینطور کوچک و کوچک‌تر می‌شود؟ وقتی هنوز یاد نگرفتیم فولاد را کجا بسازیم و در دل کویر کارخانه می‌سازیم از ما هیچ توقعی نمی‌توان داشت.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=40103
  • نویسنده : مهدی سجاد
  • منبع : https://safheeghtesad.ir/
  • 412 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.