• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
کل اخبار 7208اخبار امروز : 0
14

در گفت‌وگوی صمت با رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران مطرح شد: نمایشگاه، پیشانی شهر تولیدی اصفهان

  • کد خبر : 31228
  • ۰۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
در گفت‌وگوی صمت با رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران مطرح شد: نمایشگاه، پیشانی شهر تولیدی اصفهان

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته از اول شهریور در اصفهان آغاز به‌کار کرد. این گردهمایی معدنی فرصت ارزشمندی را فراهم کرده تا صاحبان صنایع فولادی و ماشین‌آلات معدنی، محصولات و توانمندی‌های خود را به‌طور گسترده ارائه دهند. هدف از برگزاری این نمایشگاه ارتباط عمیق میان اعضای زنجیره تامین و زنجیره ارزش صنایع متالورژی، فولاد و […]

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته از اول شهریور در اصفهان آغاز به‌کار کرد. این گردهمایی معدنی فرصت ارزشمندی را فراهم کرده تا صاحبان صنایع فولادی و ماشین‌آلات معدنی، محصولات و توانمندی‌های خود را به‌طور گسترده ارائه دهند.

هدف از برگزاری این نمایشگاه ارتباط عمیق میان اعضای زنجیره تامین و زنجیره ارزش صنایع متالورژی، فولاد و ریخته‌گری و ماشین‌آلات معدنی کشور است. در این رویداد نمایشگاهی توانمندی صنایع معدنی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه این صنایع از صنایع مادر محسوب می‌شوند و در شرایط تحریم کنونی از ارزآورترین صنایع کشور هستند. معرفی توانمندی‌های صنایع متالورژی و ریخته‌گری ایران، افزایش حجم مبادلات بازرگانی با رویکرد صادراتی، تهیه و توزیع مواد اولیه، آشنایی با روش‌های تولید، تکمیل و تحویل محصولات مرتبط با صنعت متالورژی و ریخته‌گری، ارتقای تولیدات و بروزرسانی دانش فنی، آشنایی با دستاوردهای نوین صنعت متالورژی و ریخته‌گری، فراهم کردن زمینه‌های لازم برای شرکت‌های داخلی و خارجی و کارآفرینی و اشتغال پایدار و بومی‌سازی صنایع متالورژی و ریخته‌گری با هدف حمایت از صنایع داخلی از دیگر اهداف برپایی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته در اصفهان خواهد بود. روزنامه صمت درباره اهمیت و برگزاری این نمایشگاه با عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران گفت‌وگو کرده که در زیر می‌خوانید.

درباره توانمندی‌های استان اصفهان صحبت کنید؟

اصفهان یک استان صنعتی است؛ به این ترتیب اگر به‌طور مثال جشن برنج را در مازندران می‌گیریم، به‌طور حتم باید جشن صنعت را در اصفهان برگزار کنیم. این استان کارگری سهم اشتغال بالایی را به خود اختصاص داده است؛ به‌عنوان مثال بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی، ۳۰ هزار واحد صنفی در آن فعالیت می‌کند. همچنین این استان به‌دلیل قدمتی که در صنعت نساجی، سنگ و فولاد دارد، نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. فراموش نکنیم که روزی اصفهان منچستر ایران بود و لباس پلیس انگلستان در این استان دوخته می‌شد. اصفهان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کارخانجات نساجی را در خود جای داده است. هنوز هم بسیاری از اهالی اصفهان صدای بوق کارخانه‌ها را در ذهن دارند.

اهمیت برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد و ماشین‌آلات در اصفهان چیست؟

نمایشگاه پیشانی شهر تولیدی اصفهان است؛ بنابراین باید بتوانیم در نمایشگاه توانمندی‌های استانی را معرفی کنیم. به‌طور حتم مهم‌ترین تمرکز ما در این نمایشگاه حضور قوی تولیدکنندگان و معرفی توانمندی‌هایی است که در اقتصاد استان نقش بسزایی دارند. امیدوارم نمایشگاه‌های مختلف در اصفهان برگزار شود تا دور از هیاهوها بتوانیم موانع موجود را رفع و به رونق تولید کمک کنیم. باور دارم نمایشگاهی توانمند است که بتواند ظرفیت‌های استانی را عرضه کند. به‌ویژه در شرایط حاضر که در دوران بد اقتصادی به‌واسطه شیوع ویروس کرونا قرار داریم، نمایشگاه می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد. البته از آنجا که کرونا در اصفهان مثل شهرهای دیگر شیوع زیادی پیدا کرده و شرایط بدی را رقم زده، باید تمام پروتکل‌های بهداشتی را در نمایشگاه رعایت کنیم. هرچند اصفهان از جمله استان‌هایی است که نسبت به دیگر مناطق پروتکل‌ها را بیشتر هم رعایت کرده است.

در حوزه سنگ ساختمانی و سنگ‌آهن این استان چه ظرفیت‌هایی دارد؟

اصفهان از نظر مواد و ذخایر معدنی بسیار قوی است. در صنعت سنگ ساختمانی باید گفت اصفهان معادن متنوع و پرظرفیتی را در خود جای داده است. این مهم باعث شده ما در فرآوری سنگ هم نقش بسیار مهمی داشته باشیم. بیش از ۳ هزار واحد صنعتی فرآوری سنگ در این استان فعال هستند که در مناطقی از جمله محمودآباد و دولت‌آباد مستقرند.
امروز عمده سنگ‌های ساختمانی و تزئینی کشور از اصفهان تامین می‌شود و این مهم نشان می‌دهد که ما رتبه بسیار خوبی در صنعت سنگ داریم. همچنین معادن سنگ‌آهن زیادی را در استان می‌بینیم که در حال رشد هستند.
در صنایع فولاد و سنگ‌آهن نیز باید گفت باتوجه به فعالیت ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و دیگر کارخانه‌های فولادی کوچک، اصفهان جایگاه مهمی را در کشور به خود اختصاص داده است.

اقدامات خانه صنعت و معدن اصفهان برای رشد معدن در اصفهان چه بوده است؟

یکی از مسائلی که امروز در حوزه معدن با آن روبه‌رو هستیم این است که معادن ظرفیت جایگزینی با نفت را دارند. ایران یک جدول مندلیف است؛ یعنی تمام آنچه که فکر می‌کنیم زیر زمین قرار دارد در کشور ما یافت می‌شود، این در حالی است که تا امروز آنطور که باید و شاید به توانمندی‌های استانی توجه نشده است. معادن کوچکی که در کشور در اختیار بهره‌برداران متوسط قرار دارند، از نظر ماشین‌آلات و امکانات به‌روز نیستند و با مشکلاتی مواجهند. بنا به این موارد بیشترین دغدغه‌ای که ما در خانه صنعت و معدن استان داشته‌ایم این بوده که معادن توانایی تامین ماشین‌آلات را پیدا کنند. یک معدن نمی‌تواند با ماشین ۴۰ سال قبل خود همچنان به تولید ادامه دهد. مشکل دیگر توانایی اندک معدنکاران در تامین مالی و تسهیلات موردنیاز است. بانک‌ها پروانه معدن را به‌عنوان وثیقه قبول ندارند؛ از همین رو وامی در اختیارشان قرار نمی‌دهند. آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌های متعدد، اضافه کردن حقوق دولتی و… از دیگر مسائلی هستند که اگر خانه‌های صنعت و معدن بر آن تمرکز کنند، می‌توانند به‌خوبی وظیفه خود را ایفا کنند. مهم‌ترین وظیفه‌ای که خانه‌های صنعت و معدن در کشور و استان‌ها دارند این است که به‌دنبال رفع موانع فعالیت معادن باشند.

بی‌ثباتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت چقدر برای توسعه بخش معدن مضر است؟

این مسئله نه‌تنها به بخش معدن بلکه به صنعت، تجارت، واردات و صادرات نیز ضربه می‌زند. امیدوارم سرپرست جدید یعنی جعفر سرقینی که سابقه سال‌ها فعالیت معدنی را دارد، بتواند گام‌های موثری در این حوزه بردارد. از دولت خواهشمندیم که نسبت به تعیین‌تکلیف وزارتخانه اقدام لازم را انجام دهد و برای روزهای باقیمانده فرد لایقی را برای پست وزارت معرفی کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت یک وزارتخانه نیست، بلکه ۳ وزارتخانه بزرگ را در خود جای داده که اداره آن به‌طبع کار دشواری است. از مجلس نیز تقاضا داریم همکاری لازم را انجام دهد و بی‌سامانی صنعت و معدن را هر چه زودتر برطرف کند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=31228

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.