• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل اخبار 7188اخبار امروز : 0
15

حسین پیرموذن در همایش روز صنعت و معدن اردبیل /یکسان‌سازی ارز لازمه ورود به اقتصاد سالم و شفاف

  • کد خبر : 27087
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
حسین پیرموذن در همایش روز صنعت و معدن اردبیل /یکسان‌سازی ارز لازمه ورود به اقتصاد سالم و شفاف

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: صنعتی شدن با صنعت دار شدن متفاوت است و برای رسیدن به یک کشور صنعتی و حضور در این مسیر باید از تمام توان و پتانسیل‌های کشور استفاده کرده و برنامه‌ریزی صحیح و دقیق در راستای صنعتی سازی کشور انجام دهیم و فقط متکی به احداث کارخانه و […]

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: صنعتی شدن با صنعت دار شدن متفاوت است و برای رسیدن به یک کشور صنعتی و حضور در این مسیر باید از تمام توان و پتانسیل‌های کشور استفاده کرده و برنامه‌ریزی صحیح و دقیق در راستای صنعتی سازی کشور انجام دهیم و فقط متکی به احداث کارخانه و به‌نوعی صنعت دار شدن نباشیم.

عباس تابش در همایش روز صنعت و معدن استان اردبیل افزود: اکنون که در شرایط سخت اقتصادی هستیم همواره جنگ در عرصه‌های مختلف به نظام جمهوری اسلامی تحمیل شده و ایران هیچ‌گاه آغازگر جنگ نبوده و اما همواره در تلاش برای دفاع از کیان خود بوده‌ایم و ازاین‌رو جنگ اقتصادی حاضر نیز شرایط خاص خود را دارد و مجبور هستیم در برابر آفندهای دشمنان پدافندهای خاص خود را طرح‌ریزی کنیم.

رئیس سازمان حمایت ادامه داد: استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در این شرایط بسیار مؤثر خواهد بود و در کنار آن اتکا به توان جوانان ایران اسلامی می‌تواند راهگشا باشد و ازاین‌رو باید توجه جدی به این امر داشته باشیم.

او گفت: استان اردبیل دارای پتانسیل‌های بالقوه بسیار در حوزه‌های مختلف اعم از گردشگری، صنعت و کشاورزی است و باید مدیریت استانی نیز برای پیشرفت همه‌جانبه به سمت صنعتی شدن حرکت کند.

امسال، سال رونق صنعت در اردبیل خواهد بود

اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل نیز در حاشیه برگزاری این همایش گفت: امسال شاهد افتتاح پروژه‌های بسیار زیادی در استان اردبیل خواهیم بود و به‌نوعی این سال، سال رونق صنعت در استان اردبیل خواهد بود.

او افزود: سفر رئیس‌جمهور به استان اردبیل که در مردادماه سال جاری انجام می‌پذیرد به دو بخش عمرانی و تسهیلاتی را دربر می‌گیرد که با توجه به هماهنگی‌های انجام یافته مقرر گردید تا جلسات تسهیلاتی به‌جای اینکه پیش از سفر در تهران برگزار شود، این جلسات در استان اردبیل برگزار شده و در پی آن مورخه ۹ و ۱۰ مردادماه همایش بانک‌ها در استان اردبیل برگزار خواهد شد.

استاندار اردبیل ادامه داد: موارد و مشکلات واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف و نیاز تسهیلاتی این واحدها را باید تا روزهای آتی آماده کرده تا بتوانیم سهم بسیار مناسبی را از این مسیر برای استان داشته باشیم و با توجه به فرصتی که به دست آمده باید افق بلندتری را برای خود در نظر گرفته و میزان تسهیلات دریافتی با افق بیشتری درخواست کنیم تا مطمئن به تأمین منابع موردنیاز استان اردبیل در سال‌های آتی شویم.

بهنام‌جو بیان کرد: پیگیری مسائل و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی نیز باید به‌صورت مستمر انجام گیرد تا با رفع مشکلات این واحدهای تولیدی شاهد امیدآفرینی در بین مردم باشیم.

وی گفت: حوزه صنعت به‌عنوان یکی از بخش‌هایی است که اشتغال آن به‌صورت دائمی بوده و باید بیشتر موردتوجه باشد زیرا اکنون با توجه امکانات موجود در استان گردشگری و کشاورزی اشتغال دائمی نداشته و تنها صنعت می‌تواند اشتغال دائمی در استان اردبیل داشته باشد اما در کنار آن با اجرای طرح‌هایی همانند زمستان بیدار به دنبال توسعه اشتغال در حوزه گردشگری نیز هستیم.

باید گام اساسی در یکسان‌سازی ارز برداشته شود

حسین پیرموذن، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اردبیل گفت: امروزه و در شرایط کنونی که کلماتی همچون رانت، استفاده از کارت‌های بازرگانی و ارز ۴۲۰۰ تومانی نقل محافل شده است چند نرخی بودن ارز یکی از دلایل بروز رانت در جامعه شده و اگر به دنبال این هستیم که مشکلات کنونی را حل کرده و مقابل رانت بایستیم باید گام اساسی در یکسان‌سازی ارز برداشته شود.

او افزود: برخی از واحدهای تولیدی که موفق به ثبت سفارش با ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شوند و در کنار آن بنگاه‌های کوچک در سایر استان‌های کم برخوردار نمی‌توانند از ارز ۴۲۰۰ تومان برای واحدهای تولیدی خود استفاده کنند که این موضوع باعث ضرر و زیان این واحدها می‌شود.

پیرموذن ادامه داد: در حال حاضر اغلب نهاده‌های دامی در استان اردبیل به‌صورت آزاد خریداری می‌شود و تفاوت قیمت موجود بین محصولات این واحدها با سایر واحدهای که توانسته‌اند از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کنند قدرت رقابت با بازار را از این واحدها گرفته و منجر به تعطیلی این واحدها می‌شود.

شعارهای دولت بر یکسان‌سازی ارز عملیاتی نشده است

رئیس اتاق اردبیل بیان کرد: باید عدالت اقتصادی، عدالت بنگاه‌داری و عدالت اجتماعی را رعایت کرده و به سمت یکسان‌سازی ارز حرکت کنیم که متأسفانه شعارهای دولت برای یکسان‌سازی ارز عملیاتی نشده است به همین دلیل به یک جراحی بسیار مهم به نام ارز در کشور نیاز داریم.

او تصریح کرد: اگر دولت در یک سال آتی بتواند این موضوع را حل کند اقتصاد کشور شفاف و سالم خواهد شد زیرا که افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر باعث کاهش نقدینگی بخش خصوصی در حوزه صادرات و تولید شده و همین موضوع ضربه مهلکی بر پیکره اقتصادی کشور وارد ساخته است.

مصوبات و بخشنامه‌های خلق‌الساعه مشکل اساسی صادرکنندگان و واحدهای تولیدی

پیرموذن تشریح کرد: متأسفانه به دلیل اعمال بخشنامه‌های غلط و خلق‌الساعه مسئولان دولتی مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی محصولات با مشکل اساسی در این حوزه مواجه هستیم که این موضوع موجب غارت منابع ملی شده است و در کنار آن سیستم بانکی کشور به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه است و اکنون بسیاری از صادرکنندگان نمی‌توانند ارز خود را به داخل کشور بازگرداند و درعین‌حال مصوباتی که مازاد و تخریب کننده صنعت است مشکلات زیادی را برای واحدهای تولیدی به وجود آورده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اردبیل بیان کرد: تسهیلات بانکی با سود ۱۸ درصدی که در نظر گرفته شده است توجیه اقتصادی برای واحدهای تولیدی نداشته و در کنار آن منابع مالی در داخل استان اردبیل امکان پرداخت چنین ارقامی را ندارد از همین رو درصورتی‌که کمک حداقلی در خصوص سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی در استان اردبیل انجام نگیرد عاقبت خوبی برای واحدهای تولیدی و صنعتی استان متصور نیستیم و این موضوع باید با کمک است صندوق توسعه ملی بانک مرکزی و مسئولان دولتی انجام گیرد و نقطه‌ضعف در مدیریت داخلی استان در این خصوص وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=27087

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.