• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل اخبار 7194اخبار امروز : 0
10

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس:عدم دانش مدیریت در حوزه اقتصادی/ با قوه قهریه راه به جایی نمی رسیم

  • کد خبر : 31097
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس:عدم دانش مدیریت در حوزه اقتصادی/ با قوه قهریه راه به جایی نمی رسیم

«سهراب شرفی»، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس و رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی نیز به کم توجهی در تولید محصولات کشاورزی و جلوگیری از خام فروشی اشاره کرد و گفت:متاسفانه از سال ها قبل به ما نشان داده اند که رتبه اول شدن در تولید گندم اهمیت […]

«سهراب شرفی»، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس و رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی نیز به کم توجهی در تولید محصولات کشاورزی و جلوگیری از خام فروشی اشاره کرد و گفت:متاسفانه از سال ها قبل به ما نشان داده اند که رتبه اول شدن در تولید گندم اهمیت زیادی دارد غافل از این که هیچ گاه به دخل و خرج آن توجهی نشده؛به خاطر همین کف زدن هایی که سرانجامی نداشته، ثمر بسیاری از محصولات بر باد رفته و موجب شده که مقداری عظیمی از آب‌های زیرزمینی از دست برود.
جبران ناپذیری آب از دست رفته
وی با بیان این که آب از جمله منابعی می باشد که در صورت از دست رفتن دیگر جبران پذیر نیست، افزود:برخی مسئولین متوجه نیستند که چه بلایی بر سر محصولات کشاورزی استان می آید، بیش از ۹۰ درصد آب صرف تولید محصولات کشاورزی می شود،این درحالیست که در برخی مکان ها دستیابی به آب چاه به عمق ۵۰۰ متر رسیده، باید در نظر داشت که آب از جمله منابع غیر قابل جایگزین و جبران پذیر است.

عدم دانش مدیریت در حوزه اقتصادی/ با قوه قهریه راه به جایی نمی رسیم
شرفی گفت:اگر می دانستیم که برای شیرین کردن یک لیتر آب چه هزینه هایی می شود به هیچ وجه این همه آب گرانبها را خرج محصولاتی نمی کردیم که آن ها را به صورت خام و با قیمت ارزان صادر کنیم. اگر خود آب را صادر کرده بودیم بهتر از این ها بود. از سال ها پیش معتقد بودم که کاشت برنج و گندم با این روش ها هزینه برداراست و صرفه اقتصادی ندارد؛ این مسائل نشان‌دهنده عدم دانش مدیریت در حوزه اقتصادی است.مسائلی که با بایدها و نبایدهای زیادی همراست و با قوه قهریه راه به جایی نمی رسیم.
رئیس خانه صنعت و معدن فارس به آموزش مناسب در عرصه کشاورزی تاکید کرد وگفت:فرزندان کشاورزانی که هم اکنون در این حوزه فعالیت می کنند به آموزش مناسب نیاز دارند اما نسبت به آن غفلت شده است.وی با بیان این که حدود ۷ میلیون منابع معدنی اکتشاف نشده در کشور داریم، ادامه داد:از۶۸ نوع معدن مختلف برخوردار بودیم که به تاراج رفت، منابع کشاورزی نادیده گرفته شده اما اگر این نعمات را به سمت تولید برده بودیم حالا کشاورزان ما محتاج واردات و فروش این محصولات به صورت خام نبودند و با مسائل ارزی نیز مواجه نمی شدند.رئیس خانه صنعت و معدن فارس با اشاره به این که از نظر کشت دیم استان فارس چهار فصل می باشد، گفت: انجیرستان ما بهترین نوع انجیر در کل دنیا داشته و منحصر به فرد است؛ چقدر در تولید بنه موفق عمل کرده ایم، آیا در تاکستان های ما برگ انگور قابل صدور است؟
تکیه بر فروش نفت در پشت پرده منافع آن برای برخی دولتمردان
وی ادامه داد:موز ،کشمش و سماق را می‌توان به دنیا صادر کرد، تا چه اندازه توانسته ایم این محصولات را توسعه و رتبه شایسته آن را حفظ کنیم،چقدر در تولید داروهای گیاهی موفق بوده ایم،چرا در این استان برای محصولات کشاورزی بورس کالا تعریف نمی‌شود تا کشاورزان مطمئن شوند و اطمینان یابد که امسال در بورس محصولات آن ها اعلام می‌شود؟. این ها در حالیست که دو کارخانه درجه یک در مشهد به خوبی فعالیت دارد، پراکندگی و عدم تعهد در تمام زمینه‌ها نشانه عدم مدیریت است.این ها درد های اقتصادیست چراکه منافع برخی دولتمردان در فروش نفت است.؛بررسی‌ها نشان می‌دهد که درآمدهای دولتی در بدنه خود دولت هضم می شود.
غفلت از تولید گیاهان دارویی/ عملکرد جزیره ای برخی مسئولان دولتی
شرفی افزود: محصولات کشاورزی مثل زیره، کنجد و غیره می تواند در قالب بسته های خوراکی در بازار عرضه شود تا از خام‌فروشی و صادرات آن در استان یا دیگر کشورها جلوگیری شود، گیاهان دارویی و نرم افزارهای الکترونیکی هستند که درآمد زایی آن ها ده ها برابر یک بشکه نفت است،متاسفانه برخی مسئولان دولتی هر یک به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند،هرچه مالیات داده شده اما بر ثروت کشور افزوده نشده است.
وی بیان کرد:صاحب و مسئول اقتصاد در وزارت اقتصاد خودش را کنار کشیده، علاوه بر این قوانین دست و پاگیر در جهت تولید کالا و محصولات کشاورزی ممانعت ایجاد کرده است. نیاز به حذف بسیاری از ماشین آلات فرسوده به خوبی احساس می شود در نگاهی دیگر محیط زیست محکم جلوی جهاد کشاورزی نمی ایستد و الی آخر.
این مقام مسئول به کیفیت کم محصولات کشاورزی در استان فارس اشاره کرد و گفت:زمین های ما تا  اندازه زیادی به مواد شیمیایی آلوده شده،این ها در حالیست که زمین  بیمار و آلوده است.مسائلی که موجب می شود، محصولات کشاورزی مثل موز، سیب، انگور و پرتقال کیفیت چندانی نداشته باشد.در حالی که سیب ایرانی به خاطر طبیعی و ارگانیک بودنش در جهان حرف اول را می‌زد.
وقتی که ربیعی می گوید، حیف که ما نمی توانیم نفت بیشتری بفروشیم!! این خود بدبختی است
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس افزود:در کشور ما ۹۰ درصد مصرف آب در اختیار حوزه کشاورزی می باشد و تنها ۸ درصد آن شرب و نوشیدنی است از این روش تولید محصولات کشاورزی به شیوه کم آب بر نیازمند است. متاسفانه مدیران ما ثروت ساز نیستند، وقتی که ربیعی می گوید ” حیف که ما نمی توانیم نفت بیشتری بفروشیم که درآمد مردم را افزایش دهد” این خود بدبختی است چرا که نشان می دهد هنوز ذهنشان درگیر نفت است و هیچ چیز دیگر را برای پیشرفت و توسعه نمی بینند.
لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=31097

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.