• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
کل اخبار 7203اخبار امروز : 0
2

گزارش ایسنا از بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در مجلس

  • کد خبر : 42959
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳
گزارش ایسنا از بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
«بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور» در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) دهم اردیبهشت ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

طبق اصلاحات آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی روند بررسی بودجه تغییر کرده است بدین شکل که ابتدا مجلس شورای اسلامی بخش اول لایحه مربوط به احکام و منابع و مصارف را بررسی و تصویب می‌کند و بعد از تصویب بخش اول و ابلاغ به دولت، نوبت به بررسی بخش دوم مربوط به جداول می‌شود.

بنابر این بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در اسفندماه ۱۴۰۲ برای اجرا به دولت ابلاغ شد و از امروز نوبت بررسی بخش دوم لایحه بودجه۱۴۰۳ مربوط به جداول آغاز شد.

برای اولین‌بار قرار است که جداول در صحن مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد و پیش از این و در سال‌های گذشته و در مجالس قبلی فقط احکام و سقف منابع و مصارف لایحه بودجه در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گرفت.

در ابتدای این جلسه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد که در جریان بررسی جداول بودجه در کمیسیون تلفیق به استان‌ها و مناطق محروم توجه شده و ردیف‌ها شفاف شده‌ است.

سپس نمایندگان جدول شماره ۵ مربوط به درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای و واگذاری دارایی‌های مالی» را بررسی و با ۱۲۲ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر به تصویب رسید.

در جریان بررسی جدول ۵ لایحه بودجه مربوط به منابع، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بار و فشار مالیاتی امسال نسبت به ۳ سال گذشته سبک‌تر است چون برخی اتفاقات مهم و مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی باعث افزایش درآمدهای مالیاتی شده است.

در ادامه رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با اشاره به اینکه درآمدهای جدول ۵، ۱۴۸۵ همت بود که ما ۱۵۸۵ همت مصوب کردیم، توضیح داد که این به معنای افزایش مالیات و درآمدها نیست بلکه با محاسبات ما این میزان درآمد دولت از مالیات در سال جاری به دست می‌آید لذا ما در مجلس شورای اسلامی یک ریال مالیات را اضافه نکردیم.

وی افزود: ما در هیچ ردیفی از جدول ۵ تغییری صورت ندادیم و ردیف‌هایی که در مالیات وجود دارد بدون هیچ تغییری آمده است؛ البته سه ردیف مربوط به مالیات بر ارزش افزوده بود که محاسبه آن را درست کردیم و این جدول ۵ صددرصد همان لایحه دولت است و در کمیسیون هیچ تغییری بر روی آن اعمال نشده است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در جریان بررسی جدول ۷ لایحه بودجه نیز خاطرنشان کرد که متناسب سازی حقوق بازنشستگان از اول فروردین‌ماه لازم‌الاجراست منتها بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان در دستور کار قرار می‌گیرد.

اما نمایندگان با تصویب جدول شماره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با عنوان «اعتبارات دستگاه‌های اجرایی ذیل دستگاه‌های سیاستگذار در سال ۱۴۰۳» مخالفت کردند و به این دلیل، صحن مجلس وارد بررسی پیشنهادات نمایندگان در خصوص مفاد این جدول شد.

روح‌الله نجابت هم با انتقاد از وضعیت سامانه‌های مجلس گفت: وقتی سامانه‌های مجلس هک می‌شود و نتیجه آن ایجاد حاشیه برای ما نمایندگان است، بودجه هوشمندسازی قوه مقننه حذف شود موثرتر خواهد بود.

نمایندگان با پیشنهاد حسن لطفی نیز برای الحاق به جدول ۷ موافقت کردند و مقرر شد که ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور اختصاص پیدا می‌کند.

در نهایت نمایندگان پس از اعمال اصلاحاتی با تصویب، جدول شماره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور با عنوان «اعتبارات دستگاه‌های اجرایی ذیل دستگاه‌های سیاستگذار در سال ۱۴۰۳»، موافقت کردند.

در ادامه با تصمیم رئیس مجلس، جدول شماره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۳ مربوط به برآورد تملک دارایی‌های مالی برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

به گفته حاجی‌بابایی رقم این جدول ۲۸۳ همت است که ۲۲۵ همت آن مربوط به اوراقی است که قبلا پرداخت شده و دولت باید در سال ۱۴۰۳ پرداخت کند.

پس از رسیدگی به جدول شماره ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، با عنوان «برآورد اعتبارات ردیف های متفرقه سال ۱۴۰۳» هم نمایندگان با تصویب این جدول موافقت کردند.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=42959

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.