• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 7182اخبار امروز : 0
3

نگرانی‌ها از افزایش مالیات خوش‌حساب‌ها در بودجه ۱۴۰۳

  • کد خبر : 41710
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
نگرانی‌ها از افزایش مالیات خوش‌حساب‌ها در بودجه ۱۴۰۳
نایب رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی ایران با ابراز نگرانی از افزایش قابل توجه مالیات افراد خوش‌حساب مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳ گفت:‌ بخش تولید شناسنامه‌دار و برای سازمان امور مالیاتی شناخته‌شده است.

آرمان خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره مالیات‌های تعیین‌شده در لایحه بودجه ۱۴۰۳ اظهار کرد: اینکه هزینه‌های جاری کشور از محل مالیات تعیین شود یک اصل پذیرفته شده است و بودجه باید با کمترین اتکا به درآمد‌های نفتی مصوب شود.

ضرورت رفع تبعیض‌های مالیاتی

خالقی عنوان کرد: مانند بسیاری از کشور‌های پیشرفته باید منابع درآمدی از محل مالیات‌ها تأمین شود؛ البته باید مالیات‌ها عادلانه و بحق بوده و حق کسی تضییع نشود. نکته مهم دیگر آن است که تبعیض در دریافت مالیات نباید وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۱۱۲۲ همت درآمد مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳ دیده شده است، خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۲ رقم مالیات پیش‌بینی شده ۷۵۰ همت بوده و سال ۱۴۰۱ نیز این رقم ۵۱۰ همت بوده است.
نایب رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت در برنامه‌های خود رشد درآمدهای مالیاتی را پیش‌بینی کرده است، تصریح کرد:‌ افزایش درآمد مالیاتی کار درستی است؛ اما باید دید محل تأمین این درآمد مالیاتی از چه پایه‌هایی است. گسترش پایه مالیاتی نیز باید مشخص باشد که از چه صنوف و بخش‌های اقتصادی است.

نگرانی از افزایش قابل توجه مالیات افراد خوش‌حساب مالیاتی

خالقی با ابراز نگرانی از افزایش قابل توجه مالیات افراد خوش‌حساب مالیاتی تصریح کرد:‌ بخش تولید شناسنامه‌دار و برای سازمان امور مالیاتی شناخته‌شده بوده و مالیاتش بر مبنای عملکرد است؛ بنابراین رصد فعالیت‌هایش شدنی است و تنها جای نگرانی آن است که دولت برای افزایش درآمد مالیاتی به سمت مؤدیان شناخته‌شده رفته و میزان مالیات آنها را به نحوی افزایش دهد که موجب دردسر برای آنها شود.

دولت‌ها تلاشی برای شناسایی قاچاقچیان و فعالان بازار سیاه نکرده‌اند

وی عنوان کرد:‌ افزایش مالیات‌ها در زمانی نگران‌کننده است که دولت به دنبال افرادی که فرار مالیاتی دارند؛ نرود و معمولاً هم رفتار دولت‌ها به این گونه بوده و تلاشی برای شناسایی قاچاقیچان و فعالان بازار سیاه نکرده است. نور باید به بخش‌هایی از اقتصاد تابانده شود که در تاریکی است و برای آن بخش‌ها شفافیت اقتصادی ایجاد شود.

نایب رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:‌ بخش خصوصی نباید نگران باشد که افزایش مالیات‌ها در بودجه به معنای افزایش مالیات‌ها برای آنهاست.

وی تأکید کرد: دولت باید تلاش کند تا افرادی را که مالیات درست پرداخت نمی‌کنند و درسیستم مالیاتی هنوز شناخته‌شده نیستند را شناسایی کند.

خالقی درباره تأثیر سامانه‌های مالیاتی بر افزایش عملکرد سازمان امور مالیاتی در بحث مالیات‌ها، بیان کرد:‌ سامانه مؤدیان که فعالان اقتصادی اطلاعات مالیات بر ارزش افزوده خود را وارد آن می‌کنند به دلیل پیچیدگی‌هایی که در روند کار داشته و قطع و وصل‌های سامانه، تبدیل به معضل شده‌‌اند.

ایجاد سامانه‌ها به کوچک شدن سازمان امور مالیاتی نیز کمکی نکرده است.
نایب رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:‌ ایجاد سامانه‌ها به کوچک شدن سازمان امور مالیاتی نیز کمکی نکرده است. تعدد سامانه‌ها بالاست؛ اما سهولت کار و کاهش زحمت بخش خصوصی را به دنبال نداشته است.

وی عنوان کرد:‌ مقرر بود سامانه‌ها شفافیت اطلاعاتی بیشتر ایجاد کنند و هر فردی که در ایران فعالیت اقتصادی می‌کند را شناسایی کرده و اطلاعات آنها را با هم هم‌پوشانی کرده و صحت‌سنجی کند؛ اما کسانی در این سامانه وارد شده‌اند که مودی شناخته‌شده هستند.

خالقی بیان کرد:‌ اگر دولت به دنبال شناسایی مؤدیان دارای فرار مالیاتی برود عدالت مالیاتی به وجود خواهد آمد و مردم نیز از افزایش درآمدهای مالیاتی خشنود خواهند شد نه نگران.

تمامی زنجیره‌های ارزش در فرآیند تولید تا مصرف در روند مالیات قرار گیرند

وی ادامه داد: تمامی زنجیره‌های ارزش در تولید و مصرف‌کننده نهایی باید در روند دریافت مالیات قرار گیرند؛ اما اگر این زنجیره در جایی منقطع شود دیگر قابل شناسایی نخواهد بود.

فراریان مالیاتی یک ریال هم مالیات نمی‌دهند بدون دردسرتر فعالیت می‌کنند

نایب رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: مهمتر از زیرساخت‌ها این اراده دولت است که باید بر موضوع دریافت گسترده مالیات از طریق گسترش پایه‌های مالیاتی پیگیری شود.جلوگیری از پولشویی و گردش پول کثیف در اقتصاد موجب می‌شود تا لایه‌های پنهان در اقتصاد بالا بیایند. اکنون تنها فعالان شرافتمند مالیات پرداخت می‌کنند و این شرایط جذابیت فعالیت سلامت اقتصادی را کاهش می‌دهد.فراریان مالیاتی یک ریال هم مالیات نمی‌دهند بدون دردسرتر فعالیت می‌کنند و کسی هم مزاحم آنها نمی‌شود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=41710
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : https://ana.ir/
  • 222 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.