• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
15

مصوبه وزارت بازرگانی پاکستان برای آغاز ساز وکار تهاتر با ایران

  • کد خبر : 37660
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
مصوبه وزارت بازرگانی پاکستان برای آغاز ساز وکار تهاتر با ایران
مصوبه وزارت بازرگانی پاکستان برای آغاز ساز وکار تهاتر با ایران ... 1401/01/20 12:32 61 این مطلب را به اشتراک بگذارید وزارت بازرگانی پاکستان، قانون و ضوابط عملیاتی «سازوکار تهاتر» میان این کشور و ایران را صادر کرد.

گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، در راستای مذاکرات وزیر صنعت، معدن و تجارت و پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت ایران و براساس قانون و ضوابط جدید وزارت بازرگانی پاکستان، تبادل رسمی تجارت میان ایران و پاکستان با بهره‌گیری از مکانیزم تهاتر امکان‌پذیر شد. مقامات دولتی دو کشور از بخش بازرگانی خارجی، طی آبان‌ماه سال گذشته و در جریان نهمین اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان که در تهران برگزار شد، بر سر ایجاد زیرساخت‌های تجارت تهاتری توافق کردند.

اتاق بازرگانی تهران نیز طی دست‌کم دو سال گذشته، با اعزام هیات تجاری به سرپرستی رئیس اتاق تهران به پاکستان و میزبانی از هیات تجاری اتاق لاهور و نیز برپایی چندین وبینار تخصصی، به طور جدی مذاکرات مربوط به توسعه روابط بازرگانی میان دو کشور و برقراری تبادلات کالایی بر اساس تهاتر را دنبال کرد.

در آبانماه سال ۱۴۰۰ عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر پاکستان و هیات همراه برای برگزاری نهمین اجلاس مشترک تجاری به تهران سفر کردند و در دیدار با هیات ایرانی و پس از مذاکرات کارشناسی، متن تفاهمنامه اجلاس فی‌مابین وزیر صنعت، معدن و تجارت و مشاور نخست وزیر پاکستان به امضا رسید. اکنون به منظور اجرای تهاتر، دو طرف بایستی چارچوب‌های عملیاتی را تبادل کنند.

در یازده ماهه سال ۱۴۰۰، تجارت دوجانبه ایران و پاکستان به ۱٫۵ میلیارد دلار رسید که سهم ایران از این رقم نزدیک به ۱٫۲ میلیارد دلار بود. در این مدت صادرات ایران به پاکستان ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ رشد داشت.

در مقابل در یازده ماهه ۱۴۰۰، حدود ۳۰۰ میلیون دلار کالا از پاکستان واردات ایران شد که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، بیش از ۵۸ درصد رشد داشت.

بررسی‌های تجاری نشان می‌دهد که ایران بیش از ۱۶ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به پاکستان دارد. در حال حاضر گفتگوهای تجارت آزاد نیز در بین دو کشور در جریان است و در مجموع دو کشور تلاش دارند با ایجاد زیرساخت‌های حقوقی مناسب، مبادلات خود را در میان مدت به پنج میلیارد دلار افزایش دهند.

بر اساس مصوبه وزارت بازرگانی پاکستان که روز پنج شنبه ۱۸ فروردین ماه جاری صادر شد، تفاهمنامه تهاتر اتاق‌های بازرگانی زاهدان و کویته را به عنوان اولین گام در به کارگیری تهاتر میان دو کشور را مورد تایید قرار داده است.

با اجرای موفق تهاتر میان اتاق‌های بازرگانی زاهدان و کویته به عنوان نمایندگان ایران و پاکستان، این راهکار تجاری در سطح گسترده‌تری به‌کار گرفته خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=37660

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.