• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
6

ماندگاری در بازار مستلزم کیفیت و قیمت رقابتی است

  • کد خبر : 41966
  • ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
ماندگاری در بازار مستلزم کیفیت و قیمت رقابتی است
امروزه در استان خراسان برندهایی درحوزه مبلمان و فرش وجود دارد که کیفیت، اولویت اول آنهاست و به این مقوله توجه می کنند چون بدون کیفیت و قیمت رقابتی، ماندگاری در بازار وجود نخواهد داشت.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درحاشیه برگزاری نمایشگاه تخصصی مبلمان، لوستر و دکوراسیون داخلی گفت: اگر اعتماد مشتری به خصوص در بازارهای صادراتی از دست برود، سال‌های متمادی و متعدد بطول می‌انجامد تا این اعتماد بازگردد.

فیروز ابراهیمی افزود: ظرفیت این نمایشگاه بسیار کامل است و خوشبختانه دارای مشارکت بسیار بالایی نسبت به نمایشگاه قبلی است. همچنین برندهای خوبی از استان خراسان رضوی و سایر استان‌ها در این نمایشگاه شرکت دارند.

وی درباره دلیل عدم جایگاه مناسب برای صنعت مبلمان ایران در سطح جهانی بیان کرد: اگر به گذشته برگردیم یکی از دلایل عدم توفیق ما در بحث بازارهای جهانی اینست که برای مثال در در دو الی سه دهه گذشته دریک مقطعی بازارهای آسیای میانه برروی مبلمان و کالاهایمان باز شد اما قدری بی تدبیری و کم تجربگی اسباب از دست دادن یک سری از بازارهایمان شد. بنابراین به اعتقاد من یکی از دلایلی که حداقل  درباره استان مان صدق  می کند که چرا در بازارهای صادراتی ناموفق بودیم، بی توجهی به مقوله کیفیت بود و آنکه درهمان مقطع، سیل زیادی از مشتری به استان مان سرازیر شد و متاسفانه برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان به خودشان اجازه دادند هر کالایی را دست مشتری بدهند.

ابراهیمی تاکیدکرد: چون آن کالاها را به آن طرف مرزها می‌بردند، تصور کردیم این رویه ادامه خواهد داشت. کار اشتباهی بود که دراین حوزه با خودمان، صادراتمان و تولیداتمان انجام دادیم. امروزه در استان خراسان برندهایی درحوزه مبلمان و فرش وجود دارد که کیفیت، اولویت اول آنهاست و به مقوله کیفیت توجه می کنند چون بدون کیفیت و قیمت رقابتی، هیچ ماندگاری در بازار وجود نخواهد داشت. اکنون نسبت به ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته شرایط مان در صنایع چوب، مبلمان، فرش و کالاهای این حوزه بسیار متفاوت و امیدوار کننده است.

رئیس خانه صمت استان با بیان اینکه بطورقطع خراسان رضوی دارای قابلیت تبدیل شدن به یک قطب مهم در حوزه مبلمان است گفت: اما مبلمان یک کالای حجیمی برای صادرات است و از طرفی رسوخ در بازار، مستلزم حمایت‌هایی بدیهی، طبیعی و اولیه می‌باشد که معمولاً دولت‌ها از صادرات غیر نفتی و مصنوعاتشان دارند ولی متاسفانه در این مقطع، حداقل طی دو الی سه سال گذشته این حمایت را نداشته ایم. به عنوان مثال تولیدکننده مبلمان یا فرش ما بازار صادراتی را به سختی و مشقت پیدا می‌کند و ارز صادراتی که انجام می‌شود را با ۲۰ درصد زیر قیمت به چرخه نظام ارزی کشور برگرداند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در شرایطی که امروز نرخ دلارمان در بازار ۵۰ هزار تومان است آن را به سامانه سنا با نرخ حدود ۴۱ الی ۴۲ هزار تومان باید بدهد. در واقع رقمی حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد باید در اینجا هزینه متحمل شود و عملاً حاشیه سوددهی هیچ صنعتی در تیراژ بالا این عدد نیست، بنابراین در حال حاضر سبکی که دولت در مقوله رفع تعهد ارزی پیش گرفته است هیچ چشم اندازی برای افزایش بازارهای صادراتی ما ندارد.

فیروز ابراهیمی تاکید کرد: به نظر من در این حوزه دولت می‌تواند دو کار بدیهی و مرسوم را انجام دهد، ابتدا اینکه مقوله رفع تعهد ارزی  فقط اختصاص به کشور ما دارد و باید در آن بازنگری کرد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی یادآور شد: نکته بعدی، چند نرخی بودن ارز است که به تولید و صادرات ما آسیب می‌زند، درحال حاضر ما دارای نرخ ارز سنایی، نیمایی و ترجیحی با قیمت های مختلف هستیم که این خودش فساد بسیاربزرگی در درونش نهفته است که بتازگی مصادیقش که یک عدد بسیار بزرگی بود را همه شاهدش بودیم.

وی خاطر نشان کرد: به اعتقاد من اگر دولت می‌خواهد در این حوزه فسادزایی کند تا صادراتش و بالطبع آن تولید داخلش، تقویت شود، باید به سمت تک نرخی کردن نرخ ارز حرکت نماید تا بستر برای توفیقات بعدی نیز مهیا شود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=41966
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : https://khim.ir/
  • 394 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.