• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
9

قیمت تمام‌شده خودرو زیر سایه مطالبات بانکی

  • کد خبر : 15922
  • ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
قیمت تمام‌شده خودرو زیر سایه مطالبات بانکی

هزینه‌مالی دو برابری نسبت به رقبا آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» با بیان اینکه تاکنون آمار تفکیک‌شده از تاثیر مواد اولیه، نیروی انسانی، انرژی و تسهیلات در نرخ تمام‌شده یک خودرو از سوی خودروسازان ارائه نشده است، گفت: با این حال خودرو، کلیتی از قطعات […]

هزینه‌مالی دو برابری نسبت به رقبا
آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» با بیان اینکه تاکنون آمار تفکیک‌شده از تاثیر مواد اولیه، نیروی انسانی، انرژی و تسهیلات در نرخ تمام‌شده یک خودرو از سوی خودروسازان ارائه نشده است، گفت: با این حال خودرو، کلیتی از قطعات و مجموعه‌های خودرو را تشکیل می‌دهد تا فرآیند مونتاژ به خودرو تبدیل شود و در این شرایط باید قطعه‌سازان را نیز در این چرخه در نظر گرفت و با احتساب این هزینه‌ها دلایل بالا بودن نرخ تمام‌شده خودرو را بررسی کرد. وی زنجیره تولید خودرو در ایران را عامل نرخ تمام‌شده بالا دانست و گفت: نرخ خودرو در ایران گران تمام می‌شود زیرا مواد مورد نیاز پتروشیمی در صنعت خودرو گران خریداری می‌شود و در عین حال بهره‌وری پایین، سود تسهیلات دریافتی گران و سایر موارد باعث می‌شود تا نرخ تمام شده قطعات در ایران نسبت به رقبا گران تمام شود که این شرایط در واحدهای خودروسازی نیز دیده می‌شود به طوری که قطعات با نرخ بالاتری خریده شده و هزینه‌های سربار نیز بالا و در عین حال بهره‌وری پایین است ضمن آنکه تیراژ تولید پایین نسبت به رقبای خارجی باعث می‌شود تا نرخ تمام شده افزایش یابد که با توجه به این هزینه‌ها، اختصاص ۲۰ درصد نرخ یک خودرو به تسهیلات بانکی چندان غیرمنطقی نیست. این کارشناس اقتصادی یادآور شد: وقتی سود تسهیلات بانکی برای تولیدکننده خارجی در میانگین جهانی ۴ تا ۵ درصد و درنهایت ۷ درصد تمام می‌شود برای همان تسهیلات در ایران خودروساز داخلی باید حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد پرداخت کند که این میزان سود بسته به مدل تسهیلات متفاوت خواهد بود که درنهایت باعث می‌شود میزان سود تسهیلات نیز متفاوت دریافت شود بنابراین اگر در حالت خوشبینانه ۷ درصد رقیب خارجی و در ایران ۱۴ درصد نرخ سود تسهیلات باشد، بازهم قیمتی به مراتب ۲ برابر نسبت به خارجی‌ها خواهیم داشت که این امر باعث گران تمام شدن نرخ یک خودرو می‌شود. بر این اساس شاید بیش از ۳ برابر نرخ تمام شده پول برای تامین مالی گران‌تر از شریک خارجی باشد. بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد تولید توجیه‌پذیر با شرایط فعلی نظام بانکی و تحمیل هزینه‌های مالی متعدد به خودروسازان امکان‌پذیر نخواهد بود و لازم است در کنار توجه به رفع موانع تولید، اقداماتی در زمینه اصلاح نظام بانکی انجام شود.

 

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=15922

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.