• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 4
14

قرارداد تاسیس شرکت سرمایه گذاری در طرح تولید صنایع پائین دستی پتروشیمی به امضا رسید

  • کد خبر : 16391
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
قرارداد تاسیس شرکت سرمایه گذاری در طرح تولید صنایع پائین دستی پتروشیمی به امضا رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هدف از اجرای این طرح به عنوان فاز نخست طرح GTO پلاس، تولید اتیلن اکساید به عنوان محصول میانی و اتو اکسیلات ها و انتانول آمین به عنوان محصولات نهایی از ماده اولیه اتیلن است. این طرح با ظرفیت سالیانه ۶۰ هزار تن اتیلن اکساید،۶۰ هزار تن اتو اکساید و […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هدف از اجرای این طرح به عنوان فاز نخست طرح GTO پلاس، تولید اتیلن اکساید به عنوان محصول میانی و اتو اکسیلات ها و انتانول آمین به عنوان محصولات نهایی از ماده اولیه اتیلن است.
این طرح با ظرفیت سالیانه ۶۰ هزار تن اتیلن اکساید،۶۰ هزار تن اتو اکساید و ‌۳۰ هزار تن اتانول آمین در منطقه ویژه ماهشهر اجرایی می شود.
دوره اجرای طرح سه ساله خواهد بود و شرکت های سرمایه گذار در آن علاوه بر ایدرو، ‌گروه «توسعه کیمیاگران امروز»، شرکت «ظریفان» و شرکت مهندسی «ناموران» هستند.
گفتنی است؛ با ساخت واحد GTO پلاس به عنوان نخستین واحد GTO که منجر به تولید محصولات استراتژیک پلی. ال، MPG، اتوکسیلات ها، گلایکل اتر و اتانول آمین می شود، گام بزرگی در جهت اعتلای صنعت پتروشیمی کشور برداشته خواهد شد و نیاز کشور به واردات این محصولات را برطرف خواهد کرد.
در این مراسم که در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد، وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: از آرزوهای همیشگی ملت ایران، استفاده جامع و کامل از امکانات طبیعی موجود در کشور است، در این طرح نیز در راستای اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر دنبال می شود.
به گفته شریعتمداری، این پروژه به ارزش مجموع یک میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار تعریف شده است که در فاز نخست ۱۵۰ میلیون دلار کار برای تولید اتیلن اکساید اجرایی خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: یکی از مهمترین پیام های این قرارداد، حضور مشارکت جویانه سازمان های توسعه ای صنعتی در فعالیت های اقتصادی کشور است و ایدرو پیشتاز در این عرصه در ۵۰ سال اخیر بوده است.
وی تصریح کرد: حضور فقط ۱۹ درصدی ایدرو در این پروژه، اطمینان لازم را در سرمایه گذاران ایجاد خواهد کرد و دولت پس از تکمیل و راه اندازی نهایی پروژه از آن خارج شده و امور را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد.
در ادامه «منصور معظمی» رئیس هیات عامل ایدرو خاطرنشان کرد: صنعت نفت کشور در برنامه ششم توسعه، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر را دنبال می کند.
وی تاکید کرد: ایدرو هیچ گاه رقیب بخش خصوصی نیست، بلکه حامی و در کنار آنهاست و در این پروژه نیز فقط ۱۹ درصد سهام را در اختیار گرفته و بقیه ۸۱ درصد سهام متعلق به بخش خصوصی واقعی است.
معظمی یادآور شد: در فاز نخست این پروژه، قرار است تولید محصولات اتیلن اکساید، اتوکسیلات، اتانول آمین و MEG (ضد یخ معمولی) را داشته باشم و به نظر می رسد بتوانیم از فناوری های نو و صنایع پیشرفته نیز در آن استفاده کنیم.
به گفته این مقام مسئول، با اجرایی شدن این پروژه گاز طبیعی با ارزش هر متر مکعب هشت سنت را به محصولات با قیمت تمام شده بالا تبدیل می کنیم.
وی تصریح کرد: فاز نخست پروژه با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در کمتر از سه سال و با سرمایه یک میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلاری اجرایی خواهد شد و در فاز نهایی پروژه زمینه اشتغالزایی برای ۲۵۰ نفر را فراهم خواهد کرد.
معظمی اظهار داشت: منطقه ماهشهر به دلیل برخورداری از آب برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده و به نظر می رسد با اجرایی شدن آن، علاوه بر رفع نیاز داخلی محصولات که اکنون واردکننده برخی از آنها هستیم، به صادرکننده تولیدات نیز تبدیل شویم.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=16391

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.