• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
کل اخبار 7203اخبار امروز : 0
10

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: از رواج مدیریت اتوبوسی در کشور/ تا برخورد پلیسی در برابر رها شدن فنر ارزی

  • کد خبر : 23793
  • ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: از رواج مدیریت اتوبوسی در کشور/ تا برخورد پلیسی در برابر رها شدن فنر ارزی

به گزارش خبرنگار مجله “شما و اقتصاد” برنامه ریزی و پیش بینی اهداف بلند مدت در کشور بعنوان اصلی اساسی برای تحقق رسیدن به آرمان های کشور و ملت مطرح است اما وقوع و بروز برخی چالش ها در مسیر پیشبرد برنامه ها می تواند رسیدن به اهداف را با چالش مواجه کند در گفت […]

به گزارش خبرنگار مجله “شما و اقتصاد” برنامه ریزی و پیش بینی اهداف بلند مدت در کشور بعنوان اصلی اساسی برای تحقق رسیدن به آرمان های کشور و ملت مطرح است اما وقوع و بروز برخی چالش ها در مسیر پیشبرد برنامه ها می تواند رسیدن به اهداف را با چالش مواجه کند در گفت و گوی مفصل و جامع با آرمان خالقی عضو هیات مدیره و قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر صنعت خودروسازی، افزایش دوبرابری خودرو در کشور، تبعات منفی پیشبرد سیاست تعهدات ارزی، مسکوت ماندن روند اجرای طرح صندوق مکانیزه فروش، تمایل فروشندگان برای فروش کالاهای قاچاق و زیرپله ای، رواج مدیریت اتوبوسی در کشور، رها شدن فنر ارزی و … سخن به میان آمد در ادامه مشروح این گفت و گو را بخوانید.
خالقی در ابتدا در تشریح فعالیت های این خانه، اظهار داشت: خانه صنعت و معدن یک تشکل غیر دولتی و فراگیر است .این خانه پل رابطی میان بخش خصوصی و حاکمیت بوده است.
عضو هیات مدیره و قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزوده: انتقال نیازها و دیدگاه های بخش خصوصی به حاکمیت اعم از مجلس و دولت و ارائه آن، اهم وظیفه ی این نهاد بوده اما وظیفه ی دیگر آن ایجاد توسعه پایدار در بخش خصوصی است.
• ضرورت نهادینه شدن رویه جانشین پروی در کشور
وی در واکنش به تاثیر پس لرزه های تغییر و تحول در کابینه دولت و تغییر برخی از وزرا و به دنبال آن تغییر روسا و مدیران کل و روی کار آمدن نیروهای جوان تر، ابراز داشت: در این باره باید مراقب بود که دچار افراط و تفریط نشویم بگونه ای که در اتخاذ تصمیمات تعادل رعایت شود.
خالقی یادآور شد: حدود چهل سال پیش شاهد پوست اندازی کامل در نظام کشور بودیم و با توجه به اقتضای اجتماع آن زمان اکثریت مدیران در رده ی سنی جوان بودند و میانگین سنی آنها عمدتا زیر چهل سال بود.همین مدیران در روند چندین ساله پا به سن گذاشتند در عین حال که تجربه کاری زیادی را نیز در طول این سالها کسب کردند همچنان در پست های مدیریتی خود باقی ماندند و فعال هستند.
عضو هیات مدیره و قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر لزوم نهادینه شدن رویه جانشین پروی در کشور ، ادامه داد: در این رابطه باید افراد با توجه به تخصصشان در سازمان های متبوعشان ارتقا می یافتند اما متاسفانه این مهم آنطور که شایسته و بایسته بود بخوبی محقق نشد و موجب شد علاوه بر بالا رفتن رده سنی مدیران، جانشین پروی شکل نگرفت و مدیران از سازمان های مختلف بدون تخصص لازم برای پست های مدیریتی گمارده شوند.
* جا بجایی مدیران کشور بر مبنای روابط در حال انجام است/رواج مدیریت اتوبوسی در کشور
وی با بیان اینکه جا بجایی مدیران متاسفانه نه بر مبنای تخصص و تجربه بلکه بر مبنای روابط در کشور شکل گرفته است، گفت: متاسفانه هم اکنون شاهد مدیریت اتوبوسی که در کشور هستیم بطوریکه هم اکنون هر مدیری که در هر وزارتخانه و سازمانی جا بجا می شود تعدادی مدیر اعم از مسئولین دفتر و معاونین خود را نیز با خود راهی آن نهاد می کند.
به گفته عضو هیات مدیره و قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران؛ شایع شدن روال اداری ناسالم در کشور موجب بروز آسیب به اقتصاد و صنعت کشور شده است.
خالقی از قانون منع به کارگیری بازنشستگان در سازمان های دولتی کشور سخن به میان آورد و ابراز داشت: تصویب و پیگیری این قانون توسط مجلس شورای اسلامی اتفاق بسیار خوبی بود البته این قانون شامل آن دسته از مدیرانی می شود که پیش از این بازنشست شده بودند و باز هم دعوت به کار شدند.
• فعالیت مدیرانی با سابقه ۳۵ ساله در سازمان های دولتی
وی تصریح کرد: البته هم اکنون مدیرانی در کشور و در سازمان های دولتی با سابقه فعالیت ۳۵ ساله در حال فعالیت هستند که هنوز بازنشست نشده اند اما این مسئله در قانون مذکور تعیین تکلیف نشده اند.
وی در ادامه به جای خالی مدیران در سازمان ها و نهادهای دولتی پیرامون اجرای این قانون اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بسیاری از سازمان ها و وزارتخانه ها به دنبال اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان خالی از نیرو و مدیران ارشد با سابقه شده اند این در حالی بوده در شرایط فعلی اقتصاد کشور نیازمند مدیریت صحیح بود اما به لحاظ زمان بندی به این مهم توجه چندانی نشد .
خالقی متذکر شد : لازم بود این مسئله بصورت پله کانی به اجرا می رسید و امروز شاهد تعجیل در پیشبرد آن نبودیم چرا که به دنبال این امر احتمال بروز اشتباه بوجود آمد بطوریکه پست های مدیریتی بسیاری از سازمان ها و نهادهای دولتی از نیروهای با تجربه خالی شد و برای پر کردن جای خالی آنها گاهاً افراد کم تجربه و فاقد شایستگی لازم جایگزین شدند.
عضو هیات مدیره و قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه سخنان خود درباره تغییر و تحولات مزبور در وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: وزیر جدید این وزارتخانه مدیر خودمحوری نبوده و از جمله وزرای مشورت پذیر است .
• نرخ ارز تغییری نکرده ؛ ما نتوانستیم ارزش پولی کشور را حفظ کنیم
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علل نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر فعالیت های اقتصادی کشور بیان داشت: مهمترین علت بروز نوسان بر بازار ارز و سقوط ارزش ریال به مدیریت خود ما بازمی گردد.نرخ ارز در بازار بین المللی تغییری نکرده است این ما هستیم که دراین بازار به جهت عدم مدیریت صحیح سقوط کرده ایم و نتوانستیم ارزش پول ملی کشور خودمان را حفظ کنیم.
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: اعمال تحریم های جدید بر کشور فشاری را به لحاظ روانی بر بازار ایران وارد کرد که تاثیرات آن در بازار ارز و سکه نمایان شد.
وی به تاریخچه نه چندان دور سقوط نرخ ارز در کشور اشاره کرد و بیان داشت: در اوایل دهه ی ۹۰ شاهد سقوط ارزش ریال در کشور بودیم که پس از آن سعی شد تا نرخ ارز در کشور بطور مصنوعی ثابت نگاه داشته شود این در حالی بود که تورم در کشور همچنان وجود داشت اگر این فضا مهیا می شد که نرخ ارز همراستا با تورم آرام آرام حرکت کند در چنین شرایطی طبق محاسبات انجام شده امروز نرخ ارز به ۷٫۵۰۰ می رسید و به دنبال اعمال تحریم های جدید امریکا علیه کشور نرخ ارز شاید به ۸٫۵۰۰ می رسید.
• رها شدن فنر ارزی در کشور
خالقی با بیان اینکه طی این مدت باید ارز در بازار قیمت واقعی خود را پیدا می کرد، ادامه داد: از تاثیرات منفی ثبات نرخ ارز بصورت مصنوعی ، رها شدن فنر ارزی بود که با جهش نرخ ارز نمایان شد که البته برای اکثریت باورپذیر نبود.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با غلط عنوان کردن سیاست ارزی کشور از ابتدا تاکنون ، اضافه کرد: ما تابع این نبودیم که ارز را در کشور تک نرخی کنیم و به آن نیز وفادار باشیم .
• برخورد پلیسی و انتظامی دولت در خصوص مدیریت بازار نرخ ارز
خالقی تصریح کرد: برخورد پلیسی و انتظامی دولت در مقوله مدیریت بازار نرخ ارز، اوضاع را بدتر کرد و پیامی که به مردم در این خصوص رسانده شد این بود که دولت ابزارهای مدیریتی خود را نمی تواند به خوبی بکار بگیرد و متوسل به ابزارهای انتظامی شده است.
به گفته عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، بخش صنعت نیز در این میان نتوانست پاسخ درست و مناسب را از دولت دریافت کند بطوریکه ارز این بخش نیز علی رغم وعده های پیشین دولت تامین نشد.
وی در ادامه به بحث تعهدات ارزی اشاره کرد و گفت: مقوله ی تعهدات ارزی سیاست مناسبی نبوده و دولت در خصوص مباحث ارزی عملکرد درستی نداشته و متاسفانه پاسخگو هم نیست.
خالقی همچنین به تبعات منفی پیشبرد سیاست تعهدات ارزی در کشور اشاره کرد و ابراز داشت: در شرایطی که نرخ ارز در کشور۳ تا ۴ برابر شده است امکان بازپرداخت تعهدات ارزی برای افرادی که وام دریافت کرده بودند فراهم نیست چراکه فرد وام گیرنده در چنین شراطی باید وام ۳۰۰ تا ۴۰۰درصدی بازپرداخت داشته باشد و این امر در هیچ جای دنیا روال نیست.
• رواج گمانه زنی ها میان مردم درخصوص صنعت خودروسازی کشور
وی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه صنعت خودروسازی کشور گریزی زد و اظهار داشت: به دنبال افزایش نرخ ارز قیمت خودرو نیز بطبع افزایش یافت و در این میان گمانه زنی هایی میان مردم مبنی بر اینکه خودروسازان کشور عرضه خودرو را محدود کردند تا قیمت ها را افزایش دهند ، رواج یافت.
• افزایش قیمت خودرو در کشور امری ناگزیر و اجتناب ناپذیر بوده
خالقی افزایش قیمت خودرو در کشور را امری ناگزیر و اجتناب ناپذیر عنوان کرد و بیان داشت: در شرایطی که قیمت یکایک مواد اولیه تولید این محصول افزایش یافته است نمی توان انتظار داشت که قیمت محصول نهایی نیز افزایش نیابد.
• افزایش دوبرابری قیمت خودروی داخلی
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: قیمت مواد اولیه برای تولید کنندگان قطعات خودرو افزایش یافت و این افزایش قیمت در قطعات خودرو نمود پیدا کرد و در نهایت منجر شد که قیمت خودرو دوبرابر شود البته در این میان قیمت خودروهای خارجی گاهاً تا ۳برابر افزایش یافت.
وی با تاکید بر این مطلب که باید انتظار گرانی را در خصوص خودروهای داخلی داشت، افزود: از آنجایی که صنعت خودروسازی کشور یک بنگاه اقتصادی محسوب می شود و تمام عوامل تولید در آن دخیل بوده است این انتظار وجود دارد که قیمت خودرو افزایش یابد.
• وظیفه قیمت گذاری خودرو از روی دوش شورای رقابت برداشته شود
خالقی درخصوص روند قیمت گذاری این محصول صنعتی افزود: شورای رقابت طی مبحثی فرمولی را برای قیمت گذاری خودرو مطرح کرد اما به نظر بنده باید وظیفه قیمت گذاری خودرو از روی دوش شورای رقابت برداشته شود.
وی تاکید کرد: شورای رقابت با توجه به امکاناتی که دارد نمی تواند در تمامی سازمان ها ورود و قیمت تمام شده را استحصال کند اما لازم است که سازوکارهای مناسبی برای کشف قیمت خودرو فراهم شود بطوریکه یک مرجع، شورا یا کمیته ای متشکل از نهادهای مربوطه اعم از شورای رقابت، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، وزارت صنعت و … برای این مهم تشکیل شود.
وی ضمن انتقاد از اینکه تولید خودرو در کشور پاسخگوی نیاز روز نیست، اضافه کرد:در این باره یک کمبود و انحصاری در کشور وجود دارد و چنانچه در چنین شرایطی اختیارات لازم را برای تعیین قیمت به خودروسازان بدهیم بدون شک مرتکب یک رانت ویژه شده ایم.
• عدم شفافیت و بی اعتمادی مردم به صنعت خودروسازی کشور
خالقی ضمن انتقاد از عدم شفافیت در صنعت خودروسازی کشور، ابراز داشت: همین مسئله موجب بی اعتمادی همیشه در میان مردم در خصوص خودروسازان شده است بنابراین لازم است علاوه بر کشف قیمت واقعی خودرو با مردم شفاف برخورد کرد.
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه قیمت تمام شده خودروی داخلی کشور در مقایسه با خودروی خارجی بالا است، افزود: بر همین اساس است که حمایت های تعرفه ای از خودروی داخلی حتی به میزان ۸۰درصد می شود.
وی با بیان اینکه تیراژ کم خودرو با افزایش هزینه ها همراه است، گفت: بر همین اساس باید خطوط، مدیریت ها و گلوگاه های داخل این صنعت را اصلاح کنیم در غیر این صورت و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد خودروسازان کشور در فضای کاملا انحصاری ، حمایت شده آکواریومی خاص فعالیت می کنند.
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران وجود عزم راسخ برای برطرف کردن مشکلات و موانع را بعنوان یک اصل برشمرد و گفت: برای برون رفت از مشکلات و چالش های رایج در کشور باید اتاق فکری تشکیل شود و جزیره ای عمل نشود بطوریکه سیاست ها همراستا با یکدیگردر کمیته های کاری وزارتخانه های مختلف و سایر دستگاه ها و نهادهای دولتی تدوین و لحاظ شوند.
• مسکوت ماندن طرح صندوق های مکانیزه فروش با گذشت ۱۵ سال
خالقی همچنین از چند و چون فرآیند پیشبرد طرح صندوق های مکانیزه فروش اشاره کرد و ابراز داشت: این امر به قانون نظام صنفی باز می گردد براساس این قانون که در سال ۸۲ ابلاغ شد می بایست شهرهای با بیش از ۶۰۰ هزارنفر جمعیت تا سال ۸۶ به صندوق های مکانیزه فروش مجهز می شدند و در ادامه ی مسیر تمامی شهرها و تمامی واحدهای صنفی این طرح را به اجرا می رساندند اما تا کنون و پس از گذشت ۱۵ سال از این امر هنوز در شهرهای بزرگ این مهم اتفاق نیفتاده است.
وی صندوق مکانیزه فروش را عاملی بر ایجاد شفافیت اقتصادی در کشور مطرح کرد و بیان داشت: با مجهز شدن تمامی اصناف به این صندوق، تراکنش اقتصادی قابل دسترس خواهد بود و بر همین اساس از فروش و عرضه کالای قاچاق جلوگیری می شود.
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران همچنین درباره قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: کلیات قانون مالیات بر ارزش افزوده طی روزهای گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما با وجود مطرح شدن این امر طی ۱۵ سال گذشته شاهد مقاومت شدید اصناف در برابر اجرای آن بودیم.
• تمایل فروشندگان برای فروش کالای قاچاق و زیرپله ای
خالقی تصریح کرد: در شرایطی که کالای داخلی، مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کند و کالای خارجی از این مسئله معاف بوده ، فروشنده برای کسب سود بیشتر تمایل دارد کالای زیرپله ای و قاچاق بفروشد اما باید توجه داشت که درصورت اجرای طرح صندوق مکانیزه فروش جلوی تمامی سو استفاده ها گرفته خواهد شد.
• سازمان امور مالیاتی نمی تواند مدعی شفافیت باشد
وی به عدم همت واقعی در سازمان امور مالیاتی اشاره کرد و بیان داشت: سازمان امور مالیاتی نمی تواند مدعی شفافیت باشد اما می تواند مدعی افزایش درآمدهای مالیاتی باشد. تا زمانی که اقتصاد شفاف نشود پول شویی در آن رخ خواهد داد کما اینکه ما هم اکنون شاهد آن هستیم.در غیر این صورت تولید توجیح پذیر نخواهد بود.
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره چگونگی پیشبرد اقتصاد مقاومتی در کشر یادآور شد: تا زمانی که جیک جیک مستانمان است اقتصاد مقاومتی را فراموش می کنیم .طبق سند چشم اندازد ۱۴۰۴ که فقط ۷ سال تا موعد آن باقی مانده است قرار بود که به تمام لحاظ و معیار بهترین کشور منطقه باشیم این مستلزم برنامه ریزی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت است
خالقی تصریح کرد: تصور ما از اقتصاد مقاومتی به این است که هرچیزی را خودمان تولید کنیم که معنای آن خودکفایی است و این امر بدین معنی است که هرچیزی را به هرقیمتی باید تولید کنیم درصورتی که این به لحاظ اقتصادی باصرفه نیست. تولید بهینه یعنی با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت تولید شود در غیر این صورت همه کاره هیچ کاره می شویم.
• عمق نفوذ نشریات تا میز مسئول دفتر مسئولان مربوطه است
خالقی به نقش و فعالیت رسانه ها در راستای جمع آوری نظرات صاحبنظران در حوزه های مختلف و دربخصوص مسائل و مباحث مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: رسانه ها رسالت اصلی خود را مبنی بر اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بخشی در جامعه به خوبی ایفا می کنند اما آنچه که حائز اهمیت بوده این است که مسئولان مربوطه چشم بینا و گوش شنوایی برای این مطالب داشته باشند.متاسفانه عمق نفوذ نشریات تا میز مسئول دفتر مسئولان مربوطه است.
وی در ادامه سخنان به برگزاری نمایشگاه های مختلف در حوزه صنعت اشاره کرد و بیان داشت: در ابتدا باید دید که آیا نمایشگاه سفارشی بوده یا بر حسب نیاز برگزار شده است. یک نمایشگاه وقتی موفق خواهد بود که بازدیدکننده داشته باشد. شرکتی که فقط در نمایشگاه به قصد اعلام حضور حاضر می شود دستاورد خاصی از نمایشگاه نخواهد برد و فقط صرف هزینه کرده است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=23793

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.