• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
11

سهل‌آبادي: معادن اصفهان نيازمند تدابير ويژه دولت هستند/ خوروش:جايگزيني معدن به جاي نفت با وضعيت فعلي امكان پذير نيست

  • کد خبر : 16157
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۹:۵۴
سهل‌آبادي: معادن اصفهان نيازمند تدابير ويژه دولت هستند/ خوروش:جايگزيني معدن به جاي نفت با وضعيت فعلي امكان پذير نيست

نشست “هم اندیشی معادن و صنایع معدنی ایران؛دریچه ورود به آینده” با حضور رييس هيات عامل ايميدرو در اتاق بازرگاني اصفهان برگزار شد.   به گزارش بازنیوز، گردهمایی فعالان بخش معادن و صنایع معدنی ایران در اتاق بازرگاني اصفهان با حضور دکتر مهدی کرباسیان ريیس هیات عامل ایمیدرو، سيد عبدالوهاب سهل آبادي رييس خانه صنعت،معدن […]

نشست “هم اندیشی معادن و صنایع معدنی ایران؛دریچه ورود به آینده” با حضور رييس هيات عامل ايميدرو در اتاق بازرگاني اصفهان برگزار شد.

 

به گزارش بازنیوز، گردهمایی فعالان بخش معادن و صنایع معدنی ایران در اتاق بازرگاني اصفهان با حضور دکتر مهدی کرباسیان ريیس هیات عامل ایمیدرو، سيد عبدالوهاب سهل آبادي رييس خانه صنعت،معدن و تجارت ايران، نادعلي اسماعيلي رييس سازمان نظام مهندسي معدن ايران،بهرام شكوري رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ايران، مديران سازمان ها و نهادهاي معدني و جمعي از فعالان بخش معدن به همت کمیسیون‌های معادن و صنایع معدنی اتاق‌های بازرگانی ایران و اصفهان برگزار شد.
سيد عبدالوهاب سهل آبادي در اين نشست با اشاره به مشکلات معدن‌كاران اظهار داشت: مشکلاتی اقتصادي که در کشور وجود دارد و اصفهان هم از آن مستثنی نیست در بخش معدن بسیار خاص‌ است و درخواست ما این است که وزیر و مسئولان بخش معادن، برای مشکلات معادن اصفهان تدابير ويژه‌اي داشته باشند.
سهل‌آبادی افزود: در استان اصفهان به جز تعداد اندکی از معادن که در تراز ملی قرار دارند، بقیه واحدهای معدنی بسیار کوچک‌اند و با مشکلات بسیاری در حال فعاليت هستند.
رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران ادامه داد: معادن بخش خصوصی نیز در این چند سال مشکلات و مسايل بسیاری داشته‌اند و فکر نکنم معدن کاری در جمع ما حضور داشته باشد که توانسته باشد تسهیلات برای تامين نقدينگي مورد نياز و حل مشکلات خود را دریافت کرده باشد.
وي با بیان اینکه هیچ کدام از بانک‌ها، کم‌ترین اهمیتي به تامين مالی و اعتباری معادن نمي‌دهند، بیان کرد: تاكنون سابقه نداشته است فردی بتواند از پروانه معدن به عنوان وثیقه بانكي براي دريافت تسهيلات استفاده كرده باشد.
سهل‌آبادی اذعان داشت: ماشین‌آلات مورد استفاده در معادن بسيار قديمي بوده و بسياري از آ‌ن‌ها دیگر قابل استفاده نیست و با توجه به نوسانات نرخ ارز ، بعيد است هیچ معدن‌كاري بتواند از ماشین‌ آلات جديد بهره ببرد.
سهل‌آبادي گفت: معادن باید صنعتی شوند نه اینکه معدن چیان از صبح تا شب در شرايط سخت تلاش كنند و محصولات خود را با چک‌هاي مدت‌دار بفروشند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران عنوان کرد: باید بودجه‌ای برای نوسازي و تجهيز ماشین‌آلات در نظر گرفته شود.
وي به بحث ماليات ارزش افزوده نيز اشاره كرد و گفت: از تولیدکنندگان معادن بپرسید تاکنون کدام یک از واحدهای سنگبری توانسته به معدن‌دار ارزش افزوده بدهد تا او بتواند‌ ماليات ارزش افزوده مطالبه شده را پرداخت كند.
سهل‌آبادی به حضور ٨٠ فعال اقتصادی اصفهاني در زندان اشاره کرد و افزود: باید برای فعالان اقتصادي كه به دلايل ركود و ديگر مشكلات اقتصادي در زندان به سر مي‌برند هم کاری کرد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پایان گفت: معدنچیان امكان دريافت هیچگونه تسهیلاتی را ندارند و با بهره ١٨ درصدي نيز نمی‌توانند فعاليتي انجام دهند.
محمود خوروش رييس كميسيون معادن اتاق بازرگانی اصفهان نيز در این نشست با اشاره به اهداف و سابقه شكل گيري کمیسیون معادن در اتاق بازرگاني اصفهان اظهار داشت: از ابتداي تاسيس اين كميسيون تلاش كرديم انجمن‌های گسترده و پراکنده در اين حوزه را، ساماندهي نموده و با استفاده از برايند پتانسيل هاي آنان، مجموعه كارآمد و اثربخشي را تشكيل دهيم.
خوروش ادامه داد:در حال حاضر بیش از ٧٥٠٠ معدن فعال و غیر فعال در کشور وجود دارد که از این میزان ٥٥٠٠ معدن فعال می باشند و میزان ذخایر قطعی و احتمالی آن بیش از ٥٧ میلیارد تن برآورد شده است. همچنین ٦٨ نوع ماده معدنی تاکنون شناسایی شده اما برآوردها حاکی از آن است که با انجام اکتشافات عمیق معدنی می توان پی برد که مواد معدنی بیشتری در معادن کشور وجود دارد.اين ظرفيت عظيم خدادادي مستلزم توجه ويژه و پيگيري مستمر دولتمردان و تلاش مداوم فعالان بخش خصوصي است.
عضو هيات مديره انجمن توليد كنندگان فولاد ايران در تشريح فعاليت‌هاي كميسيون معادن اتاق بازرگاني  اصفهان افزود: تاکنون دو دوره نشست ملي با حضور مسئولان کشوري در اتاق بازرگاني اصفهان برگزار شده است و به دستاوردهاي قابل توجهي نيز دست‌ يافته ايم..
وي تصریح کرد: در حال حاضر با پیشنهادرئیس کمیسیون معادن و صنايع معدني اتاق بازرگاني ایران، مقرر است علاوه بر جلساتي در اتاق بازرگاني تهران،براي ارتباط و پيگيري جدي‌تر مشكلات و مسايل فعالان اقتصادي، نشست‌‌هاي مشترکی در اصفهان نيز شکل گیرد و وضعیت معادن و معدن‌کاران اصفهانی و چالش‌هایی آن‌ها بررسي و مرتفع شود.
وی در پايان صحبت هاي خود گفت:اگر قرار باشد معدن جای نفت را بگیرد، باید به معادن اهمیت بيشتري داده شود و با وضع فعلي اين هدف محقق نمي شود.
لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=16157

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.