• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 7182اخبار امروز : 4
5
عضو هیات مدیره خانه صمت پاسخ داد؛

رکورد تجارت خارجی ایران در سال گذشته چطور حاصل شد؟

  • کد خبر : 40123
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
رکورد تجارت خارجی ایران در سال گذشته چطور حاصل شد؟
عضو هیات مدیره خانه صمت بیان کرد: در واقع خودمان یک مقدار گشایش در رابطه با کشورهایی که قبلا با آنها کار نمی‌کردیم ایجاد کردیم و تحریم‌ها هم به نحوی است که آنها از این که با ما کار کنند خیلی احساس خطر نمی‌کنند و بنابراین چیزی که فرق کرده همین موارد است.

بهادری جهرمی سخنگوی دولت اخیرا در جمع دانشجویان مشهد گفته است که «در سال گذشته ۱۱۲ میلیارد دلار تجارت خارجی در دولت سیزدهم رقم خورده است که این میزان در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است و این میزان صادرات بدون احتساب فروش نفت است، در واقع صادرات در دولت سیزدهم بیشتر از واردات بوده است.»

در همین زمینه گفتگویی با آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صمت و عضو اتاق بازرگانی تهران داشته‌ایم و نظر وی را در مورد این موضوع جویا شده‌ایم.

خالقی گفت: من مقیاسی در این رابطه ندارم و نمی‌توانم این موضوع را تایید و یا رد کنم، بانک مرکزی و گمرکات آمار رسمی را اعلام می‌کنند و باید بر همان مبنا صحبت کرد.

وی افزود: اما این که در شرایط تحریمی چطور توانستیم کار کنیم بحث دیگری است. تحریم یک حالت نوسانی دارد، قبلا شرایط سخت شده بود و ما در اوج تحریم‌ها بودیم، یک وقتی هم وارد بحث برجام شدیم فکر کردیم آثار و شدت تحریم کم شده و بعد شاهد کم شدن و کنارگذاشته شدن این بحث بودیم که این‌ها هر کدام یک اثری در هر دوره گذاشت.

عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: در یکی دو سال اخیر با آمدن دولت جدید هم یک‌سری اتفاقات افتاد، برخی مشکلات داخلی‌مان در برابر تجارت خارجی حل شد و در روابط ما با برخی از کشورها بهبود حاص شد و همچنین فضا به سمتی رفت که با رفتن ترامپ از شدت اثر و برخوردی که تحریم‌های آمریکا داشت کاسته شد و قاعدتا این موارد تاثیر خود را در مبادلات تجاری ما نشان داد و طبیعی است که مبادلات و تزار تجاری‌مان بهبود پیدا کند.

خالقی تصریح کرد: در واقع خودمان یک مقدار گشایش در رابطه با کشورهایی که قبلا با آنها کار نمی‌کردیم ایجاد کردیم و تحریم‌ها هم به نحوی است که آنها از این که با ما کار کنند خیلی احساس خطر نمی‌کنند و بنابراین چیزی که فرق کرده همین موارد است.

وی بیان کرد: همیشه در کشور در بحث تراز تجاری، واردات بر صادرات غلبه دارد، ما درباره صادرات کالای غیرنفتی صحبت می‌کنیم و آنچه که این تراز منفی را جبران می‌کند صادرات نفتی ما است، نفت را جزء صادرات واقعی‌مان محسوب نمی‌کنیم، ولی پول نفت را برای واردات مورد نیازمان مورد استفاده قرار می‌دهیم. در مجموع شاید صادرات‌مان بر واردات‌مان غلبه کند، وگرنه به کشورهای خارجی بدهکار می‌شدیم، در صورتی که ما بدهی خارجی آنچنانی برخلاف سایر کشورها نداریم و آنچه که نیاز داریم را پولش را پرداخت می‌کنیم.

عضو هیات مدیره خانه صمت در پایان گفت: مهم این است که ما باید کالای غیرنفتی صادر کنیم و به سمتی برویم که کالای نفتی را از تراز تجاری‌مان خارج کنیم.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=40123
  • نویسنده : مهدی سجاد
  • منبع : https://www.eghtesadonline.com/
  • 377 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.