• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
18

در نشست روسای خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور با وزیر صمت چه گذشت؟

  • کد خبر : 33895
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
در نشست روسای خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور با وزیر صمت چه گذشت؟
روابط عمومی خانه صمت ایران، در ابتدای این جلسه که شنبه دوم بهمن ماه برگزار شد، سید عبدالوهاب سهل آبادی ضمن قدردانی از تشکیل این جلسه هم اندیشی بین خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران با دکتر فاطمی امین، از همکاری و هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و قوه قضائیه در خصوص رفع مشکلات واحدهای تولیدی تقدیر و تشکر کرد و گفت: اوضاع بسیاری از حوزه‌های صنعت در حال بهبودی است.

وزارت صمت میزبان نشستی بیش از دوساعته بود بین اعضای هیات مدیره خانه صمت ایران و روسای خانه صنعت، معدن و تجارت کشور با وزیر صنعت، معدن و تجارت، نشستی که در آن بیشتر وزیر صمت شنونده پیشنهادها، مشکلات و نقدها بود.

به گزارش روابط عمومی خانه صمت ایران، در ابتدای این جلسه که شنبه دوم بهمن ماه برگزار شد، سید عبدالوهاب سهل آبادی ضمن قدردانی از تشکیل این جلسه هم اندیشی بین خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران با دکتر فاطمی امین، از همکاری و هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و قوه قضائیه در خصوص رفع مشکلات واحدهای تولیدی تقدیر و تشکر کرد و گفت: اوضاع بسیاری از حوزه‌های صنعت در حال بهبودی است.

نشست روسای خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور با وزیر صمت
نشست روسای خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور با وزیر صمت

خالقی: مرکز تخصصی برای ارتباط با تشکل‌ها در وزارت صمت ایجاد شود

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه، گزارشی در خصوص عملکرد دبیرخانه مرکزی خانه ایران و خانه‌های استانی ارائه داد.

آرمان خالقی تصریح کرد: با توجه به تغییرات اخیر در چارت سازمانی وزارت صنعت وظایف نیز تغییر کرده که بهتر است با تشکل‌ها در این خصوص مذاکراتی صورت پذیرد. پیشنهاد داریم که مرکزی تخصصی برای رسیدگی امور و ارتباط با تشکل‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجادشده و دبیرخانه‌هایی مانند نظارت بر اتاق و مرکز امور بازرگانان و اصناف و کمیسیون نظارت بر تشکل‌ها ذیل این مرکز قرار گیرند. معاونت هماهنگی می‌تواند عهده‌دار این مهم باشد.

قائم مقام دبیرکل خانه صمت ایران افزود: در مورد تفویض اختیاراتی که به خانه‌های صنعت، معدن و تجارت داده‌شده چالش‌هایی وجود داشت که با همکاری خانه‌ها و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در برخی از استان‌ها این چالش‌ها از بین رفتند ولی در برخی استان‌ها سلیقه‌ای عمل شده و تفویض‌ها انجام‌نشده است.

وی همچنین افزود: خوشبختانه توسط خانه‌ها زمان صدور جواز تأسیس به یک روز رسیده است. در مورد دریافت مبالغ از مراجعین نیز مشکلاتی وجود داشت که با توضیحات ارائه‌شده مبنی بر دریافت هزینه بابت ارائه خدمات مازاد و صدور تعرفه سراسری این موضوع هم در بسیاری از استان‌ها رفع شد ولی نیازمند مساعدت وزیر محترم است.

کمیته حمایت قضائی از تولید در خانه ایران و خانه‌های استان‌ها راه‌اندازی شده

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه گفت: خانه استان‌های آذربایجان شرقی و کرمانشاه با کمک خانه ایران دفاتری را با عنوان استان معین در کشورهای ترکیه و عراق راه‌اندازی کرده‌اند که زمینه ایجاد ارتباط بیشتری با این کشورها است.

نشست روسای خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور با وزیر صمت
نشست روسای خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور با وزیر صمت

خالقی گفت: خانه ایران ۷ کمیسیون فعال در حوزه‌های مختلف دارد که به بررسی مشکلات و مسائل روز حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت می‌پردازد. امسال هم مرکز داوری صنعت و معدن و همچنین کمیته حمایت قضائی از تولید هم در خانه ایران و خانه‌های استان‌ها راه‌اندازی شده است.

وی همچنین یادآور شد که با توجه به اینکه عوامل محیط کسب‌وکار خارج از محدوده وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است پیشنهاد می‌کنم مقام عالی دستور ورود وزارت به این حوزه را صادر کنند تا شاهد به دست آوردن عملکرد بهتری باشیم.

علی‌پور: احیاء واحدها در جلسات ستاد تسهیل مطرح شود

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اظهار داشت: پیشنهاد بنده این است که در موضوع احیاء واحدها در جلسات ستاد تسهیل مطرح شود. چون مشکلات این واحدها متفاوت است و بهتر است بسته‌های حمایتی مخصوص این هر واحد جدا ایجاد شود تا با توجه به مشکلات خاص‌شان از قبیل چک برگشتی و یا معوقات بانکی و… بتوانیم کمکی به راه‌اندازی مجدد آن‌ها بکنیم.

سولماز علی پورافزود: در خصوص احداث کارخانه در شهرک‌های صنعتی نیز مشکلاتی وجود دارد، کارخانه‌هایی که نیمه ساخته بوده‌اند جهت تکمیل فرآیند ساخت باید ۴۱ درصد جریمه به شهرک‌های صنعتی استان پرداخت کنند که مبلغ بسیار زیادی است و نیاز به بازنگری و تصویب تبصره دارد.

حسینی: سرمایه در گردش مشکل بزرگ واحدهای صنعتی برای تأمین مالی

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این جلسه مطرح کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت در کشور ما اقتصاد دولتی است. حدود ۸۰ درصد از اقتصاد در بخش دولتی هست که تا زمانی که این امر باشد اقتصاد و صنعت ما هیچ پیشرفتی نخواهد کرد حتی در اجرای اصل ۴۴ نیز آن‌طور که بایدوشاید توجهی به بخش خصوصی نشده است.

حسن حسینی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات تأمین منابع مالی واحدهای صنعتی در خصوص سرمایه در گردش است که باید بررسی شود.

این عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان کرد: پیشینه فعالیت‌های دکتر فاطمی امین نشانگر نظر مثبت ایشان در تقویت واحدهای صنعتی است که بازهم به نظر می‌رسد اجازه رشد بیشتری به این موضوع داده نمی‌شود.

حسینی پیشنهاد داد تا مذاکراتی با بانک‌ها صورت پذیرد تا تسهیلات بیشتری برای تأمین نیازهای واحدهای صنعتی اختصاص یابد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: مشکل تأمین مواد اولیه در صنایع پتروشیمی، ورق و فولاد نیز جزء مسائلی است که لازمه رفع آن رسیدگی و دستورات لازم از سوی مقام عالی وزارت است. مورد دیگری که به نظر بنده نیازمند رسیدگی است بحث ساختار نیروی انسانی در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌هاست که لازم است نیروهای متخصص جوان در سازمان‌ها مشغول به کار شوند.

هشدار شکری درباره عواقب ناگوارعدم رفع مشکلات زنجیره قیمت‌گذاری فولاد

رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه هم در این جلسه گفت: نقدینگی و سرمایه در گردش دو مسئله اصلی برای واحدهای تولیدی است که بانک‌ها این موارد را بسیار محدود کرده‌اند که بهتر است مذاکراتی در این خصوص صورت پذیرد.

جهانبخش شکری افزود: زنجیره قیمت‌گذاری فولاد مشکلات بسیاری دارد که در صورت‌عدم رفع این مشکلات کارگران بسیاری بیکار خواهند شد و این خود معضل بسیار بزرگی برای کشور است.

پناهی زاده: نیاز به واردات ماشین آلات مناسب صنایع معدنی داریم

رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان سخنرانی بعدی این نشست بود و گفت: معادن با سازمان‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی مشکلات زیادی دارند که باید این مشکلات بررسی شوند.

بیژن پناهی زاده تصریح کرد: در خصوص معادن بخشنامه مصوبی وجود ندارد و بیشتر آئین‌نامه‌ها هستند که معیار عمل می‌باشند و بسیار سلیقه‌ای در موردشان رفتار می‌شود. حقوق دولتی معادن برای سال ۱۴۰۰ باوجوداینکه ۱۱ ماه از سال گذشته است، هنوز اعلام‌نشده و این خود یکی از مشکلات بخش معدن است.

وی افزود: مشکل دیگر بخش معدن فرسودگی ماشین‌آلات معدنی وعدم اجازه ورود ماشین‌آلات به‌روز است. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید مذاکراتی مبنی بر واردات ماشین‌آلات مناسب معدن کارها داشته باشند.

رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان یادآور شد: مشکل دیگر بخش معدن بخشنامه سال ۹۳ بود که اجازه خام فروشی را از معادن گرفته و مواد فرآوری شده را جایگزین آن کرد که موجب بیکاری، توقف صادرات و تعطیلی معادن شد. به نظر بنده بهتر است که وزارت از معادن کوچک حمایت بیشتری داشته باشند که موجب تعطیلی آن‌ها نشوند.

نشست روسای خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور با وزیر صمت
نشست روسای خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور با وزیر صمت

افزایش ۱۰۰۰درصدی هزینه‌های حمل‌ونقل، معضل بزرگ صنعت

محمدرضا جعفری رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان مشکلات صنعتگران استان همدان افزود: افزایش ۱۰۰۰ درصدی هزینه‌های حمل‌ونقل یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت است که باید هرچه سریع‌تر بررسی و رفع شودو همچنین گازرسانی به استان‌ها در کشور با مشکلات زیادی روبرو است که نیاز به بررسی دارد.

رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: مقوله تجارت در خانه‌های استان‌ها اجرایی نمی‌شود که لازمه آن اصلاح اساسنامه خانه است.

سهراب شرفی افزود: اگر بازرگانی و سرمایه‌ای که دارد در کنار صنعت و معدن و تولید قرار گیرد بهبود شرایط اقتصادی، تولید و صادرات را خواهیم داشت. در خصوص تفویض اختیارات هم لازم است با سازمان بازرسی جلساتی را داشته باشید چون مشکلات بسیاری را در برخی استان‌ها ایجاد کرده‌اند.

عبدالله کاردانی دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در این جلسه گفت: مشکلات زمین، تأمین منابع مالی و زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی مشکلات بسیار بزرگی هستند که باید حل شوند.

پیشنهادهای جوانان در کنار پیشکسوتان می‌تواند برای صنعت و اقتصاد منشأ خیر باشد

احسان پیری رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان بیان کرد: بهره‌گیری از نظرات و پیشنهادهای جوانان در کنار پیشکسوتان می‌تواند منشأ خیر باشد در صنعت و اقتصاد کشور، پس پیشنهاد ما حضور جوانان در جلسات و مراسم در کنار وزرا و پیشکسوتان است. به نظر بنده بهتر است که به حوزه معدن توجه بیشتری شود چون پتانسیل‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد که به اقتصاد کشور کمک فراوانی می‌کند.

دبیر کل هیئت‌امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان نیز اظهار داشت: موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که مطرح‌شده است در صورت اجرایی شدن مشکلات بسیاری را برای صادرات و واردات ایجاد خواهد کرد. افزایش تعداد رایزن‌های بازرگانی نیز به نفع ما تولید و اقتصاد ما خواهد بود.

رضا امیدوار تجریشی گفت: پیشنهاد بنده است که آئین‌نامه مالیاتی در هیئت دولت مطرح و اصلاح شود و بهتر است در خصوص اصلاح قوانین سازمان تأمین اجتماعی با وزیر کار صحبت‌هایی داشته باشید.

سید علی اکبر کلانتر رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت یزد نیز گفت: با توجه به اینکه شعار تمام مسئولین مملکت مهم بودن تولید و صنعت است، لطفاً جهت رفع مشکلات پیش روی صنعت ازجمله مشکلات بانکی اقدامات لازم را انجام دهید.

خانه‌های صنعت با توجه به پتانسیل‌هایی که دارند می‌توانند نمایندگانی به‌عنوان مشاور و کارشناس در کلیه امور اقتصادی و در جهت رفع مشکلان در اختیار بخش دولتی قرار دهند.

بکتاش: می‌توانیم بازار عراق را دست بگیریم، اگر ترکیه بگذارد!

عزیز بکتاش عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی متذکر شد: مشکلات صادرات و رفع تعهدات ارزی جزء بزرگ‌ترین مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران است. با توجه به ارتباط خوبی که بین ایران و عراق وجود دارد بهتر است تمهیداتی صورت پذیرد تا بازار عراق در دست ایران باشد ولی متأسفانه ترکیه با ما رقابت دارد، این موضوع باید پیگیری شود.

سید علی میرحسینی رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز درخواست‌های خود را اینگونه بیان کرد: مالیات و تأمین اجتماعی از بزرگ‌ترین مشکلات و مسائل بخش تولید است. در خصوص بودجه اختصاص‌یافته به استان سیستان و بلوچستان دستور فرمایید تغییراتی را اعلام نمایند.

زارعی: صنعت ما پیر شده

رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان البرز گفت: ارز ترجیحی و یکسان‌سازی ارز از نیازهای اساسی کشور است که باید پیگیری شود.

احمد زارعی همچنین افزود: تقاضای رسیدگی به امور محوله به بانک‌های خصوصی ازجمله موارد مورد پیگیری صنعتگران است. پیشنهاد می‌شود شرح وظایف بانک‌ها از بورس جدا شود. همچنین رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها تعیین تکلیف شوند.

رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان البرز اضافه کرد: صنعت ما پیر شده است و برای تولید با مشکلت بسیاری مواجه هستیم. این موضوع هم باید بررسی گردد.

نشست روسای خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور با وزیر صمت
نشست روسای خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور با وزیر صمت

زارع: هزینه انتقال پساب‌ها بسیار زیاد است

رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز با مطرح کردن مشکلات صنایع در استان خود گفت: مالیات، مشکلات بانکی و تأمین اجتماعی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعتگران است که باید رسیدگی شوند. پیشنهاد بعدی بنده حذف مالیات بر ارزش‌افزوده از شرکت‌های خدماتی است.

شهرام زارع گفت: حفظ اشتغال نیز باید در برنامه‌های دولت قرار گیرد که این موضوع درصورتی‌که صنعت و تولید کشور رو به بهبود برود اشتغال‌زایی هم بیشتر خواهد شد. آموزش نیز یکی دیگر از مواردی است که باید در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: هزینه انتقال پساب‌ها نیز بسیار زیاد است که بهتر است تدبیری در این خصوص اندیشیده شود.

حمید رحمان سالاری رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با بیان مشکلات صنعت شیشه گفت: هزینه مواد اولیه صنعت شیشه بسیار بالا رفته و این در حالی است که با همین افزایش قیمت باز هم به دست تولیدکننده داخلی نمی‌رسد و همین مواد اولیه صادر می‌شوند. این موضوع را لطفاً بررسی فرمایید.

فاطمی امین: تفویض اختیارات را پیگیری می‌کنیم

فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست که با حضور رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و دیگر اعضای آن برگزار شده بود مطرح کرد: تفویض اختیارات را پیگیری می‌کنیم تا مشکلاتش حل‌شده و در استان‌ها اجرایی شود.

وی افزود در خصوص احیاء واحدهای تولیدی باید از کمک خانه صنعت استفاده کنیم تا این موضوع رفع شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در نظر است خدمات کسب‌وکار ازجمله بازاریابی، تملیک و… راه‌اندازی شوند تا به‌صورت حرفه‌ای به این موضوع توجه کنیم، که به نظر بنده باید آئین‌نامه‌ای در این خصوص تدوین شود تا از تجربه کسانی که در این کار صاحب‌نظر و باتجربه هستند استفاده کرد که برای تدوین این قبیل آئین‌نامه‌ها از حمایت خانه صنعت استفاده خواهیم کرد. خانه ایران فراخوانی به‌کل استان‌ها بدهد و از افرادی که تجربه این قبیل کارها رادارند خواسته شود تا تجربیات و نظرات و پیشنهادهای خود را اعلام کنند. در صورت عملی شدن این موضوع این موارد به ستاد تسهیل ارجاع داده نمی‌شود و طبق آئین‌نامه تصویبی مشکلات حل خواهند شد.

فاطمی امین گفت: در خصوص سرمایه در گردش و ثابت هم این موضوع را باید بگویم که ما طرحی با عنوان تأمین مالی زنجیره‌ای را عنوان کرده‌ایم و حدود ۳ هفته پیش با ۷ بانک تفاهم‌نامه همکاری در این خصوص منعقد کرده‌ایم تا حداقل ۳۰ درصد منابع و تسهیلات موجود را افزایش خواهد داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تأمین مواد اولیه گفت: در خصوص تأمین مواد اولیه در حوزه فلزات مشکل حل‌شده و سهمیه‌بندی از بین رفته است. ولی در خصوص صنعت پتروشیمی و نفت در حال بررسی و مذاکره با وزارت نفت هستیم. به رسمیت شناختن خرده‌فروشی‌های مواد اولیه موضوع بعدی است که باید بررسی و رفع شود. ترتیبی داده شود تا افرادی که در صنعت ورق و میلگرد فعالیت می‌کنند به سازمان بورس معرفی شوند و مواد اولیه موردنیاز خود را تهیه کنند ولی میزان و مبلغ فروش را حتماً باید با فاکتور اعلام نمایند. لازم به ذکر است که کل زنجیره فولاد وارد سازمان بورس شده‌اند.

وی همچنین افزود: نرخ حقوق دولتی معادن در سال ۱۴۰۰ در این هفته اعلام خواهد شد. در خصوص واردات ماشین‌آلات جدید و به‌روز در حوزه معدن هم مذاکراتی با معاونت معدن صورت پذیرفته که انشا الله در این هفته اقداماتی انجام خواهد شد. مذاکراتی هم با وزارت نیرو در خصوص هزینه برق واحدهای بزرگ صورت پذیرفته که امید است بتوانیم نرخ را مدیریت کنیم.

فاطمی امین خاطر نشان کرد: قیمت گاز هم برای واحدهای خود تأمین صنعتی باید بررسی و فعال شود. آموزش نیز موضوع بسیار مهمی است و در حال حاضر در حال بررسی و پیگیری این موضوع هستیم. در خصوص اساسنامه هم آقای خالقی جلسه‌ای با آقای دکتر مفتح داشته باشند جهت بررسی و اصلاح اساسنامه خانه صنعت، معدن و تجارت. در مورد مالیات و تأمین اجتماعی طرحی را مصوب کرده‌ایم که به حضورتان ارسال خواهد شد که به نظر می‌رسد بسیاری از مشکلات در این خصوص را حل خواهد کرد و شما هم نظرات و پیشنهادهای خود را جمع‌بندی کرده و ارسال نمایید.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=33895

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.