• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
12

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:صنایع آمادگی اجرای طرح اصلاح نظام قیمت گذاری کالا را دارند

  • کد خبر : 12396
  • ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۸:۲۱
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:صنایع آمادگی اجرای طرح اصلاح نظام قیمت گذاری کالا را دارند

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سیدمحمدرضا مرتضوی»،  در حاشیه بازدید از شانزدهمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات ایران و هشتمین نمایشگاه بین المللی لبنیات، نوشیدنی ها چای قهوه و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران، درباره مزایا و معایب طرح اصلاح قیمت گذاری گفت: به نظر ما برداشتن قیمت نباید موجب افزایش قیمت و گران […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سیدمحمدرضا مرتضوی»،  در حاشیه بازدید از شانزدهمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات ایران و هشتمین نمایشگاه بین المللی لبنیات، نوشیدنی ها چای قهوه و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران، درباره مزایا و معایب طرح اصلاح قیمت گذاری گفت: به نظر ما برداشتن قیمت نباید موجب افزایش قیمت و گران فروشی شود.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط رکود، باید تقاضا را تحریک کنیم، افزود: باید شرایط مناسبی برای مصرف کننده فراهم باشد تا در فروش رقابت ایجاد شود.
به گفته مرتضوی، فاصله قیمت تولیدکننده تا مصرف کننده در بیشتر کالاها نظیر شیرینی، شکلات و بستنی بیش از ۴۰درصد است، اما در برخی کالاهای اساسی و با نظارت دولت مانند شکر، شیر و لبنیات حاشیه سود کمتر است.
این مقام مسئول یادآور شد: این درحالی است که قیمت عمده فروشی تا خرده فروشی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد و میوه بین ١٠٠تا ١٢٠ درصد است.
دبیرکل خانه صنعت،معدن و تجارت ایران افزود: در حال حاضر در فروشگاه های بزرگ رقابت زیادی وجود دارد و برای جذب مشتری اقدام به ارایه تخفیف می کنند.
وی با بیان اینکه در بسیاری از نقاط شهر افراد مبالغ بالایی را بابت اجاره فروشگاه پرداخت می کنند، گفت: این امر باعث می شود که سود بیشتری را بابت فروش طلب کنند.
رئیس هیات مدیره کانون غذایی کشور بخش عمده اجرای این طرح را برعهده خرده فروشی ها دانست و در صورت رعایت ضوابط این طرح مفید خواهد بود.
مرتضوی افزود: برای اجرای این طرح مخالفت هایی وجود دارد و آن را مخالف قانون سازمان حمایت مصرف کنندگان و حتی تعزیزات حکومتی می دانند اما باید پذیرفت که این طرح با اجرای قوانین مذکور مغایرتی ندارد زیرا قیمت گذاری حذف نمی شود بلکه مسئولیت درج قیمت از تولیدکننده به عرضه کننده منتقل می شود.
به گفته وی، طرح اصلاح نظام قیمت گذاری کالا در زمان وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت قبل ابلاغ شده بود اما با فشار رسانه ها در هفته های اخیر ، وزیر جدید دستور بررسی مجدد این طرح را صادر کرد تا مزایا و معایب آن دوباره بررسی شود.
مرتضوی با اشاره به اینکه صنایع از قبل آمادگی لازم را داشتند و خود را آماده کرده بودند، افزود: اما تا ٢٠ مهرماه سالجاری ممکن است برخی از محصولات که از گذشته در انبارها باقی مانده و دپو بود، با درج قیمت روی محصول از محل کارخانه به فروش برسد.
رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران افزود: حباب ۴۰ درصدی قیمت کالا از تولیدکننده تا مصرف کننده حداقل ٢٠ درصد کاهش می بابد و حتی روی کالاهای أساسی تاثیرگذار است.
وی در پاسخ به ایرنا درباره گلایه برخی تولیدکنندگان از الزام نصب برچسب سلامت کالا و موانع آن برای صادرات گفت: بررسی برچسب گذاری ٣ سال قبل شروع و تحقیقاتی در این زمینه انجام شد اما سازمان غذا و داروی وقت، بدون مشورت با کانون اقدام به اجرای این طرح کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه این طرح در ٩٩ درصد بازار داخلی در حال اجرا و به طرحی مناسب تبدیل شده است، افزود: اما برخی تولیدکنندگان آن را نامناسب دانسته و اعلام می کنند در زمان صادرات، شرکت ها برچسب زرد – قرمز را نمی خرند و ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. البته تاکنون موردی اعلام نشده است.
به گزارش ایرنا، مصوبه تغییر رویه درج قیمت روی کالاها که براساس آن به جای الزام تولیدکنندگان به درج قیمت مصرف کننده روی کالا، درج یا نصب برچسب قیمت به واحدهای خرده فروشی سپرده می شود، واکنش های مثبت و منفی در بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بدنبال داشته است.
«محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در آخرین روزهای کاری بخشنامه ای ابلاغ کرد که مرحله نخست آن از ابتدای مهرماه و برای محصولاتی مانند بیسکویت، شیرینی، کیک و شکلات، انواع چیپس و اسنک و محصولات صنایع سلولزی و بهداشتی اجرا می شود.
براساس این مصوبه توزیع کننده بر مبنای فاکتور خرید شرکت پخش و با اعمال ضریب سود قانونی تعیین شده از سوی هیات عالی نظارت ، قیمت کالاها را مشخص می کند.
درشرایطی که درج قیمت بر روی کالا سابقه طولانی در کشور دارد و مبنایی برای سنجش قیمت برای مردم به شمار می رود، اعلام این مصوبه که در مرحله اول درباره کالاهای خاص اجرا می شود، با واکنش هایی رو به رو شده است.
موافقان این مصوبه بر این باورند که در حال حاضر درج قیمت روی کالاها بیشتر صوری است و تخفیف ۴۰ تا ۵۰ درصدی فروشگاه ها نشان از نبود شفافیت قیمت هاست و با حذف قیمت ها بازار رقابتی می شود و به نفع مصرف کننده است.
اما در مقابل مخالفان که بیشتر مصرف کنندگان هستند معتقدند حذف قیمت قانونی نیست و باعث آشفتگی بازار و تضییع حقوق مصرف کننده می شود.
«محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن وتجارت که اظهارات وی در شبکه اطلاع رسانی این وزارتخانه منتشر شده است، درباره طرح حذف الزام درج قیمت محصولات می گوید: این تصمیم در دولت گذشته اتخاذ شده است که الزام درج قیمت بر روی محصول از کارخانه برداشته شود.
« این تصمیم برای مخدوش بودن نظام قیمت گذاری کالا در کشور گرفته شده است که قیمت برخی محصولات با ۵۰ و در مواردی تا ۷۰ درصد تخفیف در فروشگاه‌ها بویژه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد.»

**نصب صندوق های هوشمند فروش
وی درباره مقاومت برخی از اصناف در برابر اجرای طرح نصب صندوق های هوشمند فروش ، گفت: برخی از اصناف اجازه نمی‌دهند که صندوق های هوشمند فروش به مرحله اجرایی برسد اما برای شفاف‌سازی اقتصاد کشور لازم است که این طرح اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه صندوق های فروشگاهی باید هر چه زودتر در میان اصناف به مرحله اجرایی برسد، گفت: تمامی خرده‌فروشان کشور باید صندوقهای هوشمند داشته باشند تا از طریق فروش سیستمی بتوان بر روی فروش و پرداخت مالیات آنان نظارت داشت.
مرتضوی تاکید کرد، این اقدام می تواند نظام موجود را در خرده‌فروشی و عرضه کالا ساماندهی کند.
رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران افزود: در نظام های اقتصادی لیبرالی اروپا امکان ندارد یک کالا بدون درج و ثبت کالا به فروش برسد حال چرا باید در ایران در اجرای طرح صندوق هوشمند فروش خللی ایجاد شود.

* یک شعبه فروشگاه‌ زنجیره‌ای ایران رکورد فروش آسیا را شکست
مرتضوی افزود: در حال حاضر یکی از شعب فروشگاه‌ زنجیره‌ای به شکل موفقی فعالیت دارد و سود بالایی را از آن خود می‌کند و با کسب سود ۳٫۶ میلیارد تومانی رکورد فروش را در آسیا از آن خود کرد.
این مقام مسئول افزود: در حال حاضر قیمت فروش کالاها در عمل آزاد است،بنابراین اجرای طرح نبود الزام درج قیمت از کارخانه باعث می‌شود مصرف کننده و تولیدکننده نیز در سود فروش کالا سهم بیشتری داشته باشند.
به گزارش ایرنا، شانزدهمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات ایران و همزمان هشتمین نمایشگاه بین المللی لبنیات ، نوشیدنی ها چای قهوه و صنایع وابسته که از ۲۴ شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شده بود، امروز به کار خود پایان داد.
در این نمایشگاه عده ای از تولیدکنندگان و صادر کنندگان از نصب برچسب ایمنی سلامت (چراغ قرمز) در بحث صادرات ، ورود کالاهای قاچاق ، جلوگیری از فعالیت آزمایشگاه های صنایع غذایی توسط وزارت بهداشت و درمان ، لغو مجوزها و دخالت دستگاه های دولتی در تولید و مصرف مواد اولیه تولید گله مند بودند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=12396

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.