• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل اخبار 7190اخبار امروز : 2
6
آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره وضعیت صنعت چاپ ایران در زمان تحریم‌ها، به صمت گفت:

با فناوری‌های روز دنیا فاصله داریم

  • کد خبر : 40206
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
با فناوری‌های روز دنیا فاصله داریم
آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره وضعیت صنعت چاپ ایران در زمان تحریم‌ها، به صمت گفت: در این‌باره باید صنعت چاپ را در دو بخش چاپ صنعتی و چاپ کتب و نشریات، موردبررسی قرار داد.

صنعتگران در یکی از بخش‌هایی که می‌توانند به معرفی خود و محصولات تولیدی‌شان بپردازند تا سهم بیشتری در بازار تقاضا داشته باشند، صنعت بسته‌بندی است؛ بنابراین اهمیت به‌روز بودن چاپ صنعتی در اینجا نمود پیدا می‌کند.

او افزود: هرقدر تجهیزات و ماشین‌آلات مورداستفاده در چاپ مشخصات محصول روی کارتن‌های بسته‌بندی از تکنولوژی بالاتری برخوردار باشند، در سرعت کار و تیراژ تولید و نیز کیفیت، بهتر عمل خواهند کرد.

او ادامه داد: جعبه‌ها و کارتن‌های صنعتی، یکی از بخش‌های پشتیبانی مهم تولید بوده که قسمتی از تبلیغات تولیدکننده در جذب مشتری را برعهده دارند.

این کارشناس حوزه صنعت، عنوان کرد: در این راستا، صنعت چاپ کشور نیاز به دستگاه‌هایی دارد که روزآمدترین چاپ را روی کارتن‌های بسته‌بندی داشته باشد که در حال حاضر به‌لحاظ سخت‌افزاری در این بخش مشکلاتی وجود دارد.

مزیت‌های از دست رفته

خالقی در ادامه به وضعیت ماشین‌آلات در بخش چاپ کتب و نشریات و صحافی آنها اشاره کرد و گفت: مشکلات صنعت چاپ در این بخش، ملموس‌تر است و هزینه‌های سرسام‌آور چاپ، کاغذ، رنگ، زینک و… سبب‌شده بهای تمام‌شده بالا رفته و به همان نسبت تیراژ چاپ کتاب پایین آید. به این ترتیب، سهم کتاب در سبد خرید خانوار ایرانی بسیار ناچیز شده است.

او اضافه کرد: بررسی این بخش از صنعت چاپ هم نشان می‌دهد ماشین‌آلات نه‌تنها به‌روز نشده که حتی تجهیزات فرسوده با دستگاه‌های با عمر ساخت کمتر، جایگزین نشده‌اند.

این عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: اگر دستگاه‌های جدید خریداری و جایگزین ماشین‌آلات قدیمی‌تر می‌شد، بازار صنعت چاپ کشور تقویت شده و همسایگان همچنان چاپ کتب خود را به ما واگذار می‌کردند. این امر یک مزیت بزرگ بود و پیش‌تر محلی برای درآمد ارزی کشور به‌شمار می‌آمد.

او ادامه داد: زمانی کتاب‌های مدارس افغانستان در ایران به چاپ می‌رسید، اما امروز این بازار را از دست داده‌ایم، چون نتوانستیم دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعت چاپ را بروزرسانی کنیم.

خالقی با بیان اینکه در بازار رقابت بین کیفیت و بهای تمام‌شده، بازار را به رقبا واگذار کرده‌ایم، افزود: اگر این روند فعلی ادامه پیدا کند و ماشین‌آلات و تجهیزات چاپ و بسته‌بندی بروزرسانی نشوند و همچنان خلأ تکنولوژیکی در این صنعت وجود داشته باشد، ممکن است شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که ما هم ناچار شویم کتاب‌های خود را برای چاپ به کشور دیگری واگذار کنیم.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=40206

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.