• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 7158اخبار امروز : 7
13

رتبه ایران در شاخص آزادی اقتصادی ۴ پله ارتقا یافت

  • کد خبر : 16549
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
رتبه ایران در شاخص آزادی اقتصادی ۴ پله ارتقا یافت

در جدیدترین گزارشی که از سوی بنیاد آمریکایی هریتیج در زمینه شاخص آزادی اقتصادی منتشر شده، ایران با ۴ پله ارتقا و کسب ۵۰.۹ امتیاز در رتبه ۱۵۶ جهان از نظر آزادی اقتصادی قرار گرفته است. به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در جدیدترین گزارشی که از سوی بنیاد آمریکایی هریتیج در زمینه شاخص آزادی […]

در جدیدترین گزارشی که از سوی بنیاد آمریکایی هریتیج در زمینه شاخص آزادی اقتصادی منتشر شده، ایران با ۴ پله ارتقا و کسب ۵۰.۹ امتیاز در رتبه ۱۵۶ جهان از نظر آزادی اقتصادی قرار گرفته است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در جدیدترین گزارشی که از سوی بنیاد آمریکایی هریتیج در زمینه شاخص آزادی اقتصادی منتشر شده، ایران با ۴ پله ارتقاء و کسب ۵۰٫۹ امتیاز در رتبه ۱۵۶ جهان از نظر آزادی اقتصادی قرار گرفته است. متوسط امتیاز آزادی اقتصادی کشورهای جهان در این گزارش ۶۱٫۱ اعلام شده است.

امتیاز ایران در ۴ معیار حقوق اموال، یکپارچگی دولت، آزادی نیروی کار و آزادی پولی نسبت به سال گذشته ارتقا یافته و به ترتیب به ۳۲٫۵، ۳۲٫۶، ۵۸٫۲ و ۵۹٫۸ رسیده است. اما عملکرد این کشور در زمینه معیارهای هزینه های دولت، بار مالیاتی، سلمات مالی، آزادی کسب و کار و موثر بودن اقدامات قضایی تنزل یافته است. امتیاز ایران در ۳ معیار آزادی تجارت، آزادی سرمایه گذاری و آزادی مالی نیز بدون تغییر باقی مانده است.

این گزارش حاکی است، نمره کلی ایران نسبت به سال گذشته ۰٫۴ واحد بهبود یافته که این کشور را در بین ۱۴ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در رتبه سیزدهم جای داده است. نمره کلی ایران در شاخص آزادی اقتصادی ۲۰۱۸، پایین تر از متوسط منطقه ای و جهانی بوده است.

بنیاد هریتیج با اشاره به مخالفت گروه های صاحب نفوذ قدرتمند با آزادسازی اقتصادی و تعامل مجدد با اقتصاد جهانی و وابستگی قابل توجه ایران به درآمدهای نفتی، دستیابی این کشور به رشد اقتصادی پایدار را یک هدف بلندمدت و نه کوتاه مدت بر شمرده است. همچنین گفته شده که عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی دولت امریکا در اکتبر ۲۰۱۷ و گسترش تحریم های اقتصادی، مانع از ورود سرمایه گذاری مورد نیاز ایران به این کشور خواهد شد.

در این رتبه بندی، هنگ کنگ رتبه نخست را در بین ۱۸۰ کشور جهان از نظر آزادی اقتصادی به خود اختصاص داده است. آمریکا نیز در رتبه هجدهم قرار دارد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=16549

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.