• امروز : چهارشنبه - ۲۵ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 16 October - 2024
کل اخبار 7422اخبار امروز : 0
13

تغییر استراتژی ۴ دهه صنعت کشور

  • کد خبر : 14298
  • ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۶:۳۴
تغییر استراتژی ۴ دهه صنعت کشور

کیفیت؛ گام اصلی تسخیر بازار گام بعدی ارتقای کیفیت است که وزیر صنعت، معدن و تجارت آن را کلید حرکت به سمت توسعه صادرات و تسخیر بازارهای بین‌المللی می‌داند. مهم‌ترین رکن کیفیت در تولید نوسازی بدنه تولید است. در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی بدنه تولید کشور فرسوده شده است که […]

کیفیت؛ گام اصلی تسخیر بازار
گام بعدی ارتقای کیفیت است که وزیر صنعت، معدن و تجارت آن را کلید حرکت به سمت توسعه صادرات و تسخیر بازارهای بین‌المللی می‌داند. مهم‌ترین رکن کیفیت در تولید نوسازی بدنه تولید است. در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی بدنه تولید کشور فرسوده شده است که در همین راستا در امسال ارائه ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی صنایع درنظر گرفته شده است. آرمان خالقی، عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» درباره راهکارهای نوسازی صنایع ایران گفت: صنایع باید از چرخه مواد اولیه تا مصرف مورد بررسی قرار گیرد تا با شناسایی عارضه‌ها بنا بر شرایط به تامین منابع، آموزش، نوسازی ماشین‌آلات، اصلاح ماده اولیه و… اقدام شود. برخی صنایع به نوسازی نیاز دارند اما باید بررسی شود که آیا نوسازی می‌تواند گره از مشکلات صنعت باز کند یا مشکل در جای دیگری است. پس از بررسی این موضوع میزان سرمایه مورد نیاز و چگونگی تامین منابع را می‌توان مورد توجه قرار داد. در دوران تحریم امکان نوسازی وجود نداشت اما در شرایط جدید باید با تمرکز بر صنایع اولویت‌دار و بررسی جنبه‌های دیگر همچون ظرفیت تولید، نرخ تمام‌شده و… به نوسازی ماشین‌آلات اقدام کرد.

بروزرسانی صنایع و لزوم تغییر کاربری
وی با بیان اینکه صنایع کشور شناسنامه دقیقی از تجهیزات، فرآیند تولید، پیشینه فعالیت و… ندارند، گفت: به همین دلیل نمی‌توان آمار دقیقی از صنایعی که فرسوده هستند یا به نقطه غیرقابل بازگشت رسیده‌اند داد اما برآورد نسبی براساس شواهد گویای آن است که بسیاری از صنایع فرسوده هستند و ادامه فعالیت آنها توجیه اقتصادی ندارد. عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه اولویت‌های صنعتی و ظرفیت‌های تولیدی در طول زمان تغییر می‌کند، گفت: به طور مثال، صنایعی همچون کاشی و سرامیک، فرش ماشینی و… دارای ظرفیت‌های مازاد هستند که زمانی بازار مناسب داشتند اما اکنون اشباع شده‌اند. نمونه موفق تغییر کاربری‌ها صنعت ماکارونی است که تعداد زیادی از واحدها با تغییر فناوری‌های روز تغییر کاربری دادند و تنها چند واحد صنعتی با ظرفیت بزرگ باقی مانده است.

نوسازی فقط ماشین‌آلات نیست
یکی دیگر از ارکان کیفیت، ارتقای کیفی نیروی انسانی و مدیران واحدهای صنعتی است. هر گاه نام نوسازی به میان می‌آید ذهن‌ها به سمت نوسازی ماشین‌آلات حرکت می‌کند در حالی که نیروی انسانی نیز به نوسازی نیاز دارد. وی با تاکید بر اینکه علاوه‌بر ماشین‌آلات مدیریت صنایع به بروزرسانی و نوسازی نیاز دارد، گفت: مشکلات صنایع تنها در ماشین‌آلات و منابع مالی خلاصه نمی‌شود و منابع انسانی یکی از مهم‌ترین محورهای صنعتی مغفول مانده است. درحال‌حاضر صنایع از نبود مدیریت به‌روز رنج می‌برند، بنابراین تفکر حاکم بر صنایع به نوسازی نیاز دارد. رشد بهره‌وری، گسترش تحقیق‌وتوسعه، انعطاف‌پذیری، استفاده از فناوری‌های نو و اتوماسیون مدرن و… همه در گرو تفکر مدیریت سازمانی است. ایشان با بیان اینکه نوسازی مدیریت صنعتی باید با تغییر ساختار مدیریت صنعتی و ورود مدیران اجرایی عملیاتی شود، افزود: تربیت مدیران اجرایی را باید بر پایه تجربه قرار داد. اغلب آموزش‌های مدیریتی تئوری هستند اما باید به آموزش‌های عملی نیز توجه و در این راستا دانشگاهیان را وارد محیط اجرایی صنعتی کرد. در این مسیر باید هزینه‌هایی پرداخت کرد اما به طور قطع هزینه‌های آن کمتر از ادامه روند سنتی خواهد بود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=14298

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.