• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
11

بروکراسی اداری ایران بازار قطر را پراند/ لزوم توجه به صنایع کوچک

  • کد خبر : 13613
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۸:۴۳
بروکراسی اداری ایران بازار قطر را پراند/ لزوم توجه به صنایع کوچک

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه به دلیل بروکراسی اداری بازار قطر را از دست دادیم، گفت: نبض اقتصاد ایران صنایع کوچک است که در شرایط خوبی قرار ندارد. سید مجتبی رضوی در گفت‌و‌گو با ایسنا مازندران با اشاره به اینکه مشکلات صادرات دارای دو نگاه درون و برون سازمانی […]

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه به دلیل بروکراسی اداری بازار قطر را از دست دادیم، گفت: نبض اقتصاد ایران صنایع کوچک است که در شرایط خوبی قرار ندارد.

سید مجتبی رضوی در گفت‌و‌گو با ایسنا مازندران با اشاره به اینکه مشکلات صادرات دارای دو نگاه درون و برون سازمانی است، اظهار کرد: در زمینه صادرات سیاست گذاری های کلان کشور بسیار موثرتر از تلاش صادرکنندگان است چرا که اصل رابطه کشورها با یکدیگر در مراودات تجاری تعیین کننده است.

وی افزود: به طور عمده زمانی مراودات سیاسی با یک کشور افزایش می یابد روابط اقتصادی نیز به همان میزان بیشتر می‌شود البته در صورتی که کالا و محصولات کشورهای متقابل مزیت صادراتی داشته باشند.

*نقش مهم رایزن های اقتصادی در سفارت خانه ها

رضوی نقش رایزن های اقتصادی در سفارت خانه ها را بسیار با اهمیت دانست و تاکید کرد: باید رایزنان و مشاوران اقتصادی که از طرف وزارت امور خارجه در کشورهای هدف حضور می یابند یک اقتصادشناس و بازاریاب آشنا به مسائل اقتصادی باشند تا بتوانند زمینه حضور کالای ایرانی را به وجود آورند.

این فعال صنعتی خاطرنشان کرد: رایزن اقتصادی می تواند در وصول مطالبات و تعیین نقاط سبز و امن برای سرمایه گذاری و صادرات کالا نقش تعیین کننده داشته باشد که متاسفانه رایزن های اقتصادی ایران از کارایی لازم برخوردار نیستند.

رضوی با بیان اینکه بسیاری از کشورها رابطه خوبی با ایران ندارد و برخی، دیگر کشورها را برای قطع ارتباط تحریک می کنند، اظهار کرد: متاسفانه مدیریت امور خارجه ایران به گونه ای نیست که حتی در کشورهای دوست بتوانند برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان بازار خوبی فراهم کند.

*ریل نادرست صادرات در ایران

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران ریل صادرات ایران را نادرست دانست و گفت: کشورهایی که هدف صادراتی ایران باشند، کم هستند و اگر فرصتی نیز برای حضور در برخی از کشورها به وجود آید از توانایی و سرعت لازم برای صادرات کالا وجود ندارد.

وی اظهار کرد: زمانی که رابطه قطر با تمامی کشورهای خلیج فارس قطع شد و نیازمندی به کالاهای عمومی در این کشور افزایش یافت، ایران نیروی کافی برای جایگزینی سریع در این بازار را نداشت و کشور ترکیه به سرعت وارد معرکه شد و تمام فروشگاه های قطر را مملو از کالاهای ترک کرد.

رضوی افزود: ترکیه آنقدر سریع وارد عمل شد که حتی برای ترانزیت کالای خود به قطر با ایران وارد مذاکره شد.

این فعال صنعتی با انتقاد از بروکراسی طولانی اداری اظهار کرد: وقتی تولیدکننده و صادرکننده در بروکراسی های اداری درگیر می شوند به طور قطع کشور ترکیه می تواند بازارهای منطقه را به دست گیرد.

وی خاطر نشان کرد: زیرساخت های ترکیه برای صادرات صنایع غذایی، پوشاک، ظروف و هر کالا و محصولی، آماده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران ایران را کشور غیر صادراتی دانست و اظهار کرد: اتاق بازرگانی بیشتر تسهیل کننده واردات است چرا که صادرات کار مشکلی به نظر می‌رسد.

رضوی عمده شرکت های تولیدی ایران را صنایع کوچک دانست و اظهار کرد: دولت ها پیش از انقلاب تاکنون نگاه به نفت داشته اند بنابراین هیچگاه این نیاز را در خودشان ندیدند که با مالیات کسب درآمد کنند و با درآمد نفتی ردش کردند.

وی دولت های روی کار آمده را غیرچابک در صادرات دانست و اظهار کرد: از سال ۸۸ تاکنون درگیر رکود اقتصادی هستیم هرچند این رکود در بالاتنه اقتصاد در حال ترمیم است اما عمده صنعت کشور که به صنایع کوچک مربوط است وضعیت خوبی ندارد.

این فعال صنعتی با بیان اینکه اصل ۴۴ قانون اساسی با فرمان رهبر معظم انقلاب به دنبال برنامه قدرتمند شدن بخش خصوصی بود، اظهار کرد: به جای آنکه تمامی امکانات به بخش خصوصی وارد شود توسط یک رانت به بخش هایی واگذار شد که مولد نیستند اینگونه سرمایه را به جای دائر، بایر کردیم.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=13613

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.