• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
کل اخبار 7192اخبار امروز : 0
7

یادداشت نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران/ اتاق بازرگانی مطالبه‌گر

  • کد خبر : 24424
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
یادداشت نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران/ اتاق بازرگانی مطالبه‌گر

حسن حسینی نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اتاق بازرگانی به عنوان یکی از تشکل‌های بخش خصوصی نقش ارائه مشاوره به ٣ قوه و نهادهای مختلف را دارد. این مسئله باعث شده است این تشکل در سال‌های گذشته با ارائه نظرات مختلف تلاش کند نقطه‌نظرات بخش خصوصی را به دولت‌مردان منتقل کند. در […]

حسن حسینی نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

اتاق بازرگانی به عنوان یکی از تشکل‌های بخش خصوصی نقش ارائه مشاوره به ٣ قوه و نهادهای مختلف را دارد. این مسئله باعث شده است این تشکل در سال‌های گذشته با ارائه نظرات مختلف تلاش کند نقطه‌نظرات بخش خصوصی را به دولت‌مردان منتقل کند. در کنار این مسئله اتاق بازرگانی برای پویایی باید مطالبه‌گر باشد و درخواست‌های فعالان بخش خصوصی را از دولت‌مردان مطالبه کند؛ به عنوان مثال چند‌سال است که از تصویب و ابلاغ قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار در کشور می‌گذرد و با وجود اینکه اجرای این قانون می‌تواند فضای اقتصادی کشور را ارتقا دهد، اما در عمل فقط ٢٠ درصد از آن اجرا شده است. همچنین براساس قانون بهبود محیط کسب‌وکار دولت باید قبل از تدوین و اجرای قوانین و آیین‌نامه‌ها، نظرات بخش خصوصی را اخذ کند. اما در عمل چنین مسئله‌ای اتفاق نیفتاده و بعضا شاهد ابلاغ و اجرایی قانون‌هایی بدون نظرخواهی از بخش خصوصی هستیم. انتظار می‌رود اتاق بازرگانی به صورت فعالانه‌ای وارد مسئله شود و دلایل اجرا نشدن این قانون را پیگیری کند. هر‌چه اتاق بازرگانی بتواند نقش مطالبه‌گرانه خود را تقویت کند، به طور حتم این مسئله می‌تواند تأثیر بسزایی بر بهبود فضای کسب‌و‌کار بگذارد و فعالیت‌های مولد را تقویت ‌کند.
همچنین پیگیری بحث اشتغال‌زایی از طریق حمایت از فعالان اقتصادی یکی دیگری از اقداماتی است که باید اتاق بازرگانی آن را پیگیری کند. اکنون قیمت نفت به شدت کاهش یافته و دولت به دلیل استخدام‌های زیاد در سال‌های گذشته دیگر توانایی استخدام نیروی جدید را ندارد؛ در چنین شرایطی بار اصلی اشتغال‌زایی بر عهده بخش خصوصی است. اتاق بازرگانی می‌تواند با پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی و درخواست برطرف کردن آن‌ها بسترهای توسعه کسب‌و‌کار را فراهم کند و باعث افزایش اشتغال‌زایی توسط بخش خصوصی بشود.
پیگیری مسائل و دغدغه‌های مالیاتی فعالان اقتصادی یکی دیگر از اقداماتی است که باید اتاق بازرگانی به آن وارد شود. در گذشته که در مشهد شرکت پدیده نقش فعال‌تری داشت و مؤسسات مالی و اعتباری نیز فعالیت می‌کردند، بخشی از مالیات استان از طریق آن‌ها پرداخت می‌شد، اما اکنون بعد از ایجاد مشکلاتی که برای مؤسسات مالی به وجود آمده، به دلیل اینکه از میزان مالیات خراسان رضوی کاسته نشده، در عمل بار مالیاتی استان بر دوش سایر فعالان اقتصادی افتاده است. افزایش فشار مالیاتی در شرایط سخت اقتصادی فعلی کارآفرینان را با مشکلات متعددی مواجه کرده است. از این رو انتظار می‌رود اتاق بازرگانی به مشکلات مالیاتی فعالان اقتصادی به صورت جدی‌تری وارد شود و سعی کند تا با گفت‌وگو با مسئولان، آن‌ها را برطرف کند. اتاق بازرگانی با پیگیری ایجاد همکاری و تعامل بین حوزه‌های گوناگون مانند تأمین اجتماعی، بانک‌ها و… می‌تواند باعث هم‌افزایی این مجموعه‌ها با بخش خصوصی شود و موازی‌کاری‌های آن‌ها را کاهش دهد. تحقق این مهم می‌تواند هزینه تمام شده فعالیت‌های اقتصادی در کشور را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=24424

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.