• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل اخبار 7192اخبار امروز : 4
10

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: ادغام بانک‌ها برای جبران زیان آنها نوعی دست کردن در جیب مردم است

  • کد خبر : 24923
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: ادغام بانک‌ها برای جبران زیان آنها نوعی دست کردن در جیب مردم است

آرمان خالقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با اشاره به اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر ادغام بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه اظهار کرد: این بانک‌ها وابسته به سهام‌داران و کارکنان نظامی و انتظامی بوده و در ظاهر خصوصی هستند و بنابراین باید نوع […]

آرمان خالقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با اشاره به اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر ادغام بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه اظهار کرد: این بانک‌ها وابسته به سهام‌داران و کارکنان نظامی و انتظامی بوده و در ظاهر خصوصی هستند و بنابراین باید نوع رفتار، منش و کارکرد آنها نیز خصوصی باشد.

وی افزود: اما با توجه به اینکه هیئت‌مدیره این بانک‌ها را کارکنان همین نیروها تشکیل می‌دهند، به نظر می‌رسد که حتی متخصص امور بانکی نیز نبوده و در قالب گروه‌هایی که تشکیل شده مثل شرکت تعاونی‌های سرمایه‌گذاری و تعاونی اعتباری، توانسته‌اند بانک را تاسیس کنند.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه باید دلیل این اذغام توسط بانک مرکزی به وضوح برای مردم تشریح شود گفت: چون تجربه صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای که در شرف ورشکستی بوده و منابع مالی بسیاری از مردم را جذب و به زیان‌دهی رسیده بودند، برای پوشش زیان‌دهی آنها و تحقق وعده‌ها در دو سال گذشته، در بانک‌های بزرگتری ادغام شدند.

بانک مرکزی پیش از ادغام بانک‌ها وضعیت سوددهی یا زیان‌دهی آنها را شفاف‌سازی کند

وی تصریح کرد: پس به نوعی زیان این بانک‌ها را بانک‌های معتبرتر و با قدمت بیشتر، متحمل شدند و بنابراین برای مثال باید بانک مرکزی این شفافیت را ایجاد کند که آیا بانکی مثل بانک حکمت ایرانیان زمانی که قرار است ادغام شود آیا سودده بوده و یا در شرف ورشکستی و زیان‌ده بود و اینکه در چه سطحی از تراز مالی قرار داشته است.

خالقی بیان کرد: پس اگر سودده بوده و از وضعیت مطلوبی برخوردار بود چه دلیلی برای ادغام در بانک دیگری وجود داشت چون برای اینکه بانک بتواند کارکرد مطلوبی داشته باشد باید سرمایه بزرگتری داشته تا بتواند مقدار سودی که می‌دهد قابل توجه باشد و بتواند سودده به نظر برسد.

وی گفت: بنابراین زمانی که به این ترتیب برخورد نمی‌کنیم، در آن صورت در جامعه این شایعه اتفاق می‌افتد که این بانک‌ها که در شرف ورشکستی بوده و برای اینکه ورشکسته نشوند، سهام آنها در بانک سپه واگذار و ادغام شده که خود ذاتا یک بانک نظامی در گذشته بوده است.

موسسات قرض‌الحسنه منابع مالی مردم را به هدر دادند

خالقی با اشاره به ادغام دو سال گذشته صندوق‌ها در بانک‌های معتبر افزود: در دو سال گذشته، قرض‌الحسنه‌های متعدد، منابع مالی مردم را به هدر داده و یا در قالب اینکه می‌خواهند به مشتریان خود سود دهند، به سپرده‌گذاران جدید واگذار کردند و در نتیجه، این موضوع به حدی رسید که امکان پرداخت وجود نداشت.

وی اظهار کرد: حال سوال اینجا است که آیا برای جبران آن، بانک از سرمایه خود و سپرده‌گذاران خود جبران کرد؟ و اگر این موضوع اتفاق افتاده باشد آیا سهامداران بانک راضی به آن بودند که به نظر می‌رسد که اینچنین نبوده و بانک مرکزی آن خسارت را جبران و این مبلغ را، یا از محل منابع ملی و خزانه عمومی یا بیت‌المال پرداخت کرده و یا اقدام به چاپ پول کرده و از پول چاپ شده جبران و به نوعی پایه پولی افزایش یافته است.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: به فرض اگر بانک مرکزی این کار را کرده باشد، چنانچه پول چاپ شده باشد یکی از دلایل قابل توجهی که سبب افزایش تورم شد و آثار آن را امسال شاهد بودیم این است که در مقابل بحث ارز این خسارت به اقتصاد کشور وارد شد و دلیل آن، چاپ بدون پشتوانه پول بوده است.

وی افزود: بنابراین اگر در آینده نیز برای جبران زیان بانک‌ها قرار بر ادغام آنها و چاپ پول باشد و یا اینکه قرار بر پرداخت از محل بانک مرکزی باشد، به معنی دست کردن در جیب همه مردم است تا در این صورت به یک عده افراد معدودی که سهام‌دار آن بانک‌ها هستند داده شود.

لزوم پاسخگویی و شفافیت بانک مرکزی در مقابل افکار عمومی

خالقی با تاکید بر اینکه باید پاسخگویی در مقابل افکار عمومی و شفافیت یک اصل باشد اظهار کرد: در این رابطه اگر این بانک‌ها زیان کرده باشند، بانک مرکزی باید دلایل زیان آنها را بیان و مقصران را تحت تعقیب قرار دهد چون یک بانک یک شبه زیان‌ده نمی‌شود.

وی بیان کرد: بانک مرکزی خود به عنوان یک نهاد عالی کشوری که مسوولیت نظارت بر عملکرد کارکردهای پولی و تنظیم روابط مالی کشور است موکدا باید نظارت دقیقی می‌کرد تا این بانک‌ها به وضعیت کنونی دچار نمی‌شدند.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: در واقع بانک مرکزی باید در زمان مناسب، هشدا داده تا جلوی آنها گرفته و مداخله می‌شد تا به این حد از ناکارآمدی بانک‌ها نرسند پس یکی از مقصران این واقعه می‌تواند خود بانک مرکزی باشد اما اگر پاسخ شفافی دهد ممکن است که به نتایج دقیق‌تری رسیده و بدانیم که بانک مرکزی با یک سوء مدیریت حاد و ناگهانی از سوی بانک‌ها مواجه شده و این موضوعی است که باید به افکار عمومی پاسخ داده و مشخص شود که این خسارت را همه یا فقط بانک مرکزی قرار است متحمل شود.

وی تاکید کرد: بانک‌ها نهادی اعتمادساز بوده و سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند و بانک مرکزی یکی از آنها است که باید محل مورد اعتماد مردم باشد چون اگر اعتماد عمومی به بانک مرکزی از بین رود خسارت بسیار شدیدی عارض می‌شود.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=24923

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.