• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
کل اخبار 7203اخبار امروز : 0
11

عرض‌اندام صنعت مازندران در نمایشگاه قائم‌شهر

  • کد خبر : 24742
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۹:۰۳
عرض‌اندام صنعت مازندران در نمایشگاه قائم‌شهر

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائم‌شهر، نمایشگاه توانمندی‌های صنعت، معدن و تجارت مازندران چهارشنبه‌شب با حضور فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و مدیران حوزه صنعت مازندران افتتاح شد و مورد بازدید قرار گرفت. همان‌طور که مدیر اجرایی نمایشگاه در […]

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائم‌شهر، نمایشگاه توانمندی‌های صنعت، معدن و تجارت مازندران چهارشنبه‌شب با حضور فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و مدیران حوزه صنعت مازندران افتتاح شد و مورد بازدید قرار گرفت.

همان‌طور که مدیر اجرایی نمایشگاه در نشست خبری خود اعلام کرده بود، نظم و ترتیب و کیفیت خوبی در این رویداد صنعتی و تجاری به نسبت سایر نمایشگاه‌هایی از این‌دست را شاهد بودیم.

محسن طالبی گفت: نمایشگاه در دو سالن «افرا» شامل یک مجموعه ۲ هزار مترمربعی با ۴۵ غرفه ازجمله در حوزه صنعت شیمیایی، فلزی، نساجی و کانی غیر فلزی و سالن «توسکا» به مساحت هزار و ۳۰۰ مترمربع با ۳۵ غرفه ویژه صنایع غذایی از ۸ تا ۱۱ اسفندماه دایر است.

به‌اتفاق مسؤولان از غرفه‌ها بازدید داشتیم، محصولات بسیار عالی و در نوع خود شاخص بودند، در سالن افرا و در بخش صنعتی برخی تولیدکنندگان از نبود بازار فروش و مشکلاتی در این بخش گفتند، تعدادی از آنها نیز از دشواری‌های تأمین مواد اولیه گفتند، برخی نیز از بروکراسی‌های اداری و همکاری‌نکردن بانک‌ها گلایه‌مند بودند.

* سیاست‌های تشویقی نیاز صنایع است

همه این‌ها در شرایطی است که به اذعان مسؤولان حاضر، نمایشگاه در سطح بسیار عالی برگزار شد و شرکت‌ها و محصولات آنها درجه یک هستند، حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و محمد محمدپور عمران رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران وجود این برندها را ظرفیت‌های مهم و استراتژیک برای استان دانستند که باید مورد حمایت قرار بگیرند.

آنها می‌گویند: تاکنون نیز تا جایی که امکانات اجازه داده است به صنایع کمک کرده‌ایم اما در شرایط کنونی که این شرکت‌ها با مقاومت در برابر تحریم‌ها سر پا هستند؛ نیاز به حمایت‌ها و سیاست‌های تشویقی بیشتری دارند.

* قیمت شکر به ۶۵۰۰ تومان رسیده است

از سالن افرا به سمت سالن توسکا می‌رویم جایی که بطری‌ها، قالب‌ها و بسته‌بندی‌های مواد غذایی خودنمایی می‌کنند، جای یکی از شرکت‌های معتبر خیلی خالی بود علت را که پرسیدیم گفتند احتیاجی به تبلیغات ندارد گفتیم خدا را شکر یکی از هزاران ما را بس! در بین گفت‌وگوهای مسؤولان و مدیران شرکت‌ها باز هم کمبود و البته گرانی مواد اولیه مشکل اصلی است.

قیمت بالای شکر و مواد گوشتی و کمبود شیر نیز در لابه‌لای صحبت‌ها عنوان شد، از دبیر انجمن همگن صنایع غذایی و دارویی مازندران پرسیدم ظاهراً گفته‌اند مشکلات این بخش تا پیش از عید حل می‌شود، درست است؟

احمد مهدی‌زاد می‌گوید: بله، مشکلات را عنوان کردیم و ارائه دادیم امیدواریم تا عید حل شود، بخشی از موانع مثلاً آرد حل شده است و امروز با کارخانجات آرد صحبت کردیم که با قیمت و میزان توافقی آرد به کارخانجات مواد غذایی توزیع شود.

او می‌گوید: گرانی گوشت و شکر نیز افزون بر مشکلات است، همین امروز شکر را ۶ هزار و ۵۰۰ خریدیم در حالی‌که تا همین یکی دو ماه پیش کمتر از ۳ هزار تومان بود.

زمزمه‌هایی مبنی بر حضور استاندار نیز شنیده می‌شد، اما خبری نشد و گویا معاون وزیر باید به دیدارش می‌رفت، فرشاد مقیمی برای رفتن عجله داشت، اما باید به سؤال خبرنگاران پاسخ می‌داد.

* ۱۷۰۰ واحد غیرفعال در کشور داریم

او نمایشگاه را قابل قبول و شرکت‌های حاضر را موفق توصیف کرد و گفت: دولت همه توان خود را برای حمایت از واحدهای فعال به‌کار گرفته است و به شرکت‌هایی که بنا به دلایلی متوقف یا نیمه‌فعال هستند نیز کمک کرده است تا سر پا بایستند.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه هزار و ۷۰۰ واحد غیرفعال در کشور داریم و حداقل دو تا سه برابر نقدینگی را افزایش داده‌ایم، از در دستور کار قرار دادن ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی خبر داد تا گشایشی برای واحدهای غیرفعال یا با ظرفیت پایین و یا برای بازسازی و نوسازی باهدف بازگشت به چرخه اقتصادی باشد. (علاوه بر این، ۱۶۰۰ واحد نیز امسال به چرخه تولید بازگشتند)

* کمیته مشترکی بین وزارت صمت و بانک مرکزی تشکیل شد

وی از نیاز ارزی برخی واحدها گفت که مواد اولیه آنها نیاز به ارز دارد و به همین دلیل کمیته مشترکی در بانک مرکزی تشکیل شده است که مسائل را به شیوه عمومی رصد می‌کنند و اگر مسائل مصداقی پیش بیاید نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت مستقر در بانک مرکزی آنها را به‌شکل ویژه پیگیر است.

* ۱۵۰ واحد تملیکی در مازندران داریم

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه ۱۵۰ واحد تملیکی در استان داریم که تملک ۱۵ واحد آغاز شده است، می‌گوید: واحدهای جانشین در کمیته مربوطه مستقر در خانه صنعت، معدن و تجارت بررسی و تعیین تکلیف می‌شوند تا بانک بتواند در یک فرآیندی ملک تملیکی را آزاد کند تا به فاز دو برای عملیاتی‌شدن برسد.

سید مجتبی رضوی با بیان اینکه پیشنهاداتی را در همین رابطه تنظیم کرده‌ایم و به بانک‌ها ارائه می‌شود، تصریح می‌کند: بانک‌ها این پیشنهاد را در اختیار هیأت مدیره‌های خود قرار می‌دهند تا مصوب خاص بگیرند، باتوجه به اینکه مازندران بیشترین آمار تملیکی را در کشور دارد؛ به همین دلیل به بانک‌ها پیشنهاد دادیم که مجوز ارفاقی بگیرند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر بانک‌ها تاحدودی با این پیشنهاد موافقت کرده‌اند اما امیدواریم با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند تا راحت‌تر واحدها را واگذار کنیم.

* عصاره صنعت مازندران در نمایشگاه حاضر شدند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران در بخش دیگری از گفت‌وگو با اشاره به ارائه توانمندی‌های قابل ملاحظه‌ای که در صنعت استان وجود دارد، شرکت‌های حاضر در نمایشگاه را عصاره صنعت مازندران دانست.

این مسؤول با اعلام خبر برپایی نمایشگاه صادراتی صنعت مازندران در فصل بهار که زیر پرچم خانه صنعت یا اتاق بازرگانی استان هستند؛ ناخواسته راز عدم حضور برخی شرکت‌ها در نمایشگاه صنعت، معدن و تجارت مازندران را فاش کرد، این یعنی هنوز صنایع مازندران زیر پرچم واحد نیستند.

وی جان‌مایه حضور شرکت‌های حاضر در نمایشگاه صنعت، معدن و تجارت را «عرض اندام» عنوان و بیان می‌کند: صنایع مازندران تنها در بخش غذا و کشاورزی نیست بلکه اتفاقاً برندهای بسیار قابل ملاحظه‌ای را در رسته‌های صنعتی(فلزی، کانی غیر فلزی، سلولزی و …) به‌ویژه با دارا بودن شرکت‌های ریخته‌گری داریم که در حوزه تأمین قطعات ریخته‌گری برای صنایع خودر زبانزد هستند، از این‌رو باید در تصمیمات آینده استان روی این بخش اقتصادی مانور داده شود.

به گزارش فارس، نمایشگاه صنعت، معدن و تجارت مازندران با ۸۰ غرفه در دو بخش توانمندی‌های شرکت‌های صنعتی و مواد غذایی از ۸ تا ۱۱ اسفندماه ساعت ۱۵ تا ۲۱ در محل دائمی نمایشگاه‌های مازندران(قائم‌شهر ـ پل تالار) در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=24742

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.