• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
کل اخبار 7203اخبار امروز : 0
9

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی : بجای مدیریت نخبگی شاهد مدیریت پخمگی هستیم/سوء مدیریت؛ اقتصاد کشور را به مرز نابودی رسانده است

  • کد خبر : 22168
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی : بجای مدیریت نخبگی شاهد مدیریت پخمگی هستیم/سوء مدیریت؛ اقتصاد کشور را به مرز نابودی رسانده است

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اداره کشور به جای اینکه در دست نخبگان باشد به دست پخمگان خواهد چرخید و به جای مدیریت نخبگی ما مدیریت پخمگی را در کشور داریم و این مباحث گریبان کشور را گرفته است. فیروز ابراهیمی،دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت وگوی اختصاصی […]

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اداره کشور به جای اینکه در دست نخبگان باشد به دست پخمگان خواهد چرخید و به جای مدیریت نخبگی ما مدیریت پخمگی را در کشور داریم و این مباحث گریبان کشور را گرفته است.

فیروز ابراهیمی،دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت وگوی اختصاصی با مشهد فوری در خصوص وضعیت حال حاضر صنعت و تولید استان اظهارداشت: واحدهای تولیدی را می شود به چند دسته تقسیم کرد، دسته اول واحدهای هستند که خوب کار می کنند و وابستگی مالی به نظام بانکی ندارند و یا وابسته به واردات مواد اولیه نیستند و در شرایط بسیار خوبی قرار دارند دسته دوم آنچه تولید می کنند در نظام بانکی از بین می رود و تنها روزگار می گذرانند و با ظرفیت نسبی کار می کنند اما یکسری از واحدها هستند که به لحاظ مواد اولیه و قطعه بسیار وابسته هستند که در حال حاضر دچار تحریم ها شده اند.

وی افزود: شرایط کشور شرایط مناسبی نیست و چشم انداز متاسفانه چشم انداز امیدوار کننده ای نیست ما به عنوان فعال اقتصادی اوضاع کشور را رصد می کنیم و پیش بینی می کنیم مسائل را اما آنجه امروز رصد می کنیم نشان می دهد چشم انداز روشنی نیست و یک جامعه آماری ۵۰۰ هزار نفره در حوزه اقتصادی زمام کشور را ۴۰ سال است به دست گرفته اند و قانون انرژی هستند و از بین نمی روند بلکه از پستی به پست دیگر و وزارتخانه ای به وزارتخانه ای دیگر منتقل می شوند انگار که قحط الرجال است در کشور و ما همواره باید از مزایای مدیریتی این افراد برخوردار شویم.

*امروز شاهد بی وجدانی اجتماعی هستیم

ابراهیمی تصریح کرد: ۴۰ سال است تیمی در بخش های مختلف مدیریت کرده اند کشور را و اگر امروز حوزه امنیت را از داشته هایمان حذف کنیم حرفی برای گفتن نداریم علی رقم اینکه کشوری هستیم که به لحاظ  جغرافیایی در کانونی قرار داریم که پیرامون آن را تولید مواد مخدر، تولید و اشاعه تروریسم در برگرفته است اما به لطف جمعی در حوزه های امنیتی، نظامی و مرزداری، امنیتی پایدار داریم و تنها حوزه ای است که بعد از ۴۰ سال می توانیم به نسبت دیگر کشورهای منطقه به داشتنش بنازیم.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: در اقتصاد دنیا هیچ حرفی برای گفتن نداریم در فرهنگ و اخلاق و مناسبات اجتماعی و اعتماد بین مردم و حاکمیت و دین جایی برای نازیدن نمانده است هر جمعه ائمه جماعات ما را به تقوای الهی توصیه می کنند اما هر روز می بینیم که بی تقوایی در کشور دارد موج می زند به طوریکه بی وجدانی اجتماعی را در ۲۰ روز اخیر شاهد بودیم و وقتی مردم احساس خطر کردند بی وجدانی اجتماعی شکل گرفت و هرج و مرج و هجوم به سمت فروشگاه ها و … شکل گرفت و متاسفانه بحث اقتصاد سبب شده تا مردم را نیز دچار انحطاط کنیم.

به جای مدیریت نخبگی شاهد مدیریت پخمگی هستیم

وی افزود: مدیری که ۴۰ سال در بالاترین مناصب این کشور کار کرده به تولیدکننده و صنعت گر ما می گوید شما قابلیت رقابت در دنیا را ندارید اما سوال اینجاست که شمای مدیر در این ۴۰ سال چه خروجی داشته ای که ما هنوز در مقطع اولیه مانده ایم؟ ما امروز به جایی رسیده ایم که به جای ارزاق عمومی باید مدیر وارد کنیم یک ضرب المثل چینی هست که می گوید به جای ماهی دادن باید ماهیگیری یاد مردم داد و امروز به این نقطه رسیده ایم که خط کش خودی و غیر خودی را در گزینش های کشور برداریم.براساس گفته مسئولین کشور یک میلیون ۵۰۰ هزار نفر از جوانان و نخبگان کشور در صف خروج از کشورهستند بنابراین اداره کشور به جای اینکه در دست نخبگان باشد به دست پخمگان خواهد چرخید و به جای مدیریت نخبگی ما مدیریت پخمگی را در کشور داریم و این مباحث گریبان کشور را گرفته است و هر روز از این سنگ به سنگ دیگری سرمان می خورد اما باز هم دلیل آن را متوجه نمی شویم.

*کشور دچار فساد ساختاری است

ابراهیمی گفت: تا مرزها را نشکنیم و دگردیسی در نگاهمان نداشته باشیم تا از این دید منفی نسبت به جوانان و مدیرانمان خارج نشویم و تا زمانی که به جای سینه سوختگان در کشور پیشانی سوختگان حکومت کنند و مدیریت می کنند شاهد خروج نخبگان از کشور خواهیم بود امروز به جایی رسیده ایم که متر ما شده است تخصص و به تعهد هم برنگشته ایم.امروز ما چه بخواهیم و جه نخواهیم کشور دچار فساد ساختاری شده است طی یک ماه اخیر افرادی که اما در سطح کشور به ظن فساد مالی دستگیر شده اند و یا در سطح کشور افرادی هستند که دستگیر نمی شوند. همیشه این سوال مطرح است. چرا در مبارزه با فساد ها همیشه بخش خصوصی را اعدام می کنیم هر مفسدی باید به عقوبت اعمالش برسد اما هرجا که بخش خصوصی قرار دارد طرف دیگرش نظام اداری است.

وی افزود: از اول انقلاب هرجا مفسدی اعدام شد بخش خصوصی بوده است که پیوند و ریشه ای در حاکمیت نظام نداشته است چراهیچوقت مسئول دولتی بازخواست نمی شود؟ ما در ۴۰ سالگی انقلاب و اوج بلوغ دچار استیصال یاس در مدیریت شده ایم و بعد از ۶ سال معاون اول رئیس حمهور نفر دوم اجرایی کشور می گوید من حتی اجازه جابه جایی منشی خودم را هم نداشتم من به عنوان یک فرد کوچک در بخش خصوصی اگر اجازه نداشته باشم که منشی خودم را عوض کنم  دو روز هم در پستم نمی مانم چقدر این صندلی جذابیت داشته است که بازهم بر این منصب مانده اید.

*تابوی خودی و غیر خودی را باید بشکنیم

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان این مطلب که تا چارچوب مدیریتی درستی نداشته باشیم نمی توانیم به رشد و توسعه برسیم اظهارداشت: تا تشتت فکری در تصمیم گیری، بی دانشی در تصمیم گیری و فساد داریم نمی توانیم حوزه های اقتصادی را سامان دهی کرد امروز دو جریان فکری کشور چه اصولگرا و چه اصلاح طلب هر دو در این موضوع آبشخور یک رفتار هستند. بنابراین تا نظام مدیریت کشور را اصلاح نکنیم و تابوی خودی و غیر خودی را نشکنیم و نخبگان و توانمندان را جذب نکنیم و یک دگردیسی و بازگشت مجدد به تخصص نداشته باشیم امکان ندارد بتوانیم تغییری در شرایط اقتصادی کشور ایجاد کنیم.

جابه جایی وزرا از یک وزارتخانه به وزارتخانه ای دیگر نتیجه ای از پیش نمی برد چرا که اگر قرار بود اتفاقی بیفتد می افتاد، حوزه اقتصاد ۴۵ درصد گردش مالی کشور را در اختیار دارد. علی رقم تمام این دغدغه ها آنچه امروز اقتصاد کشور را به مرز نابودی رسانده است سوء مدیریت است آثار تحریم ها را داریم می بینیم اما بیشتر از تحریم تصمیمات غلطی است که در کشور کرفته شده است.

*پیمان سپاری ارزی تجربه ای بی نتیجه

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در همین مدت شاهد بودیم که در یک روز وزارتخانه ما یازده بخشنامه صادر کرده که بسیاری ازآنها در تضاد باهم بوده است چطور می شود در شرایط اقتصادی دلهره تحریم های سیزده آبان را هم داریم و چهارماه است با بخش نامه های متعدد نظام اداری کشور مواجه هستیم. بی تدبیری، بی سیاستی و بی دانشی را در مدیریت کشور داریم امروز حوزه صادرات ملزم به پیمان سپاری ارزی شده است حدود ۴۰ میلیون دلار صادرات غیر نفتی ماست که ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار ان صادرات واقعی بخش خصوصی و حوزه صنعت است. مگر به بخش خصوصی ما ارز دولتی داده می شود که  وادارش می کنید ارزش را به کشور برگرداند؟ با کدام نظام پیرامونی بانکی می توانیم ارز را به کشور برگردانیم.پیمان سپاری ارزی در شرایطی است که ما از یک نظام مالی قوی برخوردار باشیم و بازارهای هدف صادراتی نیز از این نظام برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: تاکنون سه بار پیمان سپاری ارزی را تجربه کرده ایم و هردفعه به مشکل رسیده ایم چرا که هر دفعه همان افراد دارند آن را اداره می کنند و مطمئنا کمتر از یک سال دیگر پیمان سپاری ارزی مجدد لغو می شود. امروز کل صادرات ما دارد با کارت های بی هویت و یک بار مصرف صادر می شود و بالغ بر ۹۰ درصد صادرات کشور توسط صادر کنندگانی صادر می شود با کارت های افراد فاقد هویت، فردا دولت هیچ دسترسی مالیاتی به این افراد ندارد و اولین کسی که آسیب می بیند دولت و ملت است.

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به وضعیت موسسات مالی و اعتباری در استان خراسان رضوی گفت: نمی دانم آثار این تصمیمات سوء را چند بار باید پس بدهیم. اگر در هریک از کوچه پس کوچه های شهر یک بقالی بزنید به سه روز نمی کشد که از هزار جا دنبال مجوز هستند اما سالهاست که با عناوین مختلف، موسسات مالی و اعتباری رشوه خوار را چاق کرده ایم و بعد متوجه شدیم هیچکدامشان مجوز ندارند. ۳۵ هزار میلیارد تومان پول مردم را به یک عده از سپرده گذاران دادیم برای اینکه کشور دچار خیزش اجتماعی و چالش نشود.

*کشور دچار فساد سیستماتیک و ساختاری است

ابراهیمی بیان کرد: اگر اسرائیل می خواست اقتصاد ما را نابود کند بیشتر ازآنچه ما خودمان آن را نابود کردیم نمی توانست، در یک مقطع دو ماه ۲۰ میلیارد دلار منابع محدود ارزی را به تاراح بگذاریم برای وارداتی که ۸۰ درصد آن غیر ضروری است در صورتی که می دانیم در ۶ ماه دیگر تحت تاثیر تحریم های شدید امریکا قرار می گیریم و یک دلار هم برای ما حیاتی است.

متاسفانه به دلیل ساختار اقتصادی اشتباهی که در کشور وجود دارد امروز شاهد پدیده های اجتماعی ناگواری همانند جمع آوری بازیافت توسط بانوان در سطح شهر، منابع کشور ما به تاراج می‌رود و ما باید شاهد حضور افراد پاک نهادی باشیم که برای نان شب مجبور هستند از میان زباله ها امرار معاش کنند و یا رفتار پوپولیستی دولت، ۷۵ میلیون ایرانی یارانه دریافت می کنند آیا همه مردم ما نیازمند یارانه هستند در واقع یارانه متکدی را داریم به افراد برخوردار می دهیم، حداقل یک سوم از جمعیتی که امروز یارانه می گیرند بی نیاز از آن هستند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: رفتارهای پوپولیستی و جایگاه نداشتن منافع ملی در تصمیمات دولت، اهمیت دادن به خودمان بر هر چیزی، عوام زدگی و عوام فریبی رفتاری، تمام این مسائل خلاصه می شود در ظرفی که مملو از فساد سیستماتیک و ساختاری است.

۳۸ سال پیش امام خمینی (ره) فرمودند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و در این ۴۰ سال هر جا نقطه تقابل امریکا قرار گرفتیم واقعا نتوانست امریکا کاری کند و برنامه های راهبردی برون مرزی به نفع ما تمام شده است مانند حمله امریکا به عراق، سوریه و افغانستان که معادلات به نفع ما تمام شده است اما پدیده هایی در داخل کشور وجود دارند که به مراتب از امریکا قوی تر هستند مانند فقر و بیکاری، فساد که بنیان کن هستند و آمریکا در مقابل این پدیده ها عدد کوچکی است.اگر این پدیده ها را نتوانیم سامان دهی کنیم باید منتظر هرگونه رفتار و رویدادی در سطح کشور باشیم که همه این مسائل بر می گردد به فساد ساختاری که کشور در آن غرق شده است.

لینک کوتاه : http://www.iranhim.ir/?p=22168

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.