• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
11

نبض تند سرمایه‌گذاری صنعتی

  • کد خبر : 12858
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۸:۱۴
نبض تند سرمایه‌گذاری صنعتی

رویدادهایی که موجب شد تا صدور جواز تاسیس در مردادماه سال جاری به لحاظ تعداد نسبت به سایر ماه‌های گذشته سال جاری جهش چندپله‌ای را تجربه کند؛ به‌طوری که با بررسی روند صدور جواز تاسیس در پنج ماه منتهی به مردادماه به تفکیک ماه می‌توان گفت پنجمین ماه سال جاری رکورددار صدور جواز تاسیس بوده […]

رویدادهایی که موجب شد تا صدور جواز تاسیس در مردادماه سال جاری به لحاظ تعداد نسبت به سایر ماه‌های گذشته سال جاری جهش چندپله‌ای را تجربه کند؛ به‌طوری که با بررسی روند صدور جواز تاسیس در پنج ماه منتهی به مردادماه به تفکیک ماه می‌توان گفت پنجمین ماه سال جاری رکورددار صدور جواز تاسیس بوده است. در کنار رشد درخواست سرمایه‌گذاری صنعتی برای اخذ جواز در مدت زمان مذکور برای اولین بار در سال جاری شاهد رشد پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در کشور نیز بوده‌ایم.

بررسی روند صدور جواز تاسیس بیانگر آن است که در مردادماه بیشترین درخواست برای سرمایه‌گذاری به سه گروه «وسایل نقلیه موتوری، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی و محصولات از لاستیک و پلاستیک» اختصاص داشته است. به‌طوری که در این ماه شاهد رشد دو برابری سرمایه‌ پیش بینی شده برای وسایل نقلیه موتوری، افزایش هشت برابری سرمایه‌ پیش بینی شده برای ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی و رشد سه برابری سرمایه‌گذاری پیش بینی شده برای محصولات از لاستیک و پلاستیک بوده‌ایم.

براساس آمار اعلام شده در پنج ماه منتهی به مرداد سال جاری در مجموع هفت هزار و ۳۳۶ فقره جوازهای تاسیس از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی نزدیک به ۱۴درصد داشته است. سرمایه پیش‌بینی شده برای مجوزهای صادره در این مدت نیز برابر با ۶۷۰ هزار و ۱۷۸ میلیارد ریال بوده که این حجم از سرمایه پیش‌بینی شده نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶/ ۰ درصدی داشته است.

از سوی دیگر با توجه به جوازهای صادره در مجموع ایجاد ۱۶۸ هزار و ۶۵۰ نفر شغل در کشور پیش‌بینی شده است که اشتغال پیش‌بینی شده نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ از لحاظ تعداد رشد ۶/ ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد. براساس آمار اعلام شده در پنج ماه اول سال گذشته ۶هزار و ۴۵۱ فقره جواز تاسیس صنعتی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۶۶۶ هزار و ۱۵۱ میلیارد ریال و همچنین پیش‌بینی اشتغال ۱۴۳ هزار و ۳۸۱ نفر در کشور صادر شده بود.

تفکیک آمار به ماه

با بررسی آمار تفکیکی می‌توان گفت جوازهای تاسیس صادره در فروردین سال جاری برابر با ۷۸۲ فقره بوده است، به گفته برخی از مسوولان وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت تعطیلات فروردین ماه عمده دلیلی است که موجب شده تا در این ماه روند درخواست جواز نسبت به سایر ماه‌ها کمتر باشد؛ در این خصوص می‌توان به جوازهای تاسیس صادره در اردیبهشت ماه اشاره کرد، ‌براساس آمار اعلام شده در این ماه روند درخواست برای سرمایه‌گذاری صنعتی رشدی حدود دوبرابری نسبت به فروردین ماه داشته است و براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مدت در مجموع هزار و ۵۱۳ فقره بوده است.

از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده جوازهای تاسیس صادره در خرداد ماه نیز برابر با هزار و ۵۳۴ فقره بوده که رشد اندکی نسبت به اردیبهشت ماه را تجربه کرده است. اما در تیر ماه اولین ماه تابستان نیز جوازهای تاسیس صادره برابر با هزار و ۵۳۷ فقره بوده که این تعداد در مرداد ماه سال جاری به هزار و ۹۷۰ فقره رسیده است و به این طریق مردادماه توانست رکورددار صدور جواز در اواسط تابستان سال جاری باشد.

پروانه بهره‌برداری صادره

از سوی دیگر بر اساس گزارش عملکرد ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پنج ماه منتهی به مرداد سال جاری در مجموع ۲ هزار و ۲۳۸ فقره پروانه بهره‌برداری در کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی نزدیک به ۹ درصد داشته است. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای اجرایی کردن پروانه‌های بهره‌برداری صادره نیز حدود ۱۱۴ هزار و ۵۸۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سرمایه‌گذاری صورت گرفته رشدی نزدیک به دو درصد داشته است،‌ از سوی دیگر میزان اشتغال محقق شده با توجه به طرح‌هایی که در این مدت راه‌اندازی شده بود نیز برابر با ۳۶ هزار و ۴۰۹ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی بیش از ۲۰ درصد داشته است.

با توجه به آمار اعلام شده می‌توان گفت در پنج ماه اول سال گذشته دو هزار و ۵۹ پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۱۱۲ هزار و ۴۶۷ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی حدود ۳۰ هزار و ۲۹۶ نفر در کشور صادر شده بود.

اما در بخش معدن نیز صدور پروانه‌های اکتشاف در پنج ماه منتهی به مرداد سال جاری از رشد ۳/ ۳۰ درصدی حکایت دارد، پروانه‌های اکتشاف صادره در مدت زمان مشابه سال قبل برابر۳۷۴ فقره بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۸۷ فقره بوده است. همچنین میزان حقوق دولتی وصول شده معادن در اواسط تابستان سال جاری حدود سه هزار و ۴۵۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶/ ۳ برابر شده است. میزان حقوق دولتی وصول شده در پنج ماه اول ۹۵ حدود ۹۷۳ میلیارد ریال بوده است.

وضعیت ماشین‌آلات مشمول معافیت

در کنار جوازهای صادره در مدت زمان موردبررسی آمار اعلام شده درخصوص ماشین‌آلات مشمول معافیت گمرکی نیز در ۵ ماه منتهی به مرداد سال جاری از لحاظ تعداد و ارزش به ترتیب با ۸/ ۱۲ درصد و ۴/ ۵۹ درصد رشد مواجه بوده است. بر اساس این گزارش در پنج ماه اول امسال دو هزار و ۱۰۵ کالا از این دست به ارزش حدود دو هزار و ۷۰۱ میلیون دلار مشمول معافیت‌های گمرکی شد و ماشین‌آلات مشمول این معافیت‌ها در سال گذشته یک هزار و ۸۶۶ فقره به ارزش حدود یک هزار و ۶۹۴ میلیون دلار بوده است.

از سوی دیگر تعداد ماشین‌آلات مستعمل مشمول معافیت گمرکی نیز در ۵ ماه منتهی به مرداد سال جاری رشدی ۴۲ درصدی داشته است. از سوی دیگر در مدت زمان مذکور ۲۶۷ فقره معافیت گمرکی برای ماشین‌آلات مستعمل به ارزش حدود ۱۰۳ میلیون دلار صادر شده است که با توجه به ۱۸۸ فقره ماشین‌آلات مستعمل معافیت‌های گمرکی به ارزش حدود ۹۵ میلیون دلار در مدت مشابه سال ۹۵، از لحاظ تعدادی و ارزشی به ترتیب رشد ۴۲ درصد و ۸/ ۸ درصدی داشته است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=12858

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.