• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
15

زمينه هاي همكاري کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با فعالان بخش خصوصي ايران بررسي شد؛ سهل‌آبادي: ايران دانشگاه فني و حرفه‌اي پناهجويان افغانستاني است

  • کد خبر : 14549
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۵:۴۱
زمينه هاي همكاري کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با فعالان بخش خصوصي ايران بررسي شد؛ سهل‌آبادي: ايران دانشگاه فني و حرفه‌اي پناهجويان افغانستاني است

رييس خانه صنعت،معدن و تجارت ايران با نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در تهران ديدار و گفت‌وگو كرد. به گزارش بازنيوز، سيد عبدالوهاب سهل‌آبادي در ديدار سیوانکا داناپالا گفت: اتاق بازرگاني اصفهان بعد از اتاق تهران بزرگترين اتاق ايران است و در زمينه‌هاي مختلف به‌ويژه جوانان و زنان، فعاليت‌هاي چشمگيري به‌عمل آورده است. […]

رييس خانه صنعت،معدن و تجارت ايران با نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در تهران ديدار و گفت‌وگو كرد.
به گزارش بازنيوز، سيد عبدالوهاب سهل‌آبادي در ديدار سیوانکا داناپالا گفت: اتاق بازرگاني اصفهان بعد از اتاق تهران بزرگترين اتاق ايران است و در زمينه‌هاي مختلف به‌ويژه جوانان و زنان، فعاليت‌هاي چشمگيري به‌عمل آورده است. اين تلاش‌ها به‌گونه‌اي است كه اتاق اصفهان جزءچهار اتاق برتر بازرگاني جهان نيز شناخته مي‌شود.
سهل آبادي معتقد است ايده‌هاي پياده شده در اين اتاق مي‌تواند زير بناي همكاري و تبادل تجارب بين كميسارياي عالي و شوراهاي عالي جوانان و بانوان قرار گيرد.
وي در ادامه افزود:افرادي كه در ايران به عنوان پناهندگان و مهاجران افغانستاني شناخته مي‌شوند به نوعي به دانشگاه وارد شدند و مهارت‌هاي تخصصي و فني را به خوبي فراگرفتند،درحالي كه در كشورشان، كمتر زمينه فني و تخصص وجود داشت و امروز شاهديم آنان كارهاي فني و صنعتي را به خوبي فراگرفته‌اند و هنرمندانه انجام مي‌دهند.
رييس اتاق بازرگاني اصفهان تصريح كرد: در اين سال‌هاي طولاني، پناهجويان افغانستاني در ايران و به‌ويژه در اصفهان كه شهر هنر و صنعت ايران است، در ميدان بزرگي از آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي درگير شدند.
وي گفت: پناهندگان افغانستاني، ضمن يادگيري فن و هنر، حق الزحمه دريافت كردند و هيچ هزينه‌اي براي آموزش پرداخت نكردند،از اين‌رو کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بايد جامعه جهاني را از تلاش‌هاي ايران براي ارتقاي سطح سواد و مهارت‌هاي فني و حرفه‌اي پناهندگان افغانستاني مقيم ايران مطلع كند.
وي به توصيه‌هاي موكد مقام معظم رهبري در حمايت و پشتيباني ملت و دولت ايران از مهاجران افغانستاني اشاره كرد و گفت: با وجود برخي تبعات ناگوار اجتماعي و امنيتي حضورپناهجويان در هر كشوري، شاهد هستيم در اين سال‌ها؛ مردم و مسئولان ايران مهاجران افغانستاني را با مداراي زيادي در ميان خود پذيرفته‌اند و پناه دادند.
وي در پايان سخنان خود اظهار اميدواري كردبا وجود آمار بالاي پناهجويان خارجي در استان اصفهان و شاخص‌هاي حرفه‌اي اتاق بازرگاني، زمينه هاي همكاري مشترك افزايش يابد.
نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نيز در اين ديدار خود را به عنوان سفير و حامل پيام انسان‌دوستي وخيرخواهي ملت و دولت ايران خواند كه دستاوردها و اقدام‌های بي‌نظير كشورمان را در سال‌هاي طولاني حضور پناهجويان و مهاجران خارجي، به همه دنيا معرفي كند.
سیوانکا داناپالا سخنان سيدعبدالوهاب سهل‌آبادي را مورد تاييد قرار داد و تصريح كرد: در زمان جنگ و به هنگام ورود آوارگان افغانستاني به ايران، تنها شش درصد آنان از سواد برخوردار بودند در حالي كه در سايه تلاش‌هاي جمهوري اسلامي، اكنون بالغ بر ٦٠ درصد مهاجران افغانستاني مقيم ايران باسواد هستند.
به گفته وي، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد حدود ٣٢سال است كه در ايران حضور دارد و با اداره اتباع خارجي وزارت كشور همكاري مي‌كند.
داناپالا به ايده فعاليت‌هاي جامعه‌نگر درحمايت از مهاجران و پناهندگان اشاره كرد و در اين راستا بر دستيابي به نقاط مشترك همكاري در فعاليت‌هاي بشر دوستانه و كارآفريني تاكيد كرد.
وي افزود: پروژه گردشگري هزار چشمه سميرم اصفهان تجربه موفقي از اين نوع همكاري‌هاي مشترك براي اهداف توامان بشر دوستانه و كارآفريني است.
اين نماينده سازمان ملل همچنين، همكاري با جامعه توليد و صنعت استان اصفهان را باعث افتخار سازمان ملل خواند و با ابزار خوشحالي از تحت پوشش قرار دادن افراد آسيب‌پذير خارجي در مجموعه آرشاك، اين فعاليت‌هاي انسان‌دوستانه را تولد يك پروژه جامعه‌نگر‌ حمايتي با همكاري مشترك بخش خصوصي، اداره اتباع خارجي استانداري و كميسارياي عالي پناهندگان اعلام كرد.
داناپالا  افزود: تا پيش از اين در سازمان ملل، عادت اين بود كه به دولت‌ها براي جذب منايع مالي و حمايت اتكا شود، اما از زمان كوفي‌عنان اين رويكرد اتخاذ شد كه بايد به بخش خصوصي به همان جديت دولت‌ها نگاه كنيم.
وي ‌هم‌فكري با نمايندگان بخش خصوصي اصفهان را براي كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل الگويي بين‌المللي در تعامل با بخش خصوصي دانست و اين همكاري‌ها و ارتباط را اولين تجربه كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل در تهران براي همكاري‌هاي مشترك با بخش خصوصي ايران توصيف نمود.
داناپالا اظهار اميدواري كرد اين تجربه را در كشور چين به عنوان محل ماموريت جديد خود در پيش گيرد.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرين استانداری اصفهان در اين ديدارگفت: در استان اصفهان نزديك به ١٧٠هزار نفر از مهاجران و اتباع خارجی سكونت دارند. عمده اتباع خارجی استان، افغانستانی و حدود ١٢٠٠
نفر نیز از کشور عراق هستند.
مهدی سلیمانی درخصوص همكاري‌هاي استانداري اصفهان با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در تهران اضافه کرد: در حوزه مهاجران قانونی خدمات آموزشی، بهداشتی و حمایتی مختلف با کمک سازمان‌های بین‌المللی انجام می‌شود که بخش بسیار کوچکی از کمک‌ها را پرداخت می‌کنند؛ اما عمده هزینه‌ها بر دوش دولت جمهوری اسلامی ایران است.
این مقام مسئول در استانداری اصفهان، اظهار داشت: هم‌اكنون به كمك اين کمیساریای عالی در حال تجهيز سومين مدرسه و دو مركز بهداشتي براي مهاجران و اتباع خارجي در استان اصفهان هستيم.
سلیمانی در پایان درخصوص بهرمندی اتباع از دیگر خدمات نیز افزود: بیش از٢٠هزار تبعه خارجی در اصفهان دفترچه بیمه سلامت دارند و می‌توانند از خدمات بهداشتی و درمانی در مراکز دولتی بهره‌مند شوند.
لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=14549

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.