• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل اخبار 7188اخبار امروز : 0
11

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:صادرات راهکار رفع مشکلات توليد

  • کد خبر : 20579
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:صادرات راهکار رفع مشکلات توليد

آرمان خالقي، عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» با اشاره به مشکلات پيش روي واحدهاي صنعتي کوچک و متوسط مي‌گويد: مشکل امروز صنعت، فقط منابع مالي و نقدينگي و حتي زيرساخت‌ها نيست و نمي‌توان گفت مشکل اصلي توليد نبود زيرساخت يا منابع مالي است. در حقيقت، […]

آرمان خالقي، عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» با اشاره به مشکلات پيش روي واحدهاي صنعتي کوچک و متوسط مي‌گويد: مشکل امروز صنعت، فقط منابع مالي و نقدينگي و حتي زيرساخت‌ها نيست و نمي‌توان گفت مشکل اصلي توليد نبود زيرساخت يا منابع مالي است. در حقيقت، مشکل اصلي توليد نبود مديريت است به عنوان مثال، چرا يک واحد توليدي اکنون تعطيل است و عامل آن را نبود بازار و سرمايه در گردش عنوان مي‌کند اما واحدهاي ديگري هستند که علاوه‌بر فروش در بازارهاي داخلي به کشورهاي ديگر نيز صادرات دارند.
اين کارشناس اقتصادي و فعال صنعتي در بخش ديگري از صحبت‌هايش ادامه داد: در حقيقت، سوءمديريت است که مشکل سرمايه در گردش ايجاد مي‌کند. سوءمديريت است که نرخ تمام‌شده رقابتي نمي‌شود و محصولي در بازار فروخته نمي‌شود. اگر روش‌هاي نوين مديريتي بر بيشتر واحدهاي صنعتي حاکم شود بسياري از مشکلات حل مي‌شود.
خالقي در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون تامين مالي محدود به بازار پول نيست زيرا نرخ سود تسهيلات توجيه اقتصادي ندارد در حالي که روش‌هاي مختلف تامين مالي نيز وجود دارد. بايد از ظرفيت‌هاي بازار سرمايه در تامين مالي صنايع کوچک و متوسط نيز بهره برد. در واقع، بايد صنايع کوچک و متوسط از اتکا به بازار پول خارج شده و به سمت بازار سرمايه حرکت کنند چراکه نرخ سود آن کمتر و توجيه اقتصادي آن براي صنايع کوچک و متوسط بالاتر است. اين عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: صاحبان صنايع کوچک و متوسط در بازاريابي و صادرات داراي ضعف هستند و شناخت کافي ندارند. بنابراين، بايد در قالب شرکت‌هاي مديريت صادرات و کنسرسيوم‌ها به صادرات بپردازند. فروش مشترک صنايع کوچک و متوسط در توسعه فروش آنها و تکميل سبد محصولات نقش مهم و اساسي دارد. مي‌توان در قالب کنسرسيوم‌ها و شبکه‌هاي فروش به تکميل ظرفيت پرداخت تا بتوانيم اين نقايص را برطرف کرد زيرا صنايع کوچک و متوسط از نظر ظرفيت و تنوع محصول، سبد کاملي ندارند و در بازارهاي صادراتي آسيب‌پذير مي‌شوند در صورتي که در کنسرسيوم‌ها و شرکت‌هاي مديريت صادرات مي‌توانند کنار هم قرار گرفته و سبد محصولات خود را کامل کنند، به طوري که رسوخ در بازار، بازارسازي، شرکت در نمايشگاه‌ها، تکميل سبد محصولات در فروش با بهره‌گيري از توان کنسرسيوم‌ها هدف‌گذاري شده است. خالقي در پايان با اشاره به تحريم‌هاي جديد اقتصادي عليه ايران يادآور شد: درست است که تحريم‌هاي آمريکا ممکن است مشکلاتي را براي واحدهاي توليدي کشور ايجاد کند، اما مهمترين مشکل ما خودتحريمي‌و سوءمديريت است که مشکل تحريم‌ها را مضاعف مي‌کند. اگر کيفيت توليدات بنگاه‌هاي ما به حدي برسد که بتوانند صادرات‌محور شوند، با بازاريابي درست مي‌توان اميدوار بود که تاثير تحريم‌ها در اين بخش از اقتصاد به کمترين ميزان برسد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=20579

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.