• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 7188اخبار امروز : 0
14

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: نرخ ارز همان ۴ سال گذشته باید افزوده می شد

  • کد خبر : 21004
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۹:۴۵
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: نرخ ارز همان ۴ سال گذشته باید افزوده می شد

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع نظارت بر واردات کالاهای اساسی و ساختار نامناسب اقتصادی و با حضور حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و دکتر آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران روانه آنتن شد. آرمان خالقی در گفتگو با رادیو گفت […]

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع نظارت بر واردات کالاهای اساسی و ساختار نامناسب اقتصادی و با حضور حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و دکتر آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران روانه آنتن شد.

آرمان خالقی در گفتگو با رادیو گفت و گو با تاکید بر اینکه نیاز به یک سیستم واحد نظارتی برای مدیریت واردات کالاهای اساسی وجود دارد، به ریشه های شکل گیری مشکل اشاره کرد و گفت: آنچه ما را به بحران ارزی دچار کرد، این بود که در طول سال های گذشته اجازه ندادیم قیمت ارز پا به پای تورم اصلاح و به روز شود. در حقیقت یک فنر را فشرده و ناگهان رها کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که در دولت یازدهم تورم شیب نزولی داشت و بنابراین نیاز به افزایش قیمت ارز نبود، اظهار کرد: تورم شیب نزولی داشت اما یک عدد تورمی وجود داشت و در سال های قبل نیز همین مقدار تورم وجود داشت اما نرخ ارز تثبیت شده بود که این مسئله بدون توجه به نرخ تورم باعث افزایش قیمت دلار خواهد شد.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان کرد: در چهار سال گذشته نرخ ارز باید ۴۰ درصد افزایش پیدا می کرد و اگر این افزایش به مرور ایجاد می شد، مردم نیز می دانستند وضعیت شان چیست و کارگرها و کارمندان نیز حقوق متناسب با افزایش نرخ ارز داشتند و همه خودشان را با شرایط تطبیق می دادند.

وی با اشاره به وضع موجود ادامه داد: امروز با افزایش ناگهانی قیمت ارز، با فشار ناگهانی روبرو شدیم که قدرت خرید مردم و بنگاه های اقتصادی لطمه خورده است زیرا بنگاه ها برای کارکردن نیاز به نقدینگی جهت تامین ماده اولیه دارند.

همچنین حمید گرمابی در آغاز این مصاحبه با اشاره به اینکه سیستم های نظارتی هر کدام از وزارت خانه ها و سازمان ها به گونه طراحی شده اند که اغلب کارها از طریق اینترنت قابل انجام هستند، گفت: البته این سیستم ها به صورت جزیره ای عمل می کنند و به یکدیگر متصل نشده اند و وزارت ارتباطات سعی می کند این سیستم ها را به یکدیگر متصل کند و کل سازمان ها و وزارت خانه ها تحت یک سیستم یکپارچه به یکدیگر متصل باشند و هر وزارت خانه ای بتواند از وزارت خانه دیگر اطلاعات بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: اگر اتصال سیستم های وزارت خانه ها صورت بگیرد نظارت بر عملکرد اقتصادی خیلی راحت تر خواهد بود. البته در حال حاضر نیز امکان کنترل وجود دارد و می توان مشخص کرد کالایی که سفارش داده شده است، ارز آن به چه ترتیب تخصیص داده شده است و نهایتا به دست چه کسانی رسیده است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=21004

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.