• امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
کل اخبار 7197اخبار امروز : 0
12

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:بازهم پای مافیا در میان است؛ سم وارداتی نتیجه معکوس دارد

  • کد خبر : 31291
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۹:۱۵
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:بازهم پای مافیا در میان است؛ سم وارداتی نتیجه معکوس دارد

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه دولت یکباره ۳۰۰ کارخانه تولید کننده کود را در کشور به تعطیلی کشانده است، مافیای سم وارداتی را موجب بی اثر بودن این محصولات در حوزه کشاورزی دانست. آرمان خالقی با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه “حجره” رادیو گفت‌وگو، با بیان اینکه […]

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه دولت یکباره ۳۰۰ کارخانه تولید کننده کود را در کشور به تعطیلی کشانده است، مافیای سم وارداتی را موجب بی اثر بودن این محصولات در حوزه کشاورزی دانست.

آرمان خالقی با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه “حجره” رادیو گفت‌وگو، با بیان اینکه مشکلات ما را به فکر معضلی به نام تحریم داخلی می اندازد که ناشی از توجیه نبودن دستگاه های ذی ربط است، گفت: در این راستا سرعت عمل باید بالا رفته و بروکراسی اداری رفع شود.
وی در عین حال رفتاری چابک و هوشمندانه را برای تامین نیازهای مردم از ضروریات کنونی دانست و افزود: تامین نهاده و سبد اصلی خانوار، معیشت و امنیت اقتصادی را متاثر کرده و شوخی بردار هم نیست و دقیقا به تاب آوری اقتصاد باز می گردد.
خالقی با اشاره به اینکه بایستی در برابر تلاش [دشمنان داخلی و خارجی] که در جهت به زمین زدن اقتصاد کشورمان می کوشند، بایستیم و یک رفتار هوشمندانه داشته باشیم، گفت: در شرایط غیر معمول کنونی، افق دید را باید به نقاط دور دست افکند. در شرایط کنونی نمی توان امروز سفارش داد و هفته آتی در بنادر کالا را تحویل گرفت.
وی با اشاره به مشکلات پیش روی نقل و انتقال پول اظهار کرد: مبادلات پولی بین کشورها، طول زمان خرید و واردات کالا را بالا برده است و لذا برنامه ریزی ها باید تا ۶ماه آینده را بنگرد تا در تامین کالای مورد نیاز مردم با مشکل روبرو نشویم.
خالقی تصریح کرد: گاه بخشنامه هایی یک شبه [از سوی دولت] صادر می شود و تمام بافته های صادرکننده و فعال اقتصادی را پنبه می کند و قاعدتا نمی توان با چنین تصمیماتی، تجار بی شماری را متاثر کرد و سپس تاثیرات [منفی] آن را در بازار مشاهده نمود.
این عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران افزود: زنجیره ای از تولیدات محصولات کشاورزی، واردات نهاده و تولید خوراک دام و طیور و طی مسیر خروجی تولید این واحدها، به سمت صنایعِ تبدیلی و رسیدن به مصرف کننده باید در یک صورت کلی دیده شود.
خالقی با بیان اینکه دولت در زمان تصمیم گیری باید از ذی نفعان مشورت بگیرد، گفت: در زمان تصمیم ارزی درباره مرغ باید تولید کننده خوراک دام و طیور و مرغداران گوشتی و تخم گذار را هم دعوت و با آنان صحبت کرد ولی دولت در تصمیمات فقط یک بخش را در نظر می گیرد.
وی ادامه داد: شخصا با تشکل ها در ارتباط هستم و می بینم که همواره اعتراض دارند که با آن ها مشورتی صورت نمی گیرد. پس اینکه دولت تشکل ها را صرفا بعنوان زینت المجلس در نظر گیرد و کار خود را انجام دهد فقط برای خاموش کردن صدای تشکل هاست.
خالقی افزود: تصمیمات باید از نوع سخنان کارشناسی این تشکل ها باشد چراکه این تولید کننده ها دستی بر آتش دارند و آینده را می بینند. وقتی دولت قیمت نهادده را تعیین می کند، در مقابل اجازه گران کردن محصول را نمی دهد.
وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی بدلیل تغییر مدیریت های کلان دچار تحول بوده و در نقطه ای که باید تصمیم درست می گرفتیم، فاقد مدیر ارشد بود. در وزارت صمت نیز مسیر به همین منوال طی می شود. ماه ها فاقد وزیر صمت هستیم که منجر به اثرات تصمیمات سو و هزینه بالا برای کشور می شود.
خالقی با انتقاد از اینکه ما به ازای ممنوعیت ورود کود و سم به کشور، کاری برای تولید کننده ها صورت نگرفته و اجازه فعالیت به آن ها داده نشده، افزود: دولت یکباره ۳۰۰ کارخانه تولید کننده کود را در کشور به تعطیلی کشاند پس امروز تولید کننده ای نداریم که نیازهای کشو را مرتفع کند.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: وجود مافیای سم که اصرار دارند محصول از فلان کشور و فلان کارخانه وارد شود، باعث شده حتی این سم وارداتی، اثر بخشی لازم را نداشته و این دخالت های دولتی، موجب آسیب رسیدن به بخش های جزئی کشاورزی تا حوزه کلان است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=31291

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.