• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
5

سازمان امور مالیاتی از نظام جامع مالیاتی پیروی كند

  • کد خبر : 42437
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
سازمان امور مالیاتی از نظام جامع مالیاتی پیروی كند
آرمان خالقی در مصاحبه با رادیو گفت وگو تأكید كرد: سازمان امور مالیاتی باید از نظام جامع مالیاتی پیروی كند.

آرمان خالقی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو اظهار كرد: هدف و آرزوی دولت این است كه خودش را از بودجه نفتی دور كند و به همین دلیل هم روی درآمدهای مالیاتی تأكید زیادی دارد اما سوال اینجاست كه افزایش سهم بودجه در درآمدهای دولت به چه ترتیبی خواهد بود.

وی افزود: وقتی به جای اینكه سراغ مودیانی برویم كه فرار مالیاتی دارند و یا زیرپله‌ای فعالیت می‌كنند و كالای قاچاق وارد كشور می‌كنند به سراغ فعالان شناسنامه دار می‌رویم مسلماً انگیزه كافی برای فعالیت‌های اقتصادی را نخواهند داشت.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تأكید بر اینكه سازمان امور مالیاتی باید از نظام جامع مالیاتی پیروی كند گفت: اگر سازمان امور مالیاتی از هر كسی كه فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد مالیات حقه را اخذ كند هم درآمد مالیاتی افزایش پیدا خواهد كرد و هم بخش فسادزای اقتصاد به حدأقل می‌رسد.

خالقی اظهار كرد: اگر مالیات بر ارزش افزوده كل زنجیره ارزش را دربرمی گرفت بحث مهم و اساسی شفافیت اقتصادی زودتر محقق شده بود.

وی قوانین و مقررات موجود و روش‌های غلط در اخذ مالیات را عامل ناكارآمدی نظام مالیاتی و در نتیجه فرار مالیاتی دانست و گفت: سازمان امور مالیاتی باید هزینه كرد مالیات‌های اخذ شده را شفاف سازی كند تا مردم اثر مالیاتی كه پرداخت می‌كنند را در زندگی خود احساس كنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران كارآمد شدن و بهره ور تر شدن دولت را ضروری دانست و اظهار كرد: در یك دولت و حكمرانی مطلوب، هر چقدر كه كسب و كارها رونق بیشتری پیدا كنند درآمد دولت هم افزایش می‌یابد و مردم هم خدمات بهتری می‌گیرند.

خالقی با تأكید بر اینكه قوانین نباید تفسیر پذیر باشند گفت: وقتی قانون مالیاتی وضع می‌شود برای اجرا باید همه با هم یكسان باشند و فرهنگ مالیاتی هم تقویت شود.

 

افزایش نرخ تعرفه خدمات دولتی در بودجه تورم زاست

ابراهیم بهادرانی افزایش نرخ تعرفه خدمات دولتی در لایحه بودجه را یك نقص و تورم زا دانست و گفت: در حال حاضر صادرات كشور از نظر ارزش ۹ درصد افت پیدا كرده و از طرف دیگر، استرداد عوارض صادراتی سخت تر شده است.

دكتر ابراهیم بهادرانی مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو اظهار كرد: وظیفه دولت در بعد اقتصادی ایجاد زیربناهای لازم برای فعالیت‌های اقتصادی است.

وی افزود: سیاست گذاری‌ها باید بگونه‌ای باشد كه كار را برای كارآفرینان تسهیل كند تا مردم در بخش‌های اقتصادی مورد نظر دولت سرمایه گذاری كنند.

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران با تأكید بر اینكه اصلاح قوانین مالیاتی باید به درستی انجام شود گفت: منبع و پایه مالیاتی باید به درستی تعریف شود و نرخ مالیات مترتب بر آن نیز حتماً باید برای كارآفرینان مشخص باشد و ابهامی در سیاست گذاری و قانون گذاری نباشد.

بهادرانی خاطرنشان كرد: بخشی از هزینه‌های دولت از طریق بودجه تأمین می‌شود و البته تحقق این بخش از بودجه هم نیاز به شكوفایی و رشد اقتصاد دارد.

وی با بیان اینكه سهم درآمد مالیاتی از منابع عمومی دولت ۴۵,۵ درصد است و امسال به حدود ۶۰ درصد رسیده گفت: اینگونه افزایش دادن‌ها نه تنها ما را به مسیر اصلی هدایت نمی‌كند بلكه چالش‌هایی را هم ایجاد می‌كند.

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینكه بیشترین بخشی كه فرار مالیاتی دارد اشخاص هستند اظهار كرد: همه شعار دولت این است كه جلوی فرار مالیاتی را بگیرد اما باید نشانه‌های آن هم در بودجه دیده شود.

بهادرانی تصریح كرد: اگر قرار است جلوی فرار مالیاتی گرفته شود نمی‌توان فضای كسب و كار را سفت و سخت كرد بلكه باید فضا را تسهیل و جامعه هدف را در ارتباط با جلوگیری از فرار مالیاتی مشخص كنیم تا افراد كار خود را به درستی انجام دهند و مالیات هم بپردازند.

وی افزود: ستاد مبارزه با قاچاق كالا میزان قاچاق كالا را ۱۵میلیارد دلار اعلام كرده كه این نشان می‌دهد قوانین ما مشكل دارند بنابراین باید روی این قضایا و مخصوصاً اصلاح قوانین كار بیشتری انجام دهیم.

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران افزایش نرخ تعرفه خدمات دولتی در لایحه بودجه را یك نقص و تورم زا دانست و گفت: در حال حاضر صادرات كشور از نظر ارزش ۹ درصد افت پیدا كرده و از طرف دیگر، استرداد عوارض صادراتی سخت تر شده است.

بهادرانی با اذعان به فضای مغشوش كسب و كار در كشور اظهار كرد: هدف قانون بودجه، رشد اقتصادی ۷ درصد و رسیدن به تورم ۳۰ درصد تا پایان سال بود و مالیات تولید هم امسال ۱۸ درصد بود اما در بودجه امسال هیچ اثری از تبدیل ۲۵ درصد به ۱۸ درصد نیست.

نظام مالیاتی باید با فضای اقتصاد مملكت همسو باشد

پیمان دارابیان در مصاحبه با رادیو گفت وگو تأكید كرد: نظام مالیاتی باید با فضای اقتصاد مملكت همسو باشد.

پیمان دارابیان مشاور امور مالیاتی و مدیرعامل موسسه آموزشی اتاق تهران در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو اظهار كرد: نظام مالیاتی باید با فضای اقتصاد مملكت همسو باشد.

وی افزود: بر اساس دانش مالیاتی و متون بین المللی مالیاتی معتبر، نظام مالیاتی كشور باید دارای یك درك صحیح از فضای اقتصادی كشور باشد كمااینكه نظام امور مالیاتی در كشور ما هم در حال پیشرفت است اما در سایر ابعاد اقتصادی دیده نمی‌شود.

مدیرعامل موسسه آموزشی اتاق تهران تأكید كرد: سازمان امور مالیاتی باید با جدیت درخصوص هزینه كرد مالیات‌هایی كه از مردم و فعالان اقتصادی ستانده می‌شود شفاف سازی كند چون وقتی یك شائبه در ذهن مردم ایجاد می‌شود می‌تواند ضد فرهنگ مالیاتی عمل كند.

دارابیان ادامه داد: شائبه‌ای كه الان در ذهن مردم ایجاد شده این است كه مالیات صرفاً مصروف هزینه‌های ساختار دولت می‌شود و به مصرف خود ملت نمی‌رسد درصورتیكه مالیات حقوق عامه ملت است و سازمان هم باید این شائبه را با شفاف سازی برطرف كند.

وی افزود: قانون مالیات بر ارزش افزوده باید به گونه‌ای اصلاح شود كه هزینه تمكین از قانون كاهش پیدا كند و هزینه عدم تمكین افزایش یابد.

مدیرعامل موسسه آموزشی اتاق تهران تصریح كرد: ما نمی‌توانیم از عامه مردم و فعالان اقتصادی و مدیران شركتها توقع كنیم كه الزاماً قانون بودجه را بخوانند و درك كنند چون برای فرهنگ سازی باید كلاس و دوره‌های آموزشی برگزار شود كه اتاق به سهم خودش عمل می‌كند اما قدرت و امكانات اتاق بازرگانی در خصوص فرهنگ سازی مالیاتی محدود است.

وی با بیان اینكه نظام مالیاتی كشور از قانون نویسی شروع می‌شود و علت اصلی فرار مالیاتی در قانون نویسی است گفت: خیلی از نمایندگان تخصص قانون نویسی ندارند و تخصص آنها بسیار انحصاری است و به همین دلیل هم قوانین ما تفسیر پذیر هستند و به نظر می‌رسد كه باید روی قانون نویسی تجدید نظر كنیم.

دارابیان مطرح كرد: نظام دادرسی مالیاتی باید از نظام بازرسی مستقل شود چون تشكیل مركز دادرسی مالیاتی در عمل كمكی به این مورد (دادرسی مالیاتی) نكرده است.

مدیرعامل موسسه آموزشی اتاق تهران گفت: ۹۷ میلیارد دلار فرار سرمایه طی ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد كه فضای كسب و كار و تولید در ایران فضای مناسبی نیست.

 

 

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=42437
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : http://seda.ir/sh/?5107504
  • 173 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.