• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 7182اخبار امروز : 4
4

رسانه‌ها بازوی پر توان بخش خصوصی برای اعتماد‌سازی به تولید ملی

  • کد خبر : 42376
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
رسانه‌ها بازوی پر توان بخش خصوصی برای اعتماد‌سازی به تولید ملی
نشست هم‌اندیشی و سیاستگذاری بیست‌ویکمین جشنواره تولید ملی، افتخار ملی با اصحاب رسانه با حضورمهندس محمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت، دکتر آرمان خالقی قائم‌مقام دبیر کل خانه صمت و محمد‌علی ملایی دبیر جشنواره تولید ملی،افتخار ملی به همت روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی و سیاستگذاری بیست‌ویکمین جشنواره تولید ملی، افتخار ملی با اصحاب رسانه با حضورمهندس محمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت، دکتر آرمان خالقی قائم‌مقام دبیر کل خانه صمت و محمد‌علی ملایی دبیر جشنواره تولید ملی،افتخار ملی به همت روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

دکتر آرمان خالقی در ابتدا با تاکید بر اینکه همواره به قدرت قلم رسانه ها باور داشته و همواره به دنبال تغییر نگاه در نشست‌های یکطرفه که در آنها تنها به ارائه آمار و اخبار اکتفا می‌شد، بودیم گفت: هدف ما این است که از دانش و تجربه اهالی رسانه در زمینه ارائه اطلاعات و آگاهی‌بخشی درباره پیشرفت‌ها و چالش‌های تولیدات داخلی و ملی به مردم استفاده کنیم. به دنبال شنیدن انتقادات و شناخت موضوعات جدیدتر در حوزه تشکل‌های بخش خصوصی هستیم.
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت با بیان اینکه ما در خانه صنعت درصدد افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور هستیم اظهار کرد: ما باید با کمک رسانه‌‌ها در جهت افزایش تصمیم‌گیری بخش خصوصی در اقتصاد کشور وارد عمل شویم و در این راستا به کمک رسانه‌ها احتیاج داریم.
وی افزود: سه رکن اساسی اقتصاد در قانون اساسی دولت، بخش خصوصی، و تعاونی‌ها هستند. بخش خصوصی باید به جایگاه اصلی خود در اقتصاد برسد. براساس آنچه که در ماده ۲۴ معروف آمده است، دولت موظف است در تمامی بخشنامه‌ها ابتدا نظر بخش خصوصی و تشکل‌های اصلی آن را بشنود و براساس آنها تصمیم‌گیری کند، اما در عمل این مهم اتفاق نیفتاده است. سوال این است که آیا خود مجلس که این قانون را تصویب کرده است، آن را رعایت می‌کند؟

مرتضوی دبیرکل خانه صمت گفت: متخصصان جهت‌دهی به اذهان عمومی مردم رسانه‌ها هستند؛ بنابراین ما احتیاج داریم با کمک ‌رسانه‌ها اعتماد به تولید داخلی و فراگیر کردن استفاده مردم از تولیدات داخلی را بهبود بخشیم. در حال حاضر شاهد حمایت لازم و کافی از تولید داخلی نیستیم و مانند پروژه‌ای است که مهجور مانده است. در سال‌های گذشته تعصب ملی برای حمایت از تولید داخلی پررنگ‌تر بوده و رسانه‌ها با تولیدکنندگان همفکری بهتری داشتند.وی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف صنعتی، تولیدات داخلی قابلیت رقابت با نمونه خارجی را دارند و قیمت آنها نیز مقرون‌به‌صرفه‌تر است. مردم باید متقاعد شوند که جنس ایرانی ارزش خرید دارد و آن را بخرند نه اینکه فقط از روی تعصب ملی جنس داخلی را انتخاب کنند. برای دست‌یابی به این هدف با کمک‌ رسانه‌ها باید موجی ایجاد شود تا شناخت بهتری نسبت به این تولیدات برای مردم به‌وجود بیاوریم.

وی افزود: مدتی است که بحث حمایت از تولید داخلی در رسانه‌ها کمرنگ شده در حالیکه در گذشته رسانه ها با ما همراه‌تر بودند اما این روند تضعیف شده که بدون شک در این راستا مشکلی هم از جانب ما مطرح بوده است.
دبیرکل خانه صنعت ایران تصریح کرد: امروز ما در صنعت شیرینی و شکلات، مواد شوینده، تولیدات غذایی، صنعت رنگ و فولاد تولیدات خوبی داریم و به طور واقع حرف برای گفتن داریم اما متاسفانه به اهداف خود نرسیدیم.
وی خاطرنشان کرد: معتقدیم که مردم باید نسبت به خرید کالای ایرانی قانع شوند از این رو ما باید به کمک رسانه‌ها در جهت حرکت مردم به سمت خرید کالای ایرانی وارد عمل شویم.
دبیرکل خانه صنعت ایران با بیان اینکه ما باید در بازارهای کشورهای همسایه و جهان از جمله چین، پاکستان و روسیه تمرکز کنیم گفت: عراق یکی از کشورهایی است که ما معتقد هستیم با توجه به سیاست‌های مالی که در این کشور حاکم است روابط ما باید با آنها تداوم پیدا کند.
ملایی دبیر جشنواره نیز مواردی را درباره این جشنواره مطرح کرد و گفت: این جشنواره مهم تریبونی است برای بیان دغدغه‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی تولید ملی. هر سال منتخبان حوزه‌های مختلف در صنایع کوچک، بزرگ و متوسط براساس معیارهایی همچون توسعه صادرات، فناوری، و رشد نسبت به سال قبل انتخاب می‌شوند. تلاش ما بر این است که دغدغه‌های تولید داخلی در کنار افتخارهای به‌دست آمده توسط تولیدکنندگان داخلی دیده شوند. مردم ما در مورد پیشرفت‌های این حوزه آگاهی لازم را ندارند و نقش رسانه اینجا پررنگ می‌شود. در شرایط اقتصادی کنونی، معرفی منتخبان نه‌تنها برای تولیدکنندگان ایجاد دلگرمی می‌کند، بلکه در نهایت «جی‌دی‌پی» کشور را بالا برده و باعث شکوفایی اقتصادی خواهد شد.

با کاهش ارزش پول ملی در حال عقبگرد هستیم

پس از این سخنان، خبرنگاران در جهت همفکری به بیان نکات موردنظر خود پرداختند. از جمله نکات مطرح‌شده توسط ایشان نبود کیفیت لازم در برخی تولیدات داخلی، عدم به‌کارگیری روش‌های بازاریابی نوین، تکیه صادرات بر کشورهای همسایه و نبود بازار گسترده بود. مرتضوی با اشاره به موارد مطرح‌شده، گفت: حمایت از صنعت و بخش خصوصی به برخی شاخه‌ها محدود شده و این حمایت نیز اغلب با دخالت همراه است. برای مثال با اختصاص ارز ارزان‌قیمت به برخی صنایع بازار را دستکاری کرده و از حالت عادی خارج می‌کنند. وی بهترین حمایت از صنعت را آگاه شدن مردم از پیشرفت‌های صنعتی با اخبار واقعی و به دور از پروپاگاندا دانست و افزود: با کاهش ارزش پول ملی مدام در حال عقبگرد هستیم و نمی‌توانیم کار اضافه‌ای انجام دهیم، زیرا همواره در حال رفع کسری مالی هستیم.
وی در مورد محدود شدن صادرات به بازارهای کشورهای همسایه نیز گفت: اتفاقا تمرکز بر بازارهای کشورهای اطراف کار کاملا درستی است، زیرا این کشورها ظرفیت‌های زیادی دارند. پاکستان، عراق، چین و… اقتصادهای در حال رشد دارند و خریداران خوبی برای صنایع ما هستند.

استراتژی بلندمدت نداریم

خالقی در ادامه افزود: متاسفانه در کشور استراتژی طولانی‌مدت نداریم و راهبردهایی هم که نوشته می‌شوند به حالت اجرایی در نمی‌آیند. در صنایع برق، نفت و کشاورزی شاهد این هستیم که عملا هیچ‌گونه راهبردی وجود ندارد. در این صورت بنگاه‌های اقتصادی خرد نمی‌توانند استراتژی موثر و طولانی‌مدت داشته باشند. حرف واقعی مصرف‌کننده و نیاز وی از طریق این‌گونه جلسات می‌تواند به تولیدکنندگان منتقل شود. در حوزه صنعت و تولید نباید از معضلاتی همچون تحریم‌ها، مشکلات مبادلات پولی با دنیا، مشکلات حمل و بسیاری سختی‌های دیگر غافل شد.
لازم به ذکر است:بیست‌ویکمین جشنواره «تولید ملی-افتخار ملی» مانند سال‌های گذشته با حضور و سخنرانی مقام‌های عالی‌رتبه همراه با تقدیر از مدیران واحدهای برتر صنعتی و تولیدی کشور، ۳۰ بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا‌و‌سیما برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=42376
  • نویسنده : نازنین کاوه
  • منبع : https://eghtesadsabzonline.ir/
  • 269 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.