• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
9

رئیس کنفدراسیون صادرات؛ گره استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات باز نشد

  • کد خبر : 14427
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۸:۴۹
رئیس کنفدراسیون صادرات؛ گره استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات باز نشد

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: علیرغم وعده های دولت، گره استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات باز نشد. به گزارش خبرنگار مهر، محمد لاهوتی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: در شانزده گروه کالایی، هفده شرکت شناسایی شده که صادرکننده نمونه هستند و سه شرکت نیز شایسته تقدیر شناخته شده اند؛ این در حالی […]

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: علیرغم وعده های دولت، گره استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات باز نشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد لاهوتی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: در شانزده گروه کالایی، هفده شرکت شناسایی شده که صادرکننده نمونه هستند و سه شرکت نیز شایسته تقدیر شناخته شده اند؛ این در حالی است که ملاک ورود شرکتها در پروسه انتخاب نیز، عضویت در تشکل ها و رسیدن به کف صادراتی مشخص و تعیین شده بوده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: بر اساس جدول آیین نامه اجرایی، امسال بنا بر این شد ٢٠ امتیاز اضافه بر ٩٥٠ امتیاز سال قبل شود که سقف تعیین شده امتیاز بود؛ در حالیکه سال گذشته این امتیاز ٩٥٠ بوده است.

وی تصریح کرد: در گروه کشاورزی، نه پرونده دریافت شد که بر این اساس، از میان آنها سه صادرکننده انتخاب شده اند؛ ضمن اینکه اگر تعداد پرونده ها در یک گروه کالایی، تا پنج پرونده بود، دو صادرکننده در آن گروه کالایی انتخاب شدند.

به گفته لاهوتی، باید دولت شرایط ویژه ای را برای صادرکنندگان نمونه در بانکها، صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات در نظر گیرد؛ این در حالی است که باید برای حضور در بازارهای جدید از جمله اروپایی، یارانه حضور در نمایشگاه خارجی پرداخت شود.

وی افزود: در حوزه قوانین و مقررات وضع شده، باید به این نکته توجه داشت که برخی مصوبات اجرایی نمی شود؛ همانطور که بسته حمایتی برای صادرات مصوب شده؛ ولی هنوز پرداخت نشده است؛ ضمن اینکه تک نرخی کردن ارز از جمله وعده های دولت یازدهم و نص صریح قوانین برنامه بوده؛ در حالیکه اکنون قیمت ارز ثابت نگه داشته شده است.

لاهوتی، عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی را از جمله عواملی دانست که رقابت نابرابر را برای صادرکنندگان ایرانی رقم می زند. وی گفت: دولت باید توافق نامه ها و پیمان ها را منعقد کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: یکسری قوانین باید مورد بازنگری قرار گیرد؛ این در حالی است که قیمت بالای تمام شده، رقابت را سلب می کند؛ ضمن اینکه نرخ ارز، قیمت تمام شده را بالا می برد؛ اگرچه موضوع حمل و نقل نیز قیمت را بالا می برد.

وی افزود: صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز باید مورد حمایت قرار گیرد؛ ضمن اینکه دولت انتظار دارد شرکتهای بزرگ صادراتی شکل گیرد؛ اما مشکلات آن باید حل شود.

لاهوتی، به مشکلات صادرکنندگان در حوزه استرداد مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: هنوز مشکلات زیادی وجود دارد؛ ضمن اینکه جلسه ای با وزیر اقتصاد برگزار شده که قرار بود برای حل آن، جلسه با سازمان امور مالیاتی برگزار شود؛ اما تا این لحظه انجام نشده است.

وی گفت: از ۵۴ شرکت، ۴۸ شرکت در مراحل داوری شرکت داده شدند که ۱۷ شرکت به عنوان صادرکننده نمونه و ۳ شرکت شایسته تقدیر شناخته شدند.

وی افزود: نخستین بار است که فرآیند بررسی، انتخاب و معرفی صادرکننده نمونه به بخش خصوصی واگذار شده است و امیدواریم این فرآیند در سال‌های آتی نیز در اختیار اتاق بازرگانی باشد و در سطح ملی نیز این مسئولیت را اتاق بازرگانی ایران داشته باشد.

وی گفت : امسال، صادرکنندگان شایسته تقدیر نیز معرفی می‌شوند.

لاهوتی با اشاره به انتخاب صادرکنندگان نمونه کشوری و معرفی آنها در روز ۲۹ مهر (روز ملی صادرات) هر سال گفت : استان تهران در بخش صادرات غیرنفتی، جایگاه مهمی دارد و در حوزه انتخاب صادرکنندگان نمونه نیز مهم است.

وی افزود : سال های قبل پیشنهاد شده بود فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه استان به اتاق بازرگانی تهران سپرده شود که امسال محقق شد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: واگذاری دبیرخانه برگزاری انتخاب صادرکنندگان نمونه از سوی اتاق تهران، الزامی شدن عضویت در تشکل های صادراتی و سطح بندی میزان صادرات برای شرکت های صادراتی از پیشنهادهای کارشناسی به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بود که قرار شد اتاق بازرگانی تهران، مسئولیت انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران را به عهده گیرد.

وی اعلام کرد : در گذشته کف صادرات یک میلیون دلاری برای انتخاب شرکت ها به عنوان صادرکننده نمونه مد نظر بود اما در این دوره از انتخاب صادرکنندگان نمونه ، قرار شد در سه سطح، کف صادرات در نظر گرفته شود، برای صادرکنندگان کالاهایی همچون میوه و تره بار، گل و گیاه، صنایع دستی و فرش دستباف، کف صادرات ۵۰۰ هزار دلاری و برای فرآورده های نفتی، خودرو و پتروشیمی، کف صادرات ۳ میلیون دلاری و برای بقیه کالاها کف صادرات یک میلیون دلاری تعیین شده است.

لاهوتی اظهار داشت : مجموع امتیازی که در شاخص های عمومی در ارزیابی صادرکنندگان نمونه اشاره شده، ۹۵۰ امتیاز است و با توجه به مشکلات صادرکنندگان در سال گذشته ۲۰ امتیاز بیشتر به صادرکنندگانی که افزایش صادرات دارند ، اختصاص می‌یابد که بر این اساس، مجموع کل امتیازات این بخش به ۹۷۰ رسیده است.در حوزه صنایع دستی، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی انرژی بر، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و بازرگانی عمومی شاخص های تخصصی دیده شده است که ۵۰ تا ۱۵۰ امتیاز در این گروه کالایی به آن امتیاز پایه، اضافه می شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: بر اساس آیین نامه اجرایی موظف هستیم استعلام گمرک را درباره راستی ازمایی میزان اظهار شده صادرات صورت دهیم و بدهی معوق نداشتن صادرکنندگان را نیز استعلام کنیم که این کار انجام شده است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=14427

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.