• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
10

رئیس كمیسیون معادن و صنایع معدنی: عمده مشکلات معدن در تأمین نقدینگی است

  • کد خبر : 32560
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
رئیس كمیسیون معادن و صنایع معدنی: عمده مشکلات معدن در تأمین نقدینگی است

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رادیو گفت‌وگو، بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفتگوی تلفنی با برنامه «صبح و گفتگو» گفت: ۹۳ درصد معادن کشور را معادن کوچک و متوسط تشکیل می دهد که در اختیار بخش خصوصی است که عمده تعطیلی معادن متعلق به این بخش است و […]

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رادیو گفت‌وگو، بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفتگوی تلفنی با برنامه «صبح و گفتگو» گفت: ۹۳ درصد معادن کشور را معادن کوچک و متوسط تشکیل می دهد که در اختیار بخش خصوصی است که عمده تعطیلی معادن متعلق به این بخش است و ۷ درصد آن در دست شرکت های دولتی است.

وی تأمین نقدینگی معادن، گران شدن تجهیزات و ماشین آلات را از مشکلات فعالان این حوزه عنوان کرد و گفت: عمده معادن در مناطق کمتر توسعه یافته اند که با مشکلاتی مانند نبود برق و جاده، دسترسی به بازارها و عدم اجرای درست قوانین معادن در دولت مواجه هستند.

شکوری از عدم بازگشت حقوق دولت برای توسعه و احیای معادن گفت و افزود: عدم ثبات در سیاست گذاری ها و عدم ارتباط مالی با دنیا سبب تعطیلی معادن شدن است.

به گفته رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران کل محدوده های معدنی تنها ۵ درصد از مساحت کشور است که با تعطیلی ۵۰ درصدی تنها ۵/۲ درصد مساحت کشور دست معادنی هاست و ۹۵ درصد باقی مانده، در دست سازمان انرژی اتمی، محیط زیست و منابع طبیعی است که امکان فعالیت را به معدنی ها نمی دهند.

وی با اشاره به کار بلد نبودن کارشناسانی که معدن را ارزیابی می کنند، خاطرنشان کرد: تا ۴۰۰ سال آینده در معادن، ذخیره سنگ های تزیینی داریم و اگر کسی از انها استفاده نکند و صادرات این سنگ ها آزاد نشود، به عنوان زباله در زیر زمین می ماند.

در ادامه علی جدی عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ضمن اشاره به اصلاح زیرساخت معادن در بودجه امسال، از اِشکال در دریافت مجوز کشف بسیاری از معادن خبر داد و گفت: باید به معادن چند سال فرصت داده شود.

ایشان ضمن اشاره به سخت گیری بانک ها در دادن تسهیلات به معادن، تصریح کرد: امسال در این زمینه برای پست بانک ها مجوز صادر کرده ایم.

به گفته جدی، قانون معادن در کمیسیون مربوطه برای حل مشکلات در حال انجام است و نهایتاً در اردیبهشت به صحن می رود.

وی با بیان اینکه بانک ها روی پروانه بهره برداری معدنی که هنوز سرمایه گذاری نکرده است، ریسک نمی کنند، بیان کرد: قانون های معطل در حوزه معدن وجود دارد و طبق بخش نامه ای که در سال ۹۹ ابلاغ شد، پروانه معادنی که چندین سال است، فعالیت نمی کنند می تواند باطل شود.

به عقیده جدی برای بحث سرمایه در گردش معادن، باید حین بهره برداری به آن ها کمک بیشتری شود تا خود را توسعه دهند، زیرساخت هایشان را کامل کنند و بتوانند برداشت بیشتری کنند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=32560

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.