• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
18

دسترسی به ذخیره‌های اصلی معادن با استفاده از تکنولوژی‌های روز ممکن می‌شود

  • کد خبر : 33671
  • ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
دسترسی به ذخیره‌های اصلی معادن با استفاده از تکنولوژی‌های روز ممکن می‌شود

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت براین باور است: در صنعت معدن باید تکنولوژی‌ها فراهم شوند تا معدنکاران بتوانند در عملیات‌های معدن کاوی‌ و استخراج ماده معدنی در مسیر درست حرکت کنند. تکنولوژی‌های روز باعث می‌شود معدنکاران به ذخیره اصلی دسترسی پیدا کنند و هزینه‌های مازاد نداشته باشند. آرمان خالقی عضو هیأت مدیره […]

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت براین باور است: در صنعت معدن باید تکنولوژی‌ها فراهم شوند تا معدنکاران بتوانند در عملیات‌های معدن کاوی‌ و استخراج ماده معدنی در مسیر درست حرکت کنند. تکنولوژی‌های روز باعث می‌شود معدنکاران به ذخیره اصلی دسترسی پیدا کنند و هزینه‌های مازاد نداشته باشند.

آرمان خالقی عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت، درباره چالش‌های صنعت معدن، گفت: نبود تکنولوژی‌های روز در معادن یکی از مشکلات معدنکاران است. معدنکاران ما در بخش معدن با چند چالش‌های بسیاری مواجه هستند، معادن را به عنوان آورده یا وثیقه در سیستم‌های بانکی برای تامین مالی نمی پذیرند. همین موضوع چالش تامین مالی را برای معدنکاران به وجود می‌آورد. موضوع بعدی وجود بروکراسی‌های فراوان است که هر لحظه ممکن است کار معدن را با توقف مواجه کند نظیر مسائل منابع طبیعی و زیست محیطی که تکلیف معدنکار را از ابتدا روشن نمی‌کند.

وی ادامه داد: بحث معارضین محلی هم جزیی از مشکلات معدنکاران است و تا به امروز این مشکل پابرجاست که معارضین محلی در معادلات و محاسبات معدنکاران دیده نمی‌شود. وقتی معدن شروع به کار می‌کند محلی‌های آن منطقه سنگ اندازی می‌کنند و معدنکار با مشکلات عدیده‌ایی مواجه می‌شود.

خالقی تصریح کرد: موضوع بعدی تامین ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی است که در حال حاضر یکی از معضلات بزرگ این بخش محسوب می‌شود. معادن دنیا با بهره‌گیری از ماشین‌آلات روز، جدیدترین تکنولوژی‌ها را در دل خود جای داده‌اند. همین موضوع از اکتشاف تا استخراج به معدنکار کمک می‌کند؛ اما در کشورمان با توجه به فرسوده بودن ماشین‌آلات معدنی و به دلیل تحریم‌ها امکان ورود ماشین‌آلات نو به سختی وجود دارد. همچنین ماشین‌آلات دست دوم نمی‌خریم و اجازه نمی‌دهیم این ماشین‌آلات وارد کشور شوند.

وی ادامه داد: همه این موراد باعث شده که ماشین‌آلات بخش معدن به شدت فرسوده شده و تا به امروز نیز نوسازی یا جایگزین نشده است که همین امر بهره‌وری را پایین آورده و حتی هزینه‌های استخراج را بالا برده است. ماشین‌آلات مجهز به تکنولوژی‌های روز دنیا نیاز جدی معادن کشور هستند.
عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که، دولت چه استراتژی‌هایی در مورد هوشمندسازی معادن و حرکت به سمت استفاده از فناوری‌های نوین باید در نظر بگیرد؟ گفت: در این حوزه فناوری‌های متفاوتی دیده می‌شود، یکی از کارهایی که هزینه‌های معدن را بالا می‌برد این است که معدن با توجه به اینکه عمدتا ذخایر زیرزمینی است و قابل تشخیص نیست که میزان ذخایر چقدر است یا در چه نقطه‌ای قرار دارد و حتی چه مقدار استخراج در منطقه‌ای انجام شود، قاعدتا وقتی که شروع به استخراج معدن می‌کنند و باطله برداری می‌شود که بخواهند به اصل مواد معدنی برسند شاهد آن هستیم که هزینه‌های زیادی به معدنکار وارد می شود. تکنولوژی‌های روز دنیا در زمینه استخراج و حتی نقشه برداری معدنی بسیار توسعه یافته و دقیق است. متاسفانه معدن کشورمان از این امکانات بی‌بهره هستند.
وی در ادامه پاسخ داد: باید تکنولوژی‌های روز دنیا برای معادن کشور فراهم شود تا معدنکاران بتوانند در معدن کاوی‌ و استخراج ماده معدنی در مسیر درست حرکت کنند. تکنولوژی‌های روز دنیا به معدنکاران این امکان را می‌دهد تا بتواند به ذخیره‌های اصلی دسترسی پیدا کنند و هزینه‌های مازاد نداشته باشند. قاعدتا نیازمند این تکنولوژی‌ها در بخش معدن هستیم که باید تهیه و آموزش داده شود و بتوانیم این آموزش را به کار بگیریم. آمارها نشان می‌دهد متاسفانه خیلی به تکنولوژی‌های روز دنیا در معادن کشور دسترسی نداریم و همچنین ماشین‌آلات و تجهیزات جدیدی که با فناوری جدید ایجاد شدند هم فراهم نیستند.
خالقی با اشاره به عدم ناتوانی و فراهم نشدن زمینه ورود تکنولوژی‌های روز دنیا برای معادن گفت: اولا امکان خرید آنها ممکن نیست، دوما در اختیار ما گذاشته نمی‌شود چون تحریم هستیم، سوما، قاعدتا شخصی باید آنهایی را فراهم و در دسترس هست را معرفی کند و کار ترویجی انجام دهد که به نظر می‌آید این جزء کارهایی است که سازمان‌های توسعه‌ای معدن و مادر تخصصی‌های مانند ایمیدرو و سازمان زمین شناسی باید پیشتاز و پیش گام باشند که این فناوری‌های را شناسایی و آنها را معرفی کنند و برای فعالان بخش معدن قابل دسترس کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: بخش‌های دیگر هم به مواردی برمی گردد که در داخل کشور قابل انجام است، به نظر می‌رسد که ما در حوزه ارتباط بخش دانشگاه با بخش معدن توفیق چندانی نداشتیم و خیلی عقب هستیم، ضرورت دارد که در این قست کاری کنیم و فناوری‌ها و تولید تجهیزات و مواردی که در بخش معدن مورد نیاز است در دستور کار دانشگاه‌های ما قرار گیرد که این فناوری را به نوعی در این حوزه یا تولید و یا آن را فراهم کنیم و در دسترس قرار دهیم. معادن کشور برای نقش آفرینی پررنگ در تولید ناخالص داخلی کشور نیاز به جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا دارند.
او با اشاره به بستر انقلاب صنعتی چهارم در معادن و حرکت به سمت ایجاد معادن موج چهارمی، اظهار کرد: در بحث فناوری اطلاعات، قاعدتا باید راهی را که این موضوع بتواند هم در بخش معدن بازار را فراهم کند، هم دانش فنی را در اختیار قرار دهد، بحث‌های معدن و ماهواره‌های تخصصی است که در حوزه اکتشاف معدنکاری می ‌نند و موضوعاتی است که همه به این موضوع ربط پیدا می‌کند. برای اینها قاعدتا باید معدنکاران ما از نظر فنی و دانش‌هایی که لازم است تا بتواند استفاده کند را داشته باشند.

خالقی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من، معدنکاران ما خیلی نسبت به این موضوعات آگاهی ندارند. بحث آگاه سازی و بحث آموزش است و اینکه اصولا ما باید برای این کار یک استراتژی در بخش فناوری داشته باشیم که چطور بتوانم از فناوری اطلاعات در حوزه فروش، بازاریابی و موضوعات کیفیتی بخش معدن استفاده کنم. متاسفانه تا به امروز برنامه‌ای ندیده‌ایم و قاعدتا باید برای این کار برنامه ریزی کرد که چطور بتوانیم در بازارهای جهانی مواد معدنی‌ را عرضه کنیم و چطور متقابلا آن چیز‌هایی که لازم داریم را تهیه کنیم.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=33671

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.