• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 7144اخبار امروز : 0
18

در بخش معدن دستاورد چندانی به دست نیاوردیم

  • کد خبر : 38636
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
در بخش معدن دستاورد چندانی به دست نیاوردیم
ضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت بر این باور است: در صنعت معدن باید تکنولوژی‌ها فراهم شود که بتواند معدن کاران را در معدن کاوی و در استخراج ماده معدنی در مسیر درست حرکت کند تا بتواند به ذخیره اصلی دسترسی پیدا کند و هزینه‌های مازاد نداشته باشد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران آرمان خالقی عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با می‌متالز، درباره چالش‌های صنعت معدن گفت: معدن کاران ما در بخش معدن با چند چالش مواجه هستند، معادن را به عنوان آورده یا وثیقه همچنین سیستم‌های بانکی برای تامین مالی نمی‌پذیرند. موضوع بعدی وجود بروکراسی اداری که هر لحظه ممکن است کار معدن را با توقف مواجه کند نظیر مسائل منابع طبیعی و زیست محیطی که تکلیف معدن کار را از ابتدا روشن نمی‌کند.

وی ادامه داد: بحث معارزین محلی هم جزیی از مشکلات معدنکاران است و تا به امروز این مشکل پابرجاست که معارزین محلی در معادلات و محاسبات معدن کاران دیده نمی‌شود. وقتی معدن شروع به کار می‌کند محلی‌های آن منطقه سنگ اندازی می‌کنند و معدن کار با مشکلات عدیده ایی مواجه می‌شود.

خالقی تصریح کرد: موضوع بعدی تامین ماشین آلات و تجهیزات معدنی است که در حال حاضر یکی از معضلات بزرگ این بخش محسوب می‌شود. با توجه به فرسوده بودن ماشین آلات معدنی و به دلیل تحریم‌ها امکان ورود ماشین آلات نو به سختی وجود دارد. همچنین ماشین آلات دست دوم نمی‌خریم و اجازه نمی‌دهیم این ماشین آلات داخل بیایند، همه این‌ها باعث شده که ماشین آلات بخش معدن به شدت فرسوده شده و تا به امروز نیز نوسازی یا جایگزین نشده است که همین امر بهره وری را پایین آورده و حتی هزینه‌های استخراج را بالا برده است.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش، “دولت چه استراتژی‌هایی در مورد هوشمندسازی معادن و حرکت به سمت استفاده از فناوری‌های نوین باید در نظر بگیرد؟” گفت: در این حوزه فناوری‌های متفاوتی دیده می‌شود، یکی از کار‌هایی که هزینه‌های معدن را بالا می‌برد این است که معدن با توجه به اینکه عمدتا ذخایر زیرزمینی است و قابل تشخیص نیست که میزان ذخایر آن چقدر است یا در چه نقطه‌ای قرار دارد و حتی چه مقدار استخراج در یک منطقه‌ بایستی انجام شود، قاعدتا وقتی که شروع به استخراج معدن می‌کنند و باطله برداری می‌شود که بخواهند به اصل مواد معدنی برسند شاهد آن هستیم که هزینه‌های زیادی به معدن کار وارد می‌شود.

وی در ادامه پاسخ داد: باید تکنولوژی‌ها فراهم شود که بتواند معدن کاران را در معدن کاوی و در استخراج ماده معدنی در مسیر درست حرکت کند تا بتواند به ذخیره اصلی دسترسی پیدا کند و هزینه‌های مازاد نداشته باشد. قاعدتا نیازمند این تکنولوژی‌ها در بخش معدن هستیم که باید تهیه و آموزش داده شود و بتوانیم این آموزش را به کار بگیریم. اما متاسفانه خیلی به این قسمت دسترسی نداریم و همچنین ماشین آلات و تجهزات نوینی که با فناوری جدید ایجاد شدند هم فراهم نیستند.

خالقی با اشاره به عدم ناتوانی فراهم نشدن زمینه برای معدن گفت: اولا امکان خرید آن‌ها ممکن نیست، دوما در اختیار ما گذاشته نمی‌شود، چون تحریم هستیم، سوما قاعدتا شخصی باید آن‌هایی را که فراهم و در دسترس هست را معرفی کند و در کار ترویجی انجام دهد که به نظر می‌آید این جزء کار‌هایی است که سازمان‌های توسعه‌ای معدن و مادر تحصصی‌های مانند ایمیدرو و سازمان زمین شناسی باید پیشتاز و پیش گام باشند که این فناوری‌های را شناسایی و آن‌ها را معرفی کنند و برای فعالان بخش معدن قابل دسترس کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: بخش‌های دیگر هم به مواردی برمی گردد که در داخل کشور قابل انجام است، به نظر می‌رسد که ما در حوزه ارتباط بخش دانشگاه با بخش معدن توفیق چندانی نداشتیم و خیلی عقب هستیم، ضرورت دارد که در این قست کاری کنیم و فناوری‌ها و تولید تجهیزات و مواردی که در بخش معدن مورد نیاز است در دستور کار دانشگاه‌های ما قرار گیرد که این فناوری را به نوعی در این حوزه یا تولید و یا آن را فراهم کنیم و در دسترس قرار دهیم.

او با اشاره به بستر انقلاب صنعتی چهارم اظهار کرد: در بحث فناوری اطلاعات قاعدتا باید راهی را که این موضوع بتواند هم در بخش معدن بازار را فراهم کند، هم دانش فنی را در اختیار قرار دهد، بحث‌های معدن و ماهواره‌های تخصصی است که در حوزه اکتشاف معدنی کار می‌کنند و موضوعاتی است که همه به این موضوع ربط پیدا می‌کند. برای این‌ها قاعدتا باید معدن کاران ما از نظر فنی و دانش‌هایی که لازم است تا بتوانند استفاده کنند را داشته باشند.

خالقی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من، معدن کاران ما خیلی نسبت به این موضوعات آگاهی ندارند. بحث آگاه سازی و بحث آموزش است و اینکه اصولا ما باید برای اینکار یک استراتژی در بخش فناوری داشته باشیم که چطور بتوانم از فناوری اطلاعات در حوزه فروش، بازاریابی و موضوعات کیفیتی بخش معدن استفاده کنیم. متاسفانه تا به امروز برنامه‌ای ندیده‌ایم و قاعدتا باید برای این کار برنامه ریزی کرد که چطور بتوانیم در بازار‌های جهانی مواد معدنی را عرضه کنیم و چطور متقابلا آن چیز‌هایی که لازم داریم را تهیه کنیم.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=38636

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.