• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
10

جزئیات عملیاتی شدن سامانه جامع تجارت/ تجارت داخلی پوشاک، لوازم خانگی، طلا و محصولات پتروشیمی رهگیری می‌شود

  • کد خبر : 13350
  • ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۹:۰۶
جزئیات عملیاتی شدن سامانه جامع تجارت/ تجارت داخلی پوشاک، لوازم خانگی، طلا و محصولات پتروشیمی رهگیری می‌شود

مدیرکل بسترسازی تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه یک دوره پنج‌ساله برای تکمیل این سامانه لازم است، گفت: ۲ سال از عمر این سامانه می‌گذرد و براساس برنامه هر ساله برخی از بخش‌های این سامانه وارد مدار می‌شود. بهنام امیری در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس در مورد اقدامات انجام شده […]

مدیرکل بسترسازی تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه یک دوره پنج‌ساله برای تکمیل این سامانه لازم است، گفت: ۲ سال از عمر این سامانه می‌گذرد و براساس برنامه هر ساله برخی از بخش‌های این سامانه وارد مدار می‌شود.

بهنام امیری در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس در مورد اقدامات انجام شده در رابطه با سامانه جامع تجارت ایران گفت: سامانه جامع تجارت ایران جزء سامانه‌های بزرگ در کشورها محسوب می‌شود که تجربیات دنیا نشان می‌دهد عملیاتی سازی این سامانه‌ها به یک دوره پنج‌ساله نیاز دارد.

مدیرکل بسترسازی تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دو سال از عمر سامانه جامع تجارت ایران می‌گذرد گفت: براساس برنامه تدوین شده هر ساله برخی از بخش‌ها و فازهای این سامانه عملیاتی و وارد مدار می‌شود.

وی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت ایران دارای دو حوزه داخلی و خارجی است، گفت: حوزه خارجی آن دارای سه بخش واردات، صادرات و ترانزیت است که در حال حاضر در حوزه واردات، عملیاتی مانند ثبت مجوز، ثبت سفارش و عملیات بانکی به صورت ۱۰۰ درصد انجام  می‌شود و بازرگانان برای واردات از این سه حوزه در سامانه جامع تجارت بهره‌ می‌گیرند.

امیری اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ماه‌های آینده عملیات مربوط به حمل و نقل و گمرک هم در این سامانه عملیاتی می‌شود.

مدیرکل بسترسازی تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: اگر مراحل مختلف واردات و تجارت خارجی در سامانه جامع تجارت براساس برنامه زمان‌بندی طی شود وارد بخش صادرات و ترانزیت در سامانه جامع می‌شویم که قطعا با توجه به اقدامات انجام شده در بخش واردات و اشتراکات موجود بین این بخش‌ها سرعت عملیاتی شدن در دو بخش دیگر بالا می‌‌رود.

وی با بیان اینکه به محض ورود کالا به داخل کشور آن کالا مشمول فرآیند تجارت داخلی می‌شود گفت: در این بخش باید حمل و نقل، انبارش و انتقال مالکیت تا حد فروشنده باید رصد شود.

امیری با بیان اینکه تعداد گروه کالاهایی که در بخش تجارت داخلی وجود دارد زیاد است، گفت: بنابراین در این بخش بصورت دسته‌بندی شده پیش می‌رویم بطوریکه هم‌اکنون مراحل تجارت داخلی موبایل، سیگار و محصولات دخانی وارد این سامانه شده است و به مرور تمامی مراحل ورود آنها به کشور تا سطح مصرف‌کننده در سامانه جامع تجارت ثبت، ضبط و رصد می‌شود.

وی افزود: کد شناسه کالا در حوزه پوشاک، لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی و محصولات دامی و کشاورزی، طلا و مصنوعات زینتی، کالاهای پتروشیمی نیز نهایی گردیده است و بزودی مراحل رهگیری آنها نیز شروع خواهد شد.

مدیرکل بسترسازی تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: برای مدیریت تجارت داخلی و خارجی زیر سیستم‌هایی مانند شناسه کالا و شناسه رهگیری لازم است که اختصاص این شناسه‌ها به برخی گروه‌های کالایی در حال انجام است.

وی افزود: شناسه کالا در دو بخش خارجی و داخلی نقش ایفا می‌کند و اگر کالایی که قرار است به کشور وارد شود دارای شناسه بین‌المللی GTIN باشد دیگر نیازی به شناسه ندارد ولی اگر کالایی فاقد این شناسه بود کد شناسه داخلی به آن تعلق می‌گیرد.

امیری گفت: در حال حاضر کد شناسه کالا به دو گروه کالایی سیگار و موبایل تعلق گرفته و ۱۰۰ درصد کد شناسه کالا در این دو گروه عملیاتی شده است.

وی افزود: کد شناسه کالا بزودی شامل پوشاک، لوازم‌خانگی، تجهیزات پزشکی و محصولات دامی و کشاورزی هم می‌شود.

مدیرکل بسترسازی تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: کد رهگیری هم پس از ورود کالا به داخل کشور به آن اختصاص می‌یابد و با دادن کد رهگیری که مخصوص هر عدد کالای وارداتی به صورت مجز است کالا بعد از ورود به کشور تا مرحله عرضه قابل رهگیری است.

وی افزود: کد رهگیری IMEI از قبل برای موبایل‌ها وجود داشته اما در حوزه دخانیات برای کد رهگیری پروتکلی با شرکت‌های دخانی منعقد شده است.

امیری در رابطه با انبارش کالاها هم گفت: پیش‌بینی می‌شود تا ۲ ماه آینده بحث ثبت ورود و خروج کالا در سامانه جامع تجارت ایران به انبارهایی که موبایل و محصولات دخانی و سیگار را نگهداری می‌کنند عملیاتی شود.

مدیر سامانه جامع تجارت ایران اظهار داشت: اگر گام به گام مراحل مختلف پیش‌رود قطعا بسترر لازم برای ورود سایر گروه‌های کالایی به سامانه جامع تجارت فراهم می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=13350

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.