• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 7150اخبار امروز : 0
11

تولید منهای زمین ، آب ، برق و گاز

  • کد خبر : 33491
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
تولید منهای زمین ، آب ، برق و گاز

تولید منهای زمین ، آب ، برق و گاز! امیر روحپرور: تعجب نکنید چرا که اگر پای درد دل صنعتگران بنشینید خواهید دید که به دلیل ضعف زیر ساختها ، تولید در کشورما با اعمال شاقه صورت میگیرد. این امر زمانی اهمیت دو چندان می یابد که بدانیم ضعف زیر ساختها از جمله مشکلات اساسی […]

تولید منهای زمین ، آب ، برق و گاز!

امیر روحپرور: تعجب نکنید چرا که اگر پای درد دل صنعتگران بنشینید خواهید دید که به دلیل ضعف زیر ساختها ، تولید در کشورما با اعمال شاقه صورت میگیرد.
این امر زمانی اهمیت دو چندان می یابد که بدانیم ضعف زیر ساختها از جمله مشکلات اساسی کارآفرینان و سد محکم فرا روی توسعه صنعتی استان است .
در همین تابستان گذشته بود که قطع برق ضمن وارد کردن خسارتهای هنگفت ، صنایع را زمینگیرکرد و اکنون نیز از محدودیتهای گاز در زمستان خبر می رسد ؛ موضوعی که البته درسالهای گذشته چراغ برخی از کارخانه ها را خاموش کرد . البته این تمام ماجرا نیست زیرا سرمایه گذاران صنعتی با محدویت های ناشی ازکمبود زمین وموارد دیگر در شهرکها مواجه هستند .
از اینرو شاهدیم ضعف زیر ساختها توسعه برخی از شهرکهای صنعتی و سرمایه گذاری های جدید را متوقف کرده است .
اکنون این پرسش مطرح میشود با محدویتهای ناشی از زیرساختهای اساسی مورد نیاز صنایع ، چگونه می توان زمینه رونق تولید را فراهم ساخت ؟ در این میان تکلیف متقاضیان سرمایه گذاری وطرحهای توسعه واحدهای موجود چیست ؟
همانطور که ذکر شد ،قطع گاز صنایع در زمستان به خاطر جبران کمبود این انرژی در فصل سرما همواره موجب اختلال در روند تولید شده است . لذا باید راهکار جایگزین برای جبران این کمبود یافت تا بخش تولید در این فصل دچار مشکل و توقف فعالیت نشود. باید تدبیری اتخاذ شود که از طریق مدیریت مصرف در بخش‌های تجاری و اداری در فصول گرما یا سرما بتوان از کمبود برق یا گاز در شبکه توزیع خانگی جلوگیری کرد تا مجبور به قطع انرژی صنایع در این فصول یا اجبار به کاهش مصرف روزانه آنها نشویم.
از سوی دیگر تامین آب از دغدغه ها و مشکلات مهم واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ استان است ؛ آنطورکه سیمای سال آبی ۹۶-۹۷ استان نشان می دهد ، بخش کشاورزی استان ۸۵ درصد سهم آب را داشته، بخش شرب ۹ درصد، خدمات ۴ درصد و بخش صنعت ۲ درصد از مصرف آب خراسان رضوی را داشته اند.
لذا به نظر می رسد برای رفع این مشکل علاوه براتخاذ تمهیدات لازم برای اجرای طرحهای تامین آب و استفاده از پساب، بایستی کشاورزان به صرفه جویی در مصرف آب از طریق کشتهای کم آب طلب و اجرای سیستمهای نوین آبیاری تشویق شوند.
در این راستا به نظر می رسد،ایجاد واحدهای جدید متناسب به ظرفیتها ومنابع آب ، برق و گاز صورت گیرد و در این راستا ضمن نوسازی صنایع ، روند صدور مجوزها به سمت واحدهای تولیدی با فناوری های پیشرفته سوق یابد.
همچنین با عنایت به محدویتهای ناشی از کمبود زمین در برخی از شرکهای صنعتی مشهد و شهرهای اطراف، در کنار ایجاد شهرکهای صنعتی جدید ،تعیین تکلیف واحدهای نیمه ساز رها شده در شهرکهای صنعتی که متاسفانه تعداد آنها نیز کم نیست ، اهمیت زیادی دارد .
به هر حال نباید فراموش کنیم که توسعه صنعتی و رونق تولید ملی منهای تامین زیرساختهای مورد نیاز صنایع امکان پذیر نیست .

 

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=33491

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.