• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
11

تولید سنتی، صنایع غذایی را به لبه پرتگاه برد

  • کد خبر : 13275
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
تولید سنتی، صنایع غذایی را به لبه پرتگاه برد

دبیر کانون انجمن‌های صنایغ غذایی گفت: طی چند سال اخیر بسیاری از صنایع غذایی از جمله کارخانه‌های ماکارونی به دلیل تولید سنتی از بین رفته و فقط چند کارخانه بزرگ باقی مانده‌اند. به اعتقاد وی چنین سرنوشتی در انتظار صنعت لبنیات هم هست. کاوه زرگران در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد دلایل ریزش و توقف […]

دبیر کانون انجمن‌های صنایغ غذایی گفت: طی چند سال اخیر بسیاری از صنایع غذایی از جمله کارخانه‌های ماکارونی به دلیل تولید سنتی از بین رفته و فقط چند کارخانه بزرگ باقی مانده‌اند. به اعتقاد وی چنین سرنوشتی در انتظار صنعت لبنیات هم هست.

کاوه زرگران در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد دلایل ریزش و توقف تولید در واحدهای صنایع غذایی کشور گفت: عدم بهره گیری از تکنولوژی نوین در تولید موجب شده بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان مواد غذایی با افزایش هزینه تولید روبرو شوند که خود به خود دلیل بر خروج از چرخه تولید در رقابت است.

وی به روزسازی واحدهای تولیدی را موجب کاهش هزینه تولید دانست و گفت: عقب ماندگی از تکنولوژی به طور قطع در عرصه رقابت باعث حذف از بازار می شود.

دبیر کانون انجمن های صنایغ غذایی ایران رکود را نیز یکی دیگر از دلایل توقف تولید در صنایع غذایی دانست و اظهار کرد: صنایع غذایی آخرین حلقه تاثیری رکود بر صنعت است؛ به گونه ای که واحدهای تولید مواد غذایی با ظرفیت کامل در کشور بسیار کم شد.

زرگران با بیان اینکه در یک دهه گذشته شاهد استقرار واحدهای تولید ماکارونی متعدد در کشور بوده ایم، تصریح کرد: عدم انطباق با تکنولوژی روز دنیا و تولید سنتی موجب شد تمامی کارخانه‌های تولید ماکارونی در کشور از بین بروند چند کارخانه بزرگ باقی بماند.

وی در ادامه گفت: پیش بینی می شود چنین سرنوشتی برای آینده صنعت لبنیات نیز به وجود آید و چنین انقلابی در چند سال آینده صورت پذیرد.

دبیر کانون انجمن های صنایغ غذایی ایران افزود: اگر واحدهای کوچک به روز نشوند به طور قطع از چرخه رقابت و تولید حذف می شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا سرانه مصرف لبنیات کم است اما به صادرات توجه می شود؟ اظهار کرد: به این دلیل که وضعیت اقتصادی مردم در اندازه ای است که لبنیات را در سبد کالایی خود حذف کرده یا کاهش داده اند  لذا در یک مقطع زمانی شاهد دپوی ۴۰ هزار تن شیرخشک در کارخانجات لبنی بودیم.

دبیر کانون انجمن های صنایع غذایی ایران افزود: دولت برای جلوگیری از ضرر و زیان این واحدها و شیرخشک های دپو شده که مزیت های صادراتی نداشتند مشوق های صادراتی اعمال کرد که قیمت شیر را به قیمت جهانی نزدیک کرد.

وی افزود: در این مقطع زمانی که مشوق صادراتی لبنیات و شیرخشک توسط دولت پرداخت شد شاهد رونق صادرات بودیم اما اینکه چرا مصرف داخل کاهش یافته به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم مربوط است.

زرگران در بخش دیگری از سخنانش به ایجاد حواشی در غذاهراسی بین مردم توسط برخی نشریات و رسانه های زرد اشاره کرد و گفت: مرجع رسمی و تخصصی در تایید و تکذیب سلامت، بهداشت، کیفیت و تضمین استاندارد مواد غذایی سازمان ملی استاندارد و معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی ازفود: هرگونه شایعه و حواشی مربوط به بهداشت و کیفیت محصولات تولیدی صنایع غذایی بدون تایید یا تکذیب مراجع ذی ربط رسمیت نداشته و مردم به آن توجه نکنند.

دبیر کانون انجمن های صنایغ غذایی ایران گفت: از مردم درخواست می‌شود اگر شایعه در زمینه بهداشت و سلامت تولید محصولات غذایی به گوش آنها رسید به طور حتم از دو نهاد استاندارد و وزرات بهداشت استعلام کنند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=13275

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.