• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 7182اخبار امروز : 4
9

تشکیل وزارت بازرگانی یا ادغام در صمت؛ بررسی مزایا و چالش‌ها

  • کد خبر : 40013
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
تشکیل وزارت بازرگانی یا ادغام در صمت؛ بررسی مزایا و چالش‌ها
برخی از کارشناسان می‌گویند که با تشکیل وزارت بازرگانی زمینه ارتقای صادرات و واردات کشور فراهم خواهد شد و برخی دیگر اعتقاد دارند در صورتی که برنامه‌ریزی مناسبی برای ساختار این وزارتخانه صورت نگیرد، تشکیل آن تنها باعث ایجاد مانع بر سر راه تجارت می‌شود.

در جریان نشست علنی ۲۵ تیر مجلس شورای اسلامی، نمایندگان کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را با ۱۲۹ رای موافق، ۱۰۱ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در مجلس، به تصویب رساندند.

در همین خصوص روح‌اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: ما در سال‌های متمادی هم تجربه تشکیل وزارت بازرگانی و هم تجربه ادغام آن را داشته‌ایم و تجربه نشان داده که هر کدام از این وزارتخانه‌ها هم دارای ایرادات و هم مزایایی بوده است.

وی در ادامه افزود: در زمان ادغام این ۲ وزارتخانه، گستردگی وظایف به وجود آمد که حل این مساله نیاز به تعریف ضوابط و طراحی فرایندی دقیق داشت که اگر این موارد، رعایت می‌شد احتمال حصول نتیجه مطلوب امکان‌پذیر می‌شد.

به گفته لطیفی هدف از ادغام این ۲ وزارتخانه این بوده است که وظیفه و مسئولیت تولید، توزیع و تنظیم بازار توسط یک وزارتخانه انجام شود.

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت ایران با اشاره به اینکه مسئولیت صدور مجوزها، تولید، نظارت بر بازار، واردات، صادرات در دوران ادغام برعهده ۳ وزارتخانه صمت، بهداشت و جهاد کشاورزی بوده است، گفت: به‌صورت نظری سیاست ادغام، سیاست مطلوبی تلقی می‌شد، اما به‌علت نتایج نامطلوب بر اثر مواردی مانند جابه‌جایی مدیران، عدم نگاه فرایندی و مداخلات غیرکارشناسی این طرح ادغام، کنار گذاشته شد.

وی اظهار کرد: امیدواریم با تشکیل وزارت بازرگانی، تجارت کشور در اولویت و فرایند تجارت برعهده یک وزارتخانه قرار گیرد؛ چرا که گستردگی وزارت صمت توان تمرکز بر این مساله را گرفته بود.

لطیفی در ادامه افزود: در سال گذشته، صادرات کشور یک رکورد تاریخی ثبت کرد و امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب این عدد حفظ و ارتقاء یابد و عقب‌ماندگی صادرات در سال‌های گذشته جبران شود.

وی با اشاره به سهم ۱۰ میلیارد دلاری بخش خصوصی و تعاون از صادرات کشور، اعلام کرد: این عدد یک هشدار است چرا که از  ۵۳ میلیارد و ۱۶۶ میلیون دلار صادرات، بخش خصوصی کمتر از ۲۵ درصد در صادرات سهم داشته است.

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت ایران با تاکید بر اینکه صادرات ایران می‌تواند یک درصد از سهم تجارت جهانی در دنیا باشد، گفت: برای تحقق این امر باید میزان صادرات فعلی ۴ برابر رشد پیدا کند که این موضوع با تشکیل یک اتاق فرماندهی واحد در وزارت بازرگانی امکان‌پذیر است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=40013
  • نویسنده : مهدی سجاد
  • منبع : https://www.mizanonline.ir/
  • 372 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.