• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 7182اخبار امروز : 0
6
رئیس اتاق تهران در هفدهمین جشنواره ملی تولیدکنندگان و مدیران جوان مطرح کرد

به بخش‌خصوصی اعتماد کنید

  • کد خبر : 41866
  • ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
به بخش‌خصوصی اعتماد کنید
محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، با حضور در هفدهمین دوره جشنواره تولیدکنندگان و مدیران جوان، با اشاره به ابرچالش‌هایی که اقتصاد ایران را زمین‌گیر کرده‌ و به سدی در برابر توسعه کشور بدل شده است، از مسئولان دولت و مجلس خواست، نظرات کارشناسی و اقتصادی بخش‌خصوصی را شنیده و اهمیت دهند.

هفدهمین دوره جشنواره تولیدکنندگان و مدیران جوان به همت خانه صنعت، معدن و تجارت تهران در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد و در آن، علاوه بر مدیران بخش‌خصوصی، مقامات دولتی و برخی نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند. رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز با حضور در این همایش طی سخنانی به مشکلات مهم اقتصادی کشور پرداخت و از ضرورت اعتماد مسوولان به بخش خصوصی برای گذار از چالش‌ها و حل مشکلات اقتصادی گفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمود نجفی‌عرب در این جشنواره به برنامه‌های پنج‌ساله که تاکنون شش دوره از آن سپری شده، اشاره کرد و با یادآوری اینکه کلیدواژه این برنامه‌ها، رشد اقتصادی ۸ درصدی بوده‌است، گفت: تنها برنامه‌ای که از خان موفقیت عبور کرد، دوره سوم آن بود و در دیگر برنامه و طی چند دهه اخیر، رشد اقتصادی پیش‌بینی شده هیچ‌گاه محقق نشد و دلیل این ناکامی نیز به نبود زیرساخت‌های لازم و حیاتی برای دستیابی به رشد اقتصادی در کشور، بازمی‌گردد.

رئیس اتاق تهران، در همین رابطه به روند منفی رشد سرمایه‌گذاری در ایران طی ۱۲ سال اخیر، اشاره کرد و با گریزی به آمار و مستندات اقتصادی، افزود: در ایران، تشکیل سرمایه در سال ۱۳۹۰ در حالی با رقم ۵۲۳ هزار میلیارد تومان ثبت شد که این میزان در سال ۱۴۰۱ و به قیمت سال ۹۵ به ۳۷۵ هزار میلیارد تومان سقوط کرد، از طرفی در سال ۹۰ میزان استهلاک در حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۱۴۰۱ به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسید. بنابراین، طی سال‌های اخیر، شاهد پیشی گرفتن میزان استهلاک از رشد سرمایه در کشور هستیم و این هشدار را به ما می‌دهد که دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی با این شرایط، سخت و در واقعیت، ناشدنی است.

وی در ادامه سخنان خود، ظهور و وجود ناترازی‌ها در انرژی را از دیگر ابرچالش اقتصاد کشور دانست و از جمله دلایل اصلی ناترازی در این حوزه را وجود یارانه پنهان در انرژی بیان کرد و افزود: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی اعلام کرده‌است که ایران طی سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۲۷ میلیارد دلار به قیمت جهانی، یارانه پنهان در انرژی پرداخت کرده است.

رئیس اتاق تهران با این توضیح که این میزان تقریبا معادل سه برابر بودجه جاری کشور است، گفت: ما در ایران سالانه به ۱۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش انرژی نیاز داریم.

نجفی‌عرب در بخش دیگری از سخنانش، ارز چند نرخی را دیگر ابرچالش اقتصاد ایران عنوان کرد و با بیان اینکه تمامی مسئولان و تصمیم‌گیران کشور نیز به پیامدهای مخرب ارز چند نرخی واقف هستند اما طی چند دهه اخیر، اقدامی برای تک نرخی کردن ارز صورت نگرفته است، افزود: قیمت‌گذاری دستوری آفتی است که ریسک سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش داده‌است.

 

تشدید منفی بودن تراز تجاری تا پایان سال

رئیس اتاق تهران سپس به تراز منفی در تجارت خارجی ایران اشاره کرد و با بیان اینکه ارزش صادرات غیرنفتی کشور طی هشت ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، چهار میلیارد دلار کاهش یافته و آمار گمرک نشان می‌دهد که در این مدت از سال جاری، تراز تجاری ۱۰ میلیارد دلار به نفع واردات است، افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که پایان امسال، تراز تجاری کشور به منفی ۱۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی همچنین به مسئله عدم تطابق روزهای کاری و اقتصادی در ایران با سایر کشورهای جهان و آسیب‌های ناشی از آن به تجارت و همکاری‌های اقتصادی با دیگر نقاط دنیا، اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی کشور معتقد است که تعطیلات پایان هفته در ایران باید اصلاح شود و با تعیین روزهای جمعه و شنبه به عنوان پایان هفته در کشور، تفاوت زمان کاری چهار روزه با دیگر نقاط جهان از میان برداشته شود.

نجفی‌عرب با طرح این مسئله که حال اقتصاد کشور خوب نیست، گفت: مسئولان، گوش شنوایی برای نظرات کارشناسی و راه‌حل‌های پیشنهادی بخش خصوصی داشته باشند تا بتوانیم در کنار هم و با همراهی مردم، ابرچالش‌ها را از محیط اقتصادی کشور برداشته و آرامش و  رشد و توسعه در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد و کسب‌و‌کار را به ایران بازگردانیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در پایان این دوره از جشنواره، با حضور رئیس اتاق تهران و دیگر مقامات دولتی و بخش‌خصوصی، از ۵۵ فعال اقتصادی در هفت گروه انتخابی شامل ۲۱ واحد تولیدی برتر، ۲۷ مدیرجوان، یک کارآفرین برتر، یک چهره ماندگار جوان صنعت ایران، یک شهرک نمونه، سه چهره ماندگار و یک یادبود با اهدای نشان و تندیس تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=41866
  • نویسنده : مهدی سجاد
  • منبع : https://news.tccim.ir
  • 264 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.