• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل اخبار 7188اخبار امروز : 0
12

برکتین :بررسی شیوه نادرست توزیع دلار‌های نفتی بین تولیدکنندگان/ مدیران دولتی از بخش خصوصی فاصله گرفته‌اند

  • کد خبر : 18471
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از کارشناسان سال ۹۷ را سال سختی برای بنگاه های اقتصادی می دانند و بر این باورند که بانک ها دیگر قادر به حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی نیستند. از سوی دیگر عوامل فشاری مانند مالیات و بیمه سبب شده که بنگاه‌های تولیدی هر […]

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از کارشناسان سال ۹۷ را سال سختی برای بنگاه های اقتصادی می دانند و بر این باورند که بانک ها دیگر قادر به حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی نیستند. از سوی دیگر عوامل فشاری مانند مالیات و بیمه سبب شده که بنگاه‌های تولیدی هر روز ضعیف تر شوند.

یکی دیگر از عواملی که موجب آشفتگی بیشتر در بازار کشور و در نتیجه تاثیر منفی بر صنعت و تولید شده ؛ بلاتکلیفی در بازار ارز کشور است. اکنون ما در یک شرایط متلاطم اقتصادی به سر می بریم و آشفتگی که در بازار ارز شاهد بودیم بلاتکلیفی زیاد و شرایط پر تلاطمی را برای بنگاهای اقتصادی ایجاد کرده و باعث می شود کارفرمایان در یک فضای ترس و بی اعتمادی به سر ببرند.

اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی از کلمات با ارزشی هستند که همچون یک نقطه عطف در آسمان نشان گذاری شده و باید راه های رسیدن به آن را فراهم آوریم که هنوز بسترهای رسیدن به آن در سطح جامعه مشاهده نشده است. قوانین تجارت نیز، نیاز به اصلاح دارد زیرا طی سال های گذشته قانون های مختلف و بخش نامه های متعددی تنظیم شده است که همین قانون و مقررات امروز حکم باتلاقی را پیدا کرده است که به هیچ کس اجازه کوچکترین حرکت را نمی دهد.

یکی از راهکارهای مهمی که می تواند در شرایط کنونی به رونق تولید ملی در کشور کمک کند،کاهش تمرکز در مرکز کشور است و در صورتیکه دولتمردان، نگاه خود را به تمام نقاط و مناطق کشور تعمیم دهند و در واگذاری امور به بخش خصوصی اعتماد بیشتری از خود به خرج دهند، بدون شک شاهد تحول شگرفی در حوزه تولید ملی و صنعت خواهیم بود.

در راستای واکاوی بیشتر مشکلات تولید ملی کشور و همچنین یافتن راهکارهای موثر در جهت رونق صنعت با یکی از مسئولان حوزه صنعت  به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه گزارش متن کامل آن را می خوانید.

وابستگی تولیدکننده ملی به یارانه دولتی

محمد رضا برکتین، عضو هیئت مدیره خانه صنعت ،معدن و تجارت استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: واحدهای صنعتی ما در طی ۲۰ سال به یک روند کمک رسانی و در یافت یارانه از دولت عادت کرده بودند .

وی افزود: در سالهای گذشته بسیاری از مدیران بنگاههای اقتصادی، بخشی از سود خود را از تولید و فروش به دست آورده و بخش دیگر را توسط یارانه‌هایی که دولت به آنها تزریق می‌شد، کسب می‌کرد.

برکتین تصریح کرد: در گذشته تورم بالا بود و پایین بودن نرخ تسهیلات باعث می‌شد اگر بنگاهی از وام برای خرید ماشین آلات یا سایر امور بهره ببرد، بتواند در کنار آن سود قابل قبولی را به واحد تولیدی خود تزریق کند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه رشد واحدهای صنعتی داخلی همیشه تحت تاثیر یارانه‌های دولتی بوده است، گفت: در شرایط کنونی این یارانه ها وجود ندارد و تورم در اقتصاد پایین آمده و در مقابل نرخ بهره بانکی بالا رفته است، بنابراین می‌توان گفت که شرایط مدیران بنگاههای اقتصادی بدتر شده و این مدیران چند برابر تحت خسران قرار گرفته‌اند.

نحوه توزیع کمک های دولتی به تولید اشتباه بود

وی اذعان کرد: طبیعی است که دولت تا زمانیکه به واحدهای تولیدی پول تزریق می‌کرد، تولید داخلی سود دِه بود اما متاسفانه در تمام این سالها هیچگاه به نحوه توزیع منابع مالی در واحدهای تولیدی دقت نشد و در نتیجه شاهد بروز مشکلات بیشماری در این حوزه هستیم.

برکتین با اشاره به این موضوع که کشور دارای منابع عظیمی همچون گاز و نفت است، گفت: مدیریت اشتباه موجب شد تا نتوانیم منابع حاصل از فروش نفت و گاز را به درستی در صنعت توزیع کنیم و از آن برای آینده بهره ببریم.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تاکید کرد: متاسفانه شیوه توزیع دلارهای نفتی در کشور ما غلط بود، در حالیکه کشور چین توانست با ارایه تسهیلات و پرداخت یارانه حمل و نقل و موارد حمایتی مشابه آن کشور خود را در صادرات به یکی از کشورهای پیشتاز تبدیل کند، به طوریکه اکنون  توانسته با بیش از ۱۴۰ کشور دنیا به عنوان اولین شریک تجاری، همکاری کند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که بستر و شرایطی که دولت ایجاد می‌کند، تولید کننده و صنعت را به جلو حرکت داده اما این بسترها برای سوق دادن تولیداتمان به سمت صادرات فراهم نشده و در واقع در سیستم مدیریتی کشور، هیچ گاه نقشه راه و استراتژی مدیریتی صحیح وجود نداشته است.

برکتین ابراز کرد: همیشه زمانیکه در کشور با مشکلاتی روبرو شدیم، خواسته‌ایم به واسطه تزریق پول آنها را حل کنیم، حتی زمانیکه در اصفهان با مشکل کم آبی برای کشاورزی و صنعت روبرو بودیم، مسئولان به جای اندیشیدن یک راهکار طولانی مدت، با تزریق مالی سعی کردند همه مشکلات را به صورت کوتاه مدت حل کنند.

رئیس سابق خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان تاکید کرد: به طور حتم منابع مالی و دلار قدرت زیادی ایجاد می‌کند اما مهم است که این هزینه‌ها در کجا صرف شود و رسیدن به این هدف نیازمند فکر و تدبیر اندیشمندانه است.

وی اذعان کرد: تفکر و بینش دولتی ما همیشه فکر می‌کند، خودش می‌تواند همه چیز را به تنهایی حل کند اما به لحاظ فقدان تجربه و بینش درست مدیریتی، بسیاری از مسئولان تفکر کارشناسی درست ندارند.

برکتین ادامه داد: اگر بر اساس نگرش واگذاری امور به دست خود مردم، عمل کنیم و مسئولان تنها نقش ناظر را بر عهده داشته باشند و بتوانیم از تجربیات افراد موفق در بخش خصوصی بهره برده و مسئولان می‌توانستند نقشه راه را به خبره‌های این مسیر بسپارند، می‌توانیم به آینده اقتصادی و صنعتی کشور امیدوار باشیم.

ضرورت بهره گیری از نظرات بخش خصوصی

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: برای مثال، در کشور ترکیه مسئولان به فعال اقتصادی میدان دادند و این موضوع موجب شد تا ترکیه بتواند به رونق اقتصادی دست یابد و بخشی از اقتصاد اروپا را به چرخش در بیاورد.

وی اضافه کرد: اما در کشور ما مسئولان نمی‌خواهند از بخش خصوصی نظر بگیرند و گویی مدیران دولتی از آسمان به میزهایشان نازل شده‌اند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت ، معدن و تجارت استان اصفهان یادآور شد: بسیاری از معضلات فرهنگی موجب مشکلات اقتصادی کنونی شده و همه این امور باعث شده تا نتوانیم به درستی از مزیتهای اقتصادی بیشمار کشور در جهت چرخش چرخ صنعت و اقتصاد بهره ببریم.

وی با بیان اینکه تا بحرانی ایجاد نشود، مدیران دولتی به فکر چاره نمی‌افتند، گفت: دولت می‌تواند کمیسیونهایی از بخش خصوصی تشکیل داده که نقش اتاق فکر را برای مدیران دولتی بازی کند و این سوال همیشه مطرح بوده که چرا مردم و بنگاههای خصوصی، همیشه باید از عواقب تصمیم‌گیریهای دولتی ضرر کنند؟.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان یادآور شد: در سالهای گذشته قوانین زیاد و دست و پاگیری در کشور وضع شده و به خاطر وجود این قوانین، هیچگاه نمی‌توانیم با تغییرات سریع جهانی همگام شویم.

نگاه اقتصاد مقاومتی در بین مدیران کشور وجود ندارد

برکتین تاکید کرد: چند گانگی در اجرای سیاستهای کشور موجب شده تا دیدگاه درستی نسبت به اقتصاد مقاومتی در بین مدیران وجود نداشته باشد و به جای اینکه نگاه ما به توانمندیهای داخلی باشد، دائما متوجه خارج هستیم.

وی تصریح کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی به جای اینکه تحول جدیدی در امور اقتصادی کشور ایجاد کنند، از محتواهای روزمره و مسائل پیش پا افتاده تر شده است و در این میان موضوع اصلی و توجه به بحث اقتصاد مقاومتی، نادیده گرفته می‌شود.

این مقام مسئول در خاتمه ابراز کرد: تاکنون بسیاری از فرصت ها را از دست داده‌ایم و اکنون زمان آن رسیده تا از مشارکت بخش خصوصی و مردم در اقتصاد کشور بهره ببریم. در صورتیکه دولت بستر مناسبی برای شرکت مردم در برطرف کردن مشکلات کشور فراهم آورد، می‌توانیم در آینده به موفقیت کشور امیدوار باشیم.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=18471

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.