• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 7174اخبار امروز : 0
12

اثر افزایش نرخ ارز بر صنعت خودرو در آینده نزدیک

  • کد خبر : 16276
  • ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۸:۰۰
اثر افزایش نرخ ارز بر صنعت خودرو در آینده نزدیک

نوسانات ارزی در حالی بار دیگر تبدیل به مشکلی برای تولیدکنندگان شده که نرخ ارز در صورت خودکفایی در تامین مواد اولیه و کاهش وابستگی به خارج می‌تواند عاملی برای افزایش رقابت‌پذیری صنایع کشور باشد. به طور قطع بیشترین تاثیر نرخ ارز بر نرخ مواد اولیه وارداتی خواهد بود و در این شرایط صنایعی که […]

نوسانات ارزی در حالی بار دیگر تبدیل به مشکلی برای تولیدکنندگان شده که نرخ ارز در صورت خودکفایی در تامین مواد اولیه و کاهش وابستگی به خارج می‌تواند عاملی برای افزایش رقابت‌پذیری صنایع کشور باشد.

به طور قطع بیشترین تاثیر نرخ ارز بر نرخ مواد اولیه وارداتی خواهد بود و در این شرایط صنایعی که از طریق مواد اولیه و ماشین‌آلات خارجی تولید می‌شوند، بیشترین آسیب را از افزایش نرخ ارز متحمل خواهند شد چراکه با بالا رفتن هرگونه نرخ ارز، نرخ تمام‌شده محصولات نیز در بازار افزایش می‌یابد و تاثیر واقعی آن بر بدنه تولید در ماه‌های آینده بیشتر مشخص خواهد شد. هرچند بخشی از افزایش نرخ ارز، حباب قیمتی است و در صورتی که دولت نتواند تقاضای بخش تولید و بازار را به خوبی مدیریت کند نه تنها حباب نرخ شکسته نخواهد شد بلکه ممکن است شاهد افزایش بیشتر نرخ ارز در بازار باشیم.
تقاضای تولید برای ارز یک تقاضای مشخص و قابل پیش‌بینی است و دولت باید با تعریف درست و ساز و کار مناسب اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز تولیدکنندگان در بازار ارز کند و با به‌دست آوردن این آمار تقاضای تولید برای ارز را محاسبه و براساس آن برنامه‌ریزی کند. هم‌اکنون تامین منابع مالی برای بخش تولیدی از نیازهای اساسی کشور در است چراکه این مسئله در سبد هزینه‌های تولید بخش قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. به هر میزان که تولیدکنندگان به منابع مالی دسترسی داشته باشند نرخ نهایی تولید کاهش پیدا کرده و کیفیت و توان رقابتی تولیدکنندگان داخلی نیز افزایش خواهد یافت. به طور قطع این نوسانات بر صنعت خودرو به‌ویژه قطعه‌سازی کشور که بخشی از مواد اولیه تولید را از خارج تامین می‌کند تاثیر خواهد گذاشت. این در حالی است که تا پیش از این برای تامین مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان، ارز مبادله‌ای اختصاص می‌یافت و با قطع آن مشکلات در این بخش بیشتر خواهد شد. بر این اساس به هر میزان در صنایع مهم تولیدی همچون صنعت خودرو و قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری شود و نگاه‌ها به این حوزه تغییر کند، توانمندی در این صنعت افزایش یافته و می‌توان قطعات باکیفیت و تیراژ بالاتر را در داخل تولید و به بازارهای دنیا صادر کرد. بی‌شک تلاش برای تامین مواد اولیه مورد نیاز در داخل و کاهش ارزبری در این بخش بر هزینه تولید قطعات و نرخ خودرو نیز تاثیر خواهد گذاشت.
آرمان خالقی –  عضو هیات‌ مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=16276

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.