• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 1
8

اثرات ممنوعیت ثبت سفارش با دلار آمریکا/ حجم قاچاق به ۱۰.۵ میلیارد دلار رسید

  • کد خبر : 17229
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
اثرات ممنوعیت ثبت سفارش با دلار آمریکا/ حجم قاچاق به ۱۰.۵ میلیارد دلار رسید

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه با ممنوعیت ثبت سفارش واردات کالا با دلار آمریکا قطعا تقاضا برای یورو افزایش می‌یابد، گفت: بهتر بود بانک مرکزی ثبت سفارش زیر ۱۰۰ هزار دلار را از این ممنوعیت مستثنی می‌کرد. به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس محمد لاهوتی امروز در نشست خبری بررسی مسائل و چالش‌های […]

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه با ممنوعیت ثبت سفارش واردات کالا با دلار آمریکا قطعا تقاضا برای یورو افزایش می‌یابد، گفت: بهتر بود بانک مرکزی ثبت سفارش زیر ۱۰۰ هزار دلار را از این ممنوعیت مستثنی می‌کرد.

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس محمد لاهوتی امروز در نشست خبری بررسی مسائل و چالش‌های پیش روی صادرات غیرنفتی و مسائل مطرح در حوزه اقتصاد کشور، گفت: اگرچه در آخرین ماه از سال ۹۶ به سر می‌بریم، اما هنوز آمارهای تجارت خارجی ۱۱ ماهه سال ۹۶ توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام نشده است، در حالی که گمرک با راه‌اندازی سامانه برخط خود، دسترسی به آمار تجارت خارجی را دارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: براساس آمار تجارت خارجی گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ ماهه امسال نسبت به ۹ ماهه سال ۱۳۹۶ رشد ۲۶ درصدی صادرات را تجربه کردیم، اما نسبت به ۱۰ ماهه سال ۹۵، رشد صادرات ۲٫۵- درصد بود.

وی با اشاره به رشد ۵٫۵ درصدی کالاهای صادراتی ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۶ نسبت به ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۵ گفت: این رشد می‌تواند روند رو رو به بهبودی را رقم بزند.

لاهوتی به کشورهای هدف صادراتی ایران اشاره کرد: افغانستان دوباره به زمره ۵ کشور اول مقصد صادراتی ایران بازگشته و جای هند را گرفته است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: پیش‌بینی می شود تا پایان سال میزان صادرات کشور ما با توجه به اتفاقاتی که در حوزه ارز افتاد، اندکی افزایش یابد و کاهش را جبران کند. اینکه در ۱۰ ماهه امسال نسبت به ۹ ماهه افزایش ۲۶ درصدی رشد صادرات را تجربه کردیم، دلیل آن به افزایش قیمت ارز در ماه‌های اخیر مرتبط می‌شود.

* افغانستان جای هند را در صادرات گرفت

لاهوتی افزود: البته این موضوع بدان معنا نیست که در ماه‌های آینده هم این رشد می‌تواند باقی بماند، زیرا با افزایش قیمت مواد اولیه در داخل به دلیل افزایش قیمت دلار این رشد متوقف خواهد شد.

وی اظهار داشت: با توجه به روابط سیاسی بسیار مناسبی که میان ایران با افغانستان وجود دارد، این کشور می‌تواند به یکی از بازارهای مهم ایران بعد از عراق تبدیل شود.

لاهوتی بیان داشت: البته نباید از بازارهای دیگر غافل شد و همزمان با تنوع بازار به حفظ بازارهای موجود نیز تکیه کرد.

رشد ۵٫۵ درصدی صادرات به عراق

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه تجارت به عراق اکنون شرایط بهتری دارد، گفت: بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، صادرات ایران به بازار عراق ۵٫۵ درصد رشد داشته است، در حالی که لازم است، برخی محدودیت‌ها و موانعی که به لحاظ سیاسی از سوی عراق برای تجارت با این کشور وجود دارد، از از نظر سیاسی حل شود.

لاهوتی با اشاره به اینکه در وزارت امور خارجه معاونت اقتصادی شکل گرفته، بیان داشت:  امیدواریم ضعف در دیپلماسی اقتصادی که در دوره های گذشته با کشورهای همچون عراق و افغانستان وجود داشته با ایجاد این معاونت رفع شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: ۸۵ درصد واردات کشور را کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای و ۱۵ درصد دیگر را کالاهای مصرفی تشکیل می‌دهد، بنابراین اگر واردات کاهش یابد، بر تولید کشور اثرگذار است.

لاهوتی با تاکید بر اینکه ایران باید سهم خود را در تجارت جهانی افزایش دهد، اظهار داشت: تجارت خارجی جاده‌ای دو طرف است و اگر تنها با صادرات بر آن تمرکز کنیم و واردات را مدیریت نکنیم، در این زمینه با مشکل مواجه می‌شویم.

رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه در ارتباط با بازار عراق باید به دو نکته توجه داشت، گفت: یکی انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی با عراق است و دیگری باید مدیریت صادرات به عراق باید منافع دو جانبه بین دو کشور برنامه‌ریزی شود.

وی  با اشاره به  اتفاقی که در حوزه ثبت سفارش  در یک ماه اخیر افتاده است، گفت: بانک مرکزی اعلام کرد که واردات از ۴ کشور براساس خرید ارز بانکی است و این در حالی است که این  ۴ کشور تقریبا بیشترین حجم تجارت خارجی ما را تشکیل می‌دهد.

عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: بنابراین وقتی بانک مرکزی ارتباط با دلار ندارد و نمی‌تواند اسناد دلاری را تسویه کند، باید دلار را از سیستم مبادلاتی حذف کند، تا بتواند پوشش اعتبار ثبت سفارش را انجام دهد.

وی افزود: اما این کار چقدر می‌تواند تاثیر بر قیمت تمام شده و تاثیر برافزایش قیمت واردات داشته باشد، بر می‌گردد، به واحد قیمت پایه کالا زیراواحد خرید برخی کالاها فقط دلار است و فروشندگان حاضر نیستند، با واحد پول دیگری آن کالا را معامله کنند، مگر اینکه خریدار هزینه تبدیل ارز را به واحد ارزی دیگر بپردازد که این کار منجر به افزایش هزینه و افزایش قیمت کالای وارداتی می‌شود.

* ممنوعیت ثبت سفارش با دلار آمریکا تقاضا برای یورو را افزایش می‌دهد

لاهوتی با اشاره به حذف دلار از سیستم ثبت سفارش گفت: بهرحال تقاضا کاهش نمی‌یابد، اما تقاضا از سمت دلار به سمت یورو حرکت می‌کند و قطعا بانک مرکزی برای این موضوع فکر کرده است و براساس کار کارشناسی در رابطه با این موضوع تصمیم گرفته است که بتواند تقاضا را پاسخ دهد.

وی افزود: بنابراین اگر بانک مرکزی پاسخگوی تقاضا باشد قطعا افزایش تقاضا برای یورو را هم می‌تواند مدیریت کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: بانک مرکزی در دولت یازدهم نشان داد که حاضر نیست با هر قیمتی هر تصمیمی را اتخاذ کند و نمونه بارز آن هم تک نرخی کردن ارز بود که علیرغم اینکه رئیس کل بانک مرکزی تک نرخی کردن ارز را در دولت یازدهم چندین بار اعلام کرد، اما از آنجا که شرایط این کار فراهم نشد، این مسئله را اجرایی نکرد.

وی افزود: بهتر بود بانک مرکزی ارقام زیر ۱۰۰ هزار دلار ثبت سفارش برای واردات را از ممنوعیت ثبت سفارش با دلار مستثنی می‌کرد.

لاهوتی در ادامه در مورد نوسان نرخ ارز بیان داشت: سرکوب نرخ ارز و اجازه ندادن برای واقعی شدن قیمت ارز براساس فرمول جهانی قطعا تاثیر منفی بر تجارت دارد و فرصت برنامه‌ریزی از تجار را می‌گیرد.

وی در باره پیوستن به FATF بیان داشت: پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی برای تجارت خارجی کشور الزام است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: مجلس شورای اسلامی پیوستن به FATF را مصوب کرد و بانک مرکزی هم در صدد است تا شرایط لازم را برای تراکنش‌های مالی براساس استانداردهای بین‌المللی فراهم کند و به نظر می‌رسد تعلیق قرار گرفتن کشورمان در فهرست لیست سیاه این کنوانسیون به دلیل اقدامات و گام‌هایی است که در این زمینه برداشته شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای صادرات ۵۰ میلیارد دلاری در سال ۱۳۹۶ هدف‌گذاری شده بود، گفت: اگرچه به این رقم فعلا نرسیده‌ایم، اما در برنامه ششم توسعه هم رشد ۲۲ درصدی صادرات برای هر سال عنوان شد که رسیدن به این رقم دور از دسترس نیست و امکا‌پذیر است.

لاهوتی با اشاره به ابلاغیه حمایت از صادرات و تخیص ۴ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات با کمک بانک‌ها به صادر کنندگان گفت: این تسهیلات با نرخ میانگین ۱۳٫۵ تا ۱۴٫۵ درصد به صادرکنندگان داده شده که این تسهیلات در مقایسه با میانگین تسهیلاتی که رقیبان ما از بانک‌های خود با نرخ ۳ تا ۳٫۵ درصد دریافت می‌کنند، بسیار بالاست.

وی همچنین با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده رقم هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع مالی برای حمایت از صادرات در نظر گرفته شده است، گفت: امیدواریم این مبلغ هم به سرنوشت منابع مالی که در سال ۹۶ برای بخش صادرات در نظر گرفته شد نشود، زیرا تاکنون از آن منابع یک ریال هم در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار نگرفته است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر اینکه نرخ ارز، نرخ تسهیلات و حمل و نقل ۳ عاملی است که باید برای داشتن صادرات رقابتی به آن توجه کرد، بیان داشت: این در حالی است که  در کشورمان نرخ حمل و نقل کالاهای صادراتی ۲ دو برابر استانداردهای جهانی است.

* قاچاق به ۱۰٫۵ میلیارد دلار کاهش یافت

وی با اشاره به اینکه میزان واردات قاچاق کالا به کشور از ۱۲ میلیارد دلار به ۱۰٫۵ میلیارد دلار براساس آخرین آمار کاهش یافته است، گفت: به نظر می‌رسد علیرغم حضور برخی مدیران در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، روند مبارزه با پدیده قاچاق ادامه دارد.

لاهوتی در پاسخ به سوالی که آیا ورود دستگاه‌های نظامی برای مبارزه با پدیده قاچاق موثر است، گفت: مبارزه با قاچاق باید با کمک عوامل مختلفی انجام شود، لذا استفاده از نیروهای نظامی و همچنین استفاده از تجهیزاتی مثل دستگاه تصویر برداری ایکس ری در این کاهش می‌تواند موثر باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نمره دولت در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چند است، گفت: از آنجا که تمام قوا مسئول اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستند، به تنهایی نمی‌توان به دولت نمره داد، اما به نظر می‌رسد نمره دولت در این رابطه حدود ۱۳ تا ۱۴ باشد و در موارد دیگر نمره دولت پایین‌تر است.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=17229

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.