• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 7138اخبار امروز : 0
10

آیا با تصمیم بانکی دولت قیمت خودرو کاهش خواهد یافت؟!

  • کد خبر : 12022
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
آیا با تصمیم بانکی دولت قیمت خودرو کاهش خواهد یافت؟!

به گزارش خبر خودرو، عضو هیات مدیره خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران معتقد است : کاهش سود سپرده ها و تسهیلات ، هر چند گام مهمی در جهت حمایت از تولید است اما همزمان با این حرکت لازم است تا در بخش های تولیدی فضا و شرایط برای سرمایه گذاری فراهم شود . […]

به گزارش خبر خودرو، عضو هیات مدیره خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران معتقد است : کاهش سود سپرده ها و تسهیلات ، هر چند گام مهمی در جهت حمایت از تولید است اما همزمان با این حرکت لازم است تا در بخش های تولیدی فضا و شرایط برای سرمایه گذاری فراهم شود .

آرمان خالقی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به اینکه نرخ سود سپرده ها و تسهیلات به نوعی تابع هم بوده و باید هر دو اینها بر اساس نرخ تورم محاسبه شوند،اظهار داشت : امروز صرفا با کاهش سود بانکی مشکلی از تولید حل نخواهد شد و تنها با کاهش سودها درصدی تولید توجیه بهتری خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کشور ،تولید توجیه اقتصادی و جذابیت چندانی ندارد ، تاکید کرد : در شرایطی که سپرده گذاری در بانک ها ، سرمایه گذاری و سود تضمینی محسوب می شود بنابراین سیستم بانکی مکانی امن و دارای سود ساده و سهلی برای سپرده گذاران است که حتی مالیات هم به آنها تعلق نمی گیرد.

وی گفت : در صورتی که سود بانک ها بیش از ارقام مصوب هم کاهش یابد درصد زیادی از سپرده گذاران ، پول هایشان را از بانک ها خارج نخواهند کرد چرا که بازارهای تولیدی همچنان جذابیتی برای سرمایه گذاری ندارند.

وی اظهار داشت : باید توجه کرد که امروز رقبا تسهیلات را با چه سودی دریافت می کنند ، زمانی که در کشورهای دیگر تسهیلات را با سود صفر درصد تا نهایت ۵ تا ۷ درصد دریافت می کنند و تولیدکننده داخلی با حداقل ۱۸ درصد چنین تسهیلاتی را دریافت می کند مشخص است که به نسبت اثر گذاری پول خام در تولید ، این روند در قیمت تمام شده تولید اثر خواهد گذاشت.

این فعال در حوزه صنعت کشور گفت : البته کاهش سود سپرده و همچنین تسهیلات موجب می شود که تولیدکننده با قیمت تمام شده کمتری محصولاتش را به بازارهای بین المللی عرضه کند.

خالقی افزود : در چنین شرایطی بازار خودرو برای دریافت تسهیلات راغب تر گردیده و تولیدکننده منابع مالی را ارزان تر به دست می آورد و قطعه سازی که بتواند ارزان تر قطعه تولید کند مسلما خودرو را با قیمت تمام شده کمتری تولید و قاعدتا قیمت خودرو کاهش خواهد یافت.

وی تاکید کرد : زمانی که به تولید کننده مواد اولیه استاندارد داده نشود و نقدینگی طبق عرف بین المللی در اختیار آنها قرار نگیرد و همزمان سیستم اداری و بوروکراسی طبق استانداردهای رقبا نباشد ، نباید منتظر تولید با ارزش افزوده بالاتر ، ضایعات کمتر و کیفیت بالاتر و رقابتی بود .

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=12022

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.