• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 7188اخبار امروز : 0
13

آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:تهدید مواد اولیه با ارز

  • کد خبر : 21612
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:تهدید مواد اولیه با ارز

آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، کارشناس صنعت در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» با اشاره به اینکه کمبود روغن در صنعت شیرینی و شکلات در ادامه فعالیت کارخانه‌ها یک تهدید است، افزود: دولت زمانی که سبد مصرف خانوار را در نظر می‌گیرد کالاهای اساسی مانند برنج، روغن، گندم، شکر و […]

آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، کارشناس صنعت در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» با اشاره به اینکه کمبود روغن در صنعت شیرینی و شکلات در ادامه فعالیت کارخانه‌ها یک تهدید است، افزود: دولت زمانی که سبد مصرف خانوار را در نظر می‌گیرد کالاهای اساسی مانند برنج، روغن، گندم، شکر و پروتئین‌ها در اولویت است سپس پوشاک و در رده‌های بعدی شیرینی و شکلات و بعد هم لوازم‌خانگی را در نظر می‌گیرد. البته در دولت دهم ۱۰ گروه کالایی مشمول دریافت ارز دولتی بود اما بعد از مدتی گروه دهم را کالای لوکس اعلام و از دریافت ارز محروم کردند. اکنون فقط ۳ گروه کالایی اول مشمول دریافت ارز هستند. از این رو، به صنعت شیرینی و شکلات توجه چندانی نمی‌شود.
خالقی تصریح کرد: دولت درحال‌حاضر ارز کمتری در اختیار دارد. از این رو، کالاهای پرمصرف خانوار را در فهرست دریافت ارز قرار داده است. بنابراین، باید دید که صنعت شیرینی و شکلات و تامین ارز مورد نیاز آن در نگاه دولت چگونه است.
این کارشناس صنایع غذایی ادامه داد: پودر کاکائو یک ماده اولیه وارداتی در صنعت شیرینی و شکلات است حتی در صنعت لبنیات نیز به عنوان افزودنی استفاده می‌شود اما از نظر دولت کالای لوکس به شمار می‌رود و ممکن است ارز دولتی به آن اختصاص نیابد. این امر باعث می‌شود تا تولیدکنندگان در صنایع پایین‌دستی با مشکل تامین مواد اولیه وارداتی روبه‌رو شوند.
خالقی تاکید کرد: به نظر می‌رسد دولت در تامین ارز تنگنا دارد و سبد مصرفی خانوار را کوچک‌تر می‌کند. به گفته این کارشناس صنایع غذایی، صنعت شیرینی و شکلات تعدادی مواد اولیه اصلی دارد که وارداتی بوده و شامل شکر، روغن، آرد، پودر کاکائو و سایر افزودنی‌ها است.
خالقی اظهار کرد: صنعت شیرینی و شکلات دارای نوسان است زیرا تامین مواد اولیه برای این بخش بسیار مهم است. این در حالی است که تامین روغن مصرفی خانوار در اولویت دولت است، ضمن آنکه تامین مایحتاج تولید روغن‌ها وارداتی بوده و افزایش نرخ ارز بر آن اثر می‌گذارد. در نهایت، کمبود آن در ادامه فعالیت صنعت روغن‌کشی و صنایع پایین‌دستی که مصرف روغن دارد مشکل‌ساز خواهد شد

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=21612

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.